Wentylator silnika - nie włącza się przy wyłączonej klimatyzacji

10 Sie 2023, 02:17

Witam. Posiadam Opla Astrę J i mam taki problem że wentylator silnika załącza się tylko przy włączonej klimatyzacji a jak nie mam jej włączonej to w ogóle się nie załącza nawet przy osiągnięciu temperatury i się nie kręci . Co może być przyczyną ?
Markiun
Nowicjusz
 
Posty: 5
  • 10 Sie 2023, 08:52

    A przy wyłączonej klimie widzisz, że silnik przegrzewa się? Temperatura jego rośnie za wysoko i pomimo to wentylator nie włącza się?
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 10199
    Zdjęcia: 35

    10 Sie 2023, 09:13

    Tak … osiąga swoją temperaturę i nie włącza się w ogóle. Dopiero jak się włączy wtedy klimatyzację to zaczyna poprawnie działać
    Markiun
    Nowicjusz
     
    Posty: 5

    10 Sie 2023, 09:34

    Markiun napisał(a):Tak … osiąga swoją temperaturę i nie włącza się w ogóle.
    Przy normalnej temperaturze nie jest jego wymagane tylko wtedy kiedy silnik zaczyna przegrzewać się, być może jeździsz w takich warunkach że wentylator nie musi ingerować w chłodzenie silnika. Warto by było sprawdzić dokładnie temperaturę silnika do jakich wartości rośnie ale tu by się przydała jakaś aplikacja do monitorowania. W najbliższych dniach ma być dosyć ciepło i przyjrzyj się wtedy jak to wygląda.
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 10199
    Zdjęcia: 35

    10 Sie 2023, 09:44

    Opowiem jaki miałem problem ogólnie : w płynie chłodniczym miałem znamienite oleju i miałem płukany pojemnik od płynu chłodniczego i mechanik jak miał rozebrane to powiedział właśnie jak samochód osiąga swoją temperaturę 90
    Stopni powinien się wentylator włączyć ale się nie włącza i zaczyna się wentylator przegrzewać i mogą puchnąć przewody i olej może dostawać się do płynu chłodniczego. A gdy tą klimatyzację włączył wentylator zaczął sam działać i stwierdził że według niego będzie do wymiany sterownik silnika.
    Markiun
    Nowicjusz
     
    Posty: 5

    10 Sie 2023, 09:54

    Markiun napisał(a):Stopni powinien się wentylator włączyć ale się nie włącza i zaczyna się wentylator przegrzewać i mogą puchnąć przewody i olej może dostawać się do płynu chłodniczego.


    Albo powiedział co innego i nie zrozumiałeś, albo zmień mechanika XD
    galakty
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 8843
    Zdjęcia: 1
    Prawo jazdy: 23 08 2012
    Auto: Ceed I
    Silnik: 1.6 CRDi 115/130
    Paliwo: Diesel
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2007
    • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

      Zadbaj o szyby i czyste światła
      Jazda samochodem z brudnymi szybami potrafi być bardzo niebezpieczna i znacznie ograniczać pole widzenia. Zwłaszcza zimą podczas opadów deszczu lub śniegu, gdy na drogach leży sól i błoto, które stale ...

    10 Sie 2023, 10:22

    90 nawet 95 stopni jest temp optymalna dla silnika, w moim bmw np 104 jest optymalna temp silnika, wentylator włączy Ci się dopiero przy temp (strzelam bo przy każdym aucie jest inaczej) 105-110 stopni.
    To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
    Kao
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 16747
    Zdjęcia: 107
    Miejscowość: Francja
    Przebieg/rok: 40tys. km
    Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

    10 Sie 2023, 10:55

    U mnie w Aurisie hybrydowym na trasie temperatura silnika utrzymuje się na poziomie 88-89 stopni (załącznik poniżej). Wszystko zależy od układu chłodzenia i jego zaprojektowania dla danego silnika tak jak napisał @Kao są układy w których pierwszy bieg wentylatora włącza się dosyć późno (patrz wyższa temperatura) nie mówiąc już o drugim.

    [Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

    ArteK
    Forum Samochodowe
     
    Posty: 5298
    Zdjęcia: 11483
    Miejscowość: Warszawa
    Prawo jazdy: 12 12 1996
    Przebieg/rok: 15tys. km
    Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
    Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
    Paliwo: Hybryda
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2016

    10 Sie 2023, 11:31

    Na razie nie wiemy z jakim silnikiem mamy do czynienia . W oplach ( nie tylko ) są stosowane termostaty sterowane elektrycznie . Jego normalna temperatura otwarcia to 105 stopni . To w przypadku gdy silnik nie jest obciążony . Przy obciążeniu np. podczas dynamicznej jazdy układ elektryczny wymusza otwarcie termostatu w niższych temperaturach . Około 98-100 stopni . Nie sprawdzałem . Sprawdzałem programem diagnostycznym astrę H 1,6 benzynę . Na wolnych obrotach wentylator włączył się przy 113 stopniach a wyłączył przy 108. Jest to poprawne zachowanie układu w tym silniku . Oczywiście klimatyzacja wyłączona .
    Markiun napisał(a):olej może dostawać się do płynu
    Tutaj to nie temperatura ma wpływ a raczej konieczność wymiany uszczelek w chłodnicy oleju . Typowa przypadłość opli.
    Nie odpowiadam na problemy na PW
    bonifacy
    Stały forumowicz
     
    Posty: 4973
    Zdjęcia: 0
    Prawo jazdy: 01 01 1981
    Auto: Fabia II , Fabia II
    Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Manualna

    10 Sie 2023, 13:10

    Wentylator chłodzenia silnika w ogóle się nie włącza
    Markiun
    Nowicjusz
     
    Posty: 5

    10 Sie 2023, 13:15

    Żeby dalej ciągnąć temat jest konieczność poznania jaki masz motor . Sama informacja że masz Astrę J to za mało .
    Nie odpowiadam na problemy na PW
    bonifacy
    Stały forumowicz
     
    Posty: 4973
    Zdjęcia: 0
    Prawo jazdy: 01 01 1981
    Auto: Fabia II , Fabia II
    Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Manualna

    10 Sie 2023, 13:17

    Opel Astra J benzyna 1.6 85 KW
    Markiun
    Nowicjusz
     
    Posty: 5

    10 Sie 2023, 13:34

    Tu jest cytat z literatury serwisowej Opla dotyczącego termostatu w tym silniku: "Termostat steruje przepływem cieczy chłodzącej. Jest to urządzenie elektroniczne sterowane siatkowo z pastylką woskową. Pod wpływem temperatury cieczy chłodzącej i/lub przepływu prądu, pastylka woskowa ulega stopieniu, co powoduje otwarcie termostatu. Umożliwia to przepływ cieczy chłodzącej przez chłodnicę. Elektroniczne ogrzewanie termostatu jest sterowane przez moduł sterujący silnika. Termostat zaczyna się otwierać przy 0V w temperaturze 103°C (217°F) i przy 12V w temperaturze 80°C (176°F). Pełne otwarcie następuje przy 117°C (243°F) . To, czy otwarcie termostatu zostanie wsparte elektronicznie ogrzewaniem czy nie, zależy od warunków obciążenia, które są zdefiniowane jako parametry w siatce." Natomiast w praktyce jak jest wszystko ok z układem to wskazówka utrzymuje się na 90*C. Tylko to co widzisz na zegarach nie do końca odzwierciedla temperaturę w układzie :)

    W silniku który masz według tego co udało mi się znaleźć przy 105*C otwiera się termostat, a przy 108*C włącza się wentylator. Niech ktoś jeszcze zerknie i ewentualnie potwierdzi.
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 10199
    Zdjęcia: 35

    10 Sie 2023, 15:51

    Rokiko napisał(a): Niech ktoś jeszcze zerknie i ewentualnie potwierdzi.
    Wszystko się zgadza . Pisałem o tym wyżej tylko że w dużym uproszczeniu .
    Rokiko napisał(a):Tylko to co widzisz na zegarach nie do końca odzwierciedla temperaturę w układzie
    Jak najbardziej . Dlatego dla celów diagnostycznych wskazane jest skorzystać z adekwatnego interfejsu z programem obsługującym opla . Nie jakiegoś elma z prostą aplikacją na smartfona. Mając odpowiednie narzędzie po połączeniu ze sterownikiem silnika z zakładce testy możemy skontrolować poprawność obwodu sterowania jak i samego wentylatora wydając z programu polecenie jego włączenia. Osobno dla pierwszego i drugiego biegu bez względu na temperaturę silnika.
    Nie odpowiadam na problemy na PW
    bonifacy
    Stały forumowicz
     
    Posty: 4973
    Zdjęcia: 0
    Prawo jazdy: 01 01 1981
    Auto: Fabia II , Fabia II
    Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Manualna

    11 Sie 2023, 09:13

    Obecnie jest chłodno na dworze więc naprawdę musiałbyś zgrzać auto w korku żeby się wentylator włączył, a i tak nie jestem przekonany że się włączy.
    galakty
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 8843
    Zdjęcia: 1
    Prawo jazdy: 23 08 2012
    Auto: Ceed I
    Silnik: 1.6 CRDi 115/130
    Paliwo: Diesel
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2007