Wyświetlacz w Oplu

Wyświetlacz w Oplu

11 Sty 2007, 10:21

Często powraca kontrowersyjna sprawa wyświetlacza w Oplu. I nie chodzi tu tylko o to jakie radia współpracują ale też o to jak podłączyć radio fabryczne do takiego wyświetlacza gdy ktoś wyciął kostkę ISO. Dlatego postanowiłem tą sprawę zbadać dokładniej i wyniki zamieścić na stronie. Wiadomo już jest, że transmisja danych odbywa się po zmodyfikowanej magistrali I2C. Modyfikacja polega na dodaniu sygnału zezwolenia MRQ. Do podłączenia z wyświetlaczem potrzeba więc 3 przewodów danych, masa i zasilanie już są tam a potrzeba tylko jeszcze przewodu informującego wyświetlacz, że radio jest włączone (zmiana wyświetlania z daty na radio). Dokonuje się tego podając sygnał sterowania anteną automatyczną i podłączenie to je s t fabrycznie wykonane. Zatem do dzieła. Na początek przedstawię to co wiem a potem dalszy tryb postępowania.

Sprawa pierwsza. Złącze w radiu
Starsze radio (ewentualnie starsze złącze w samochodzie)

Złącze A- zasilanie
1. SVC niebiesko-czerwony
2. masa SCV brązowo-fioletowy
3. - -
4. +12V ACC czarny
5. ster. A.A. czerwono-biały
6. podświetlenie szaro-zielony
7. +12V PERM czerwony
8. masa brązowy

Złącze C- wyświetlacz i inne
1. SDA brązowy z czarnym p.
2. SCL brązowy z czerwonym p.
3. GND brązowy cienki
4. MRQ brązowy z szarym p.
5. - -
6. brązowy z fioletowym p.
7. - -
8. - -
9. - -
10. - -

Kolory przewodów z oryginalnych kabli w Oplu. Dla najważniejszego złącza dla nas, czyli C sam spisałem z oryginalnej kostki, którą widziałem na giełdzie i sprawdziłem dla drugiej, którą kupiłem dla pewności. Ważna sprawa, która wyjaśni się dalej. Opis kolorów w wersji podstawowej ale to nie ma znaczenia w tym przypadku. Złącze B - głośniki nas nie interesuje w tym przypadku dlatego opis jego pomijam aby nie zaciemniać opisu.

Nowsze radio lub nowszy samochód (z dużą dziurą na radio)
Złącze C (rozszerzenie - wyświetlacz, telefon, zmieniacz)
styk sygnał kolor przewodu
5 SCL żółty z białym paskiem
8 MRQ fioletowy
11 SDA zielony z białym paskiem
Reszta jest już klasycznie (szczegóły w opisach złącz ISO, złącze Opel CAR2003 a sprawdzone też dla CDR2005). Kolorki na podstawie materiałów przysłanych (zdjęcie, opis).

Złącze w Kenwood KDC-8070R, KRC-877R i KMD-PS970R
styk sygnał kolor przewodu
1 SCL żółty
2 MRQ biały
3 SDA czerwony
4 nie podłączone -
obudowa masa ekran przewodu
Podaję kolory dlatego, że to złącze (żeńskie, widok od strony łączenia) wisi na dość cienkim przewodzie ekranowanym, który lubi się urywać (a radia te też już do najmłodszych nie należą). Aby wyświetlacz działał poprawnie należy pamiętać także o przewodzie sterującym data/radio.

Sprawa druga. Złącze w wyświetlaczu
Wyświetlacz standardowy Astra I, Corsa I
Złącza w wyświetlaczu od strony przyłączania
Styk Sygnał Kolor przewodu
1 +12V z akumulatora czerwony
2 NTC niebieski
3 masa zasilania brązowy
4 NTC niebieski z białym paskiem
5 +12V po stacyjce czarny
6 oświetlenie szary z zielonym paskiem
7 ? szary z czarnym paskiem
8 +12V po włączeniu radia czerwony z szarym paskiem
9 SCL brązowy z czerwonym paskiem
10 MRQ brązowy z szarym paskiem
11 SDA brązowy z czarnym paskiem
12 ? niebieski z czerwonym paskiem
Opis (kolorki) na podstawie kostki w oryginalnym wyświetlaczu przerysowany dzięki uprzejmości osoby sprzedającej części na giełdzie w Elizówce. Podłączenia bez opisu tyczą się czujnika temperatury (a może też i gołoledzi) i nas nie dotyczą. Jakby ktoś chciał sobie uruchomić termometr w wyświetlaczu to między przewód niebieski a niebieski z białym paskiem należy podłączyć termistor NTC o rezystancji w pobliżu 0 stopni około 15 kiloomów.

Wyświetlacz w Omega lub Vectra
styk sygnał
1,5,8 +12V
2 masa
9 SCL
10 MRQ
11 SDA
Opis dostałem. Dotyczy tylko wyświetlacza bez komputera (ten z komputerem ma inaczej podłączane zasilanie i chyba większą 28 stykową kostkę). Numeracja zgodna z fabryczną. W wyświetlaczu jest żółte złącze a opis (numeracja) znajduje się na czarnej obudowie. Przełączanie radio/data odbywa się stykiem 8 w wyświetlaczu. Sprawdziłem na wyświetlaczu punktowym (dot-matrix) z Omegi i ładnie smigało (no może nie zupełnie bo sam wyświetlacz miał usterkę polegającą na niewyświetlaniu wielu punktów. Dla zainteresowanych styk 3 i 4 to styki do termometru (po dołączeniu termistora NTC, który w okolicach 0 stopni ma 15kOm mamy termometr). Mam pełen opis styków dla wyświetlacza tid i mid w wersji Vectra/Omega. Jak będzie zainteresowanie to usupełnię mój opis aby był dostępny pełen.

Wyświetlacz w Astra II, Corsa II, Zafira, Agila
(złącze podobne do tego z Astry I zapinane na zatrzask z boku,
nie sprawdzałem numeracji ale ponoć liczy się od dołu nie od góry !!!)
styk sygnał
1,2,3 +12V
4,5,6 masa
7,8,9 -
10 SCL
11 SDA
12 MRQ

Sprawa trzecia. Jak połączyć
Dla wyświetlacza w Astra I i złącza starszego radia, ogólnie co trzeba podłączyć:
radio wyświetlacz co to jest
SCL SCL szyna zegara
SDA SDA szyna danych
MRQ MRQ zezwolenie
sterowanie anteną autom. sterowanie załączaniem przełącza data/radio

Sprawa czwarta. Co z tego wynika
Łączymy, sprawdzamy i powinno działać. Jeżeli nie podłączymy czujnika temperatury to na części wyświetlacza go obsługującej będziemy mieli wskazanie --.-° C ale to nie ma wpływu na resztę wskazań (takie wskazanie można spotkać w niektórych "lekko uszkodzonych" i naprawionych Oplach :).
Spotkałem się z kilkoma rodzajami wyświetlacza:
- standardowy dzielony na 3 części: czas, data/radio, termometr (Astra, Corsa, Tigra) organizacja 8 znaków
- standardowy nie dzielony: czas, data/radio, termometr (Astra kombi edycja niemiecka) organizacja 8 znaków bez termometru: czas, data/radio, organizacja 8 znaków
- z komputerem pokładowym: czas, data/radio, termometr, komputer. Cecha charakterystyczna to wyświetlacz punktowy (Astra z pełnym wyposażeniem, edycja niemiecka i francuska) organizacja 8 znaków
- bez obsługi radia: tylko czas (Astra, edycja polska z Żerania, model podstawowy)
- Vectra: czas, data/radio, temperatura, organizacja 8 znaków (model segmentowy)
- Vectra i Omega: czas, data/radio, temperatura, organizacja 8/10 znaków (model dot-matrix)
mam taki co się nie nadaje do zrobienia zdjęcia (nie cały wyświetla)
Vectra: czas, data/radio, temperatura, komputer
-Vectra: czas, data/radio, temperatura, komputer i telefon (z lewej pracuje jako radio, z prawej jako telefon)
- Omega, czas, data/radio, temperatura, organizacja 8/10 znaków, opcja komputer (1, 2 lub 3 wyświetlacze)
- duży nowszy z Astry II, Corsa II, Agila: czas, data/radio, temperatura, organizacja 8/10(8+2) znaków (na zdjęciu pracuje w organizacji 8 znaków)
- Astra II jak poprzedni z komputerem (na zdjęciu pracuje w organizacji 10 znaków - litera U i synchronizacja zegara - napis RDS przy wskazaniu czasu)
- Astra II, Corsa, z fabrycznym radiem z telefonem komórkowym, jak poprzedni ale dodatkowo wskaźnik poziomu sygnału dla telefonu (na zdjęciu pracuje w organizacji 10 znaków)
- monitor LCD do nawigacji: dosłownie wszystko (Astra II Coupe).
Vectra nowa, wyświetlacz razem z obsługą z klimatyzacji

Sprawa piąta. Mity na temat wyświetlacza
Magiczne żółte podświetlenie wyświetlacza wpływa na powstawanie mitów na temat jego wykorzystania. Wyjaśnijmy sobie raz na zawsze to nie jest wyświetlacz tylko do RDS ale do całego radia, kasety, odtwarzacza CD i zmieniacza CD. Nie można więc podłączyć do niego dowolnego radia z RDS i wyświetlać komunikatów RDS. A współpracują z nim jak na razie: oryginalne radia Opla (przeznaczone do sterowania wyświetlaczem), Grundig SCD3390 (już się powoli wykańczają istniejące egzemplarze, ale jest nowy model SCD3590) i radia Kenwooda (wybrane modele, model KRC-877R testowałem i chodzi bardzo ładnie) czasem z dodatkowym interface (patrz niżej lub też i OEM), ostanio Sony wypuściło interfejs do podłączenia radia Sony z wyświetlaczem i pilotem Opla. Nie współpracuje nic poza tym wbrew temu co twierdzą "sprzedawcy" giełdowi.

Sprawa szósta. A to się narobiło z nowymi złączami
Nowe modele, nowe radia i nowe złącza. Pierwsza rzecz rzucająca się w oczy to nowy wymiar odbiorników Opla. Ciekawiej jest gdy radia nie ma, bo zobaczymy nowe złącze w kieszeni (ISO-C3 zamiast ISO-C10). I jak to połączyć? Okazuje się, że prosto. Trzeba tylko zobaczyć na górę tej strony i wszystko będzie jasne. Nazwy sygnałów się zgadzają i działa (sam sprawdziłem z radiem CAR2003 i zwykłym wyświetlaczem z Astry I). Bez problemu powinno śmigać posiadane przez nas radio do starszego Opla (ulubione Delco CDR500 :-) ) z nowymi modelami, kwestia tylko prostej przelotki. Tylko jest jedno małe ale. Niektóre nowe Ople sprzedane bez radia mają zablokowaną funkcję pracy wyświetlacza z radiem. Aby ją uaktywnić trzeba pojechać do serwisu Opla, tam to zrobią, niestety odpłatnie. Samemu to trudno przeskoczyć, wymaga sporego doświadczenia i szczęścia aby nie uwalić wyświetlacza, a jak samochód jest na gwarancji to można tylko sobie narobić problemu.

Sprawa siódma. Co to za organizacja
Dotychczas sprawa była jasna kiedy mieliśmy do czynienia ze starszymi Oplami i poprzednimi radiami. Podłączało się (w zasadzie wrzucało w fabryczną kieszeń) radio i już grało i wyświetlało. A co będzie z nowym modelem włożonym do starszego Opla? Po wpisaniu kodu nastanie ciemność na wyświetlaczu (lub zostanie SAFE a radio zacznie poprawnie działać). Wynika to z innej organizacji wyświetlania. Dawniej było 8 znaków i kilka symboli. Teraz jest 10 znaków i inne symbole oraz dodatkowo sygnał synchronizacji zegara z RDS. W DIGIT10 mamy małe literki w RDS. Niby to drobiazg ale ładnie wygląda. Nowe wyświetlacze bez problemu akceptują stare przesyłanie a także nowe. Ale odwrotnie już trzeba radio przestawić na specyficzny typ wskazań. Jak, o tym w ustawieniach (kombinacja 4 i 6 lub 3 i 5 przy włączaniu radia).
Czym się różni DIGIT10 od 8+2? Tego do końca nie wiem. Ale pewnie wyjdzie to na nowych wyświetlaczach.

Sprawa ósma. Jakie radio, jaki wyświetlacz
Pomyślałem trzeba pójść za ciosem i przygotować zestawienie jakie radio działa w jakiej organizacji. To zestawienie przyda się jeszcze do innego celu. Ciągle będzie uzupełniane (sam nie miałem pojęcia ile jest modeli pod wyświetlacz). Myślałem o umieszczeniu tutaj odnośników do zdjęć tych modeli ale nie wiem czy to najlepszy pomysł.
model radia organiz. uwagi
SC201C Philips 8
SC202C Blaupunkt 8
SC303C Grundig 8
SC804C Philips bez CDC 8 za to dolby C
SC804C Philips z CDC 8/10 bez dolby C, działa z DC012 i DC022
CD300C Blaupunkt 8 nie wiem czy była wersja bez wyświetlacza
CD300(RDS) Blaupunkt 8
DC339/78 RDS Philips ?
DC247 Philips ? bez RDS, bez reverse, panel
DC347 Philips ?
DC614 Philips 8/? mały panel, RDS, CD
DC637 Philips ? sterowanie CD, odpowiednik DC633 Philips
RC479 Philips ? panel, RDS, CD
CAR200 Grundig 8/10 nie synchronizuje zegara
CAR300 Blaupunkt 8/10 nie synchronizuje zegara
CAR400 Philips 8/10
CDR500 Delco 8/10
CCR600 Philips 8/10
CCRT700 Philips ? z telefonem, fabrycznie inny wyświetlacz
NCDR1000 Siemens ? nawigacja, pracuje z kolorowym wyświetlaczem
CAR2003 Blaupunkt 10/8
CAR2004 Philips 10/8
CAR2005 Delco lub VDO 10/8
CCR2006 Philips 10/8
CCRT2008 Philips ? z telefonem
NCDC2015 Siemens ? nawigacja
Grundig SCD3390 8
Grundig SCD3590 ? nowsza wersja SCD3390
Kenwood 8070, 877, 970 8 tylko z przelotką (chodzą bez problemu)
Kenwood display out ? tylko modele w wyjściem na wyświetlacz i interfejsem
Sony display out ? tylko modele w wyjściem na wyświetlacz i interfejsem
VDO CD411XED ? mały panel, RDS, CD

Sprawa dziewiąta.Ja chcę wyświetlać co innego
Nie ma problemu. Można wyświetlać jakie się chce napisy. Trzeba tylko podłączyć jakiś układ procesorowy, który będzie wysyłał dane do naszego wyświetlacza. Dostałem adres strony gdzie zamieszczone są dwa układziki na PIC16F84: obrotomierz i wskaźnik zużycia paliwa. Ja trochę pokombinowałem i na znalezionym programie źródłowym po małych zmianach mogę już wyświetlać statyczne napisy na LCD. W dalszej części przewiduję wyświetlanie napisów z radia innego niż przewidziane do pracy z wyświetlaczem Opla.

Sprawa dziesiąta.Kto następny
Tak się jakoś złożyło, że w ślady Opla poszli następni. Renault, Citroen, VW, Mercedes, Mitsubishi i kto wie jeszcze kto. Spodziewam się już nowych listów z pytaniem czy radio A będzie współpracować z wyświetlaczem B (Opel z Renault to może być ciekawe :-) ). Wiem, że robiąc tą stronkę nie zmniejszę liczby listów a tylko zwiększę ją. Pewnie już jutro dostanę x nowych wiadomości z tytułem "wyświetlacz Opel". Już zacząłem badać sprawę wyświetlacza w Citroenie. A o Renault napisałem już w dziale o pilotach (tam sprawa jest dużo bardziej skomplikowana). Opis podłaczenia trzech generacji wyświetlacza Renault też tam jest.
(^_^)
Jedi
Nowicjusz
 
Posty: 1
Rejestracja: 11 Sty 2007, 10:15
Miejscowość: Bydzia

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jesienne liście - piękne i niebezpieczne Jesienne liście - piękne i niebezpieczne
    Choć kolorowe liście to urokliwy element jesieni, może on stać się przyczyną zagrożenia na drodze. Na mokrych liściach auto łatwo traci przyczepność, mogą one też przykrywać nierówności czy dziury, a nawet uszkodzić ...
    Summer Cars Party 2013 za nami! / relacja Summer Cars Party 2013 za nami! / relacja
    W tym roku w drugi weekend września odbyła się VII ecycja największej motoryzacyjnej imprezy Summer Cars Party. Tym razem pierwszy raz w historii SCP mieliśmy dwa dni na odwiedzanie imprezy na lotnisku "Muchowiec" w Katowicach. ...

  •