Aż 50% ofiar śmiertelnych na autostradach w Austrii, a ponad 60% w Belgii nie miało zapiętych pasów w momencie wypadku(1).
Pasy bezpieczeństwa są efektywnym elementem dającym kierowcy i pasażerom bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem. Nawet poduszki powietrzne zadziałają odpowiednio dopiero wtedy, gdy siedzimy w fotelu z zapiętymi pasami. Chociaż pasy zapina w Europie już około 85% pasażerów(1), jednak niepokojące są statystyki, pokazujące, że bardzo duży odsetek śmiertelnych ofiar wśród kierowców i pasażerów samochodów nie miało zapiętych pasów w chwili wypadku na autostradzie.
"Zapinanie pasów powinno być odruchem warunkowym. Zapinajmy je zawsze, także wtedy, kiedy podróż jest krótka. Zapięte pasy zmniejszają prawdopodobieństwo wystąpienia poważnych urazów czy śmierci o około połowę" mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. "Warto też przypominać, że zapinanie pasów jest obligatoryjne. Za brak zapiętych pasów grozi mandat w wysokości 300 zł" dodaje. Obecnie w nowoczesnych autach istnieją inteligentne systemy przypominające o pasach, które za pomocą odpowiednich dźwięków i kontrolek sygnalizują konieczność ich zapięcia.
Istnieją jednak przypadki, w których przepisy pozwalają, aby nie zapinać pasów. Są to sytuacje, w których zapięte pasy mogłyby zaszkodzić kierowcy, pasażerom bądź narazić na niebezpieczeństwo. Według ustawy o ruchu drogowym, obowiązek zapinania pasów nie dotyczy m.in. kobiet o widocznej ciąży, taksówkarzy podczas przewożenia pasażerów, czy zespołu medycznego podczas udzielania pomocy medycznej(2).
"O zapięciu pasów nie powinniśmy także zapominać podróżując jako pasażerowie na tylnej kanapie lub jadąc taksówką. Osoby podróżujące z dzieckiem powinny zwrócić zaś szczególną uwagę, czy jest prawidłowo i bezpiecznie zapięte w foteliku" przypominają trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Warto pamiętać, że bez prawidłowo zapiętych pasów i ustawienia fotela w odpowiedniej odległości w momencie zderzenia poduszki powietrzne nie wystarczą, aby ochronić pasażerów, a wręcz mogą zrobić im krzywdę. "By poduszki były w pełni skuteczne, kierowca powinien siedzieć tak, aby po wyprostowaniu rąk nadgarstki dotykały kierownicy. Minimalna odległość kierownicy od klatki piersiowej to 25 centymetrów. Zapięte pasy dodatkowo zamortyzują siłę z jaką uderzymy w poduszkę" mówi Zbigniew Weseli.
źródło: Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault, (1) European Transport Safety Council, Ranking EU Progress on Improving Motorway Safety (PIN Flash 28), (2) Ustawa o ruchu drogowym, Art. 39
Czasem sie zastanawiam dlaczego tylu moich znajomych uważa że zapinanie pasów nie jest ważnym elementem,jechałam kiedys ze znajomą, poprosiłam ją o zapięcie pasów, ale ta kategorycznie odmówiła, na prawdę tak trudno jest poświęcić 2sek na ich zapięcie. Ostatnio był wypadek, nie pamietam już gdzie,ale głośno o nim było, gdzie zgineła 3 dzieci, i zobaczcie, w obu samochodach były dzieci, ale zgineła te które nie miały zapietych pasów, to powinno dać do myślenia.Choć nie trzeba nawet wypadku/kolizji aby pasy sie ''przydały''są sytuację na drodze gdzie musimy nagle mocno hamować, bez pasów, dziecko w takiej sytuacji może wypaść z fotelika! a dorosły pasażer również może sie o coś uderzyć
Nie wyobrażam sobie jazdy bez zapiętych pasów, to niezbędny element każdej podróży bez którego nie sposób się obejść. Skrajną głupotą oraz nieodpowiedzialnością jest ich brak.
karolina1994 napisał(a):Ostatnio był wypadek, nie pamietam już gdzie,ale głośno o nim było, gdzie zgineła 3 dzieci, i zobaczcie, w obu samochodach były dzieci, ale zgineła te które nie miały zapietych pasów, to powinno dać do myślenia.
Pod Mszczonowem dwójka dzieci nie miała pasów a trzecie chyba dziewczynka miała źle zapięte bo była za niska i nie miała siedziska pod pupę przez co pas przebiegał nie przez bark tylko szyję Ja bardzo często widzę że dzieci z tyłu jeżdżą bez pasów i słyszę głupie tłumaczenia jak zwrócę uwagę typu: "bo to blisko z przedszkola i zaraz wysiadamy", "przecież im nic się nie stanie", itp.
Druga sprawa to nie uświadamianie dzieci które potrafią same sobie odpinać pasy pod czas jazdy (bo im nie wygodnie), kierowca wtedy może nawet o tym nie wiedzieć że jadą bez pasów.
Lexus LS 400 (1989–1994) – pragmatyczny, niezawodny i przełomowy Marka Lexus zadebiutowała na rynku pod koniec lat osiemdziesiątych wraz z sedanem LS 400. Niedawno doczekaliśmy się najnowszej, piątej już generacji tego modelu. Prawie trzydzieści lat temu debiutancka generacja flagowej ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.