REKLAMA
Aż 50% ofiar śmiertelnych na autostradach w Austrii, a ponad 60% w Belgii nie miało zapiętych pasów w momencie wypadku(1).
Pasy bezpieczeństwa są efektywnym elementem dającym kierowcy i pasażerom bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem. Nawet poduszki powietrzne zadziałają odpowiednio dopiero wtedy, gdy siedzimy w fotelu
z zapiętymi pasami.
Chociaż pasy zapina w Europie już około 85% pasażerów(1), jednak niepokojące są statystyki, pokazujące, że bardzo duży odsetek śmiertelnych ofiar wśród kierowców i pasażerów samochodów nie miało zapiętych pasów w chwili wypadku na autostradzie.
"Zapinanie pasów powinno być odruchem warunkowym. Zapinajmy je zawsze, także wtedy, kiedy podróż jest krótka. Zapięte pasy zmniejszają prawdopodobieństwo wystąpienia poważnych urazów czy śmierci o około połowę" mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. "Warto też przypominać, że zapinanie pasów jest obligatoryjne. Za brak zapiętych pasów grozi mandat w wysokości 300 zł" dodaje. Obecnie w nowoczesnych autach istnieją inteligentne systemy przypominające o pasach, które za pomocą odpowiednich dźwięków i kontrolek sygnalizują konieczność ich zapięcia.
Istnieją jednak przypadki, w których przepisy pozwalają, aby nie zapinać pasów. Są to sytuacje, w których zapięte pasy mogłyby zaszkodzić kierowcy, pasażerom bądź narazić na niebezpieczeństwo. Według ustawy o ruchu drogowym, obowiązek zapinania pasów nie dotyczy m.in. kobiet o widocznej ciąży, taksówkarzy podczas przewożenia pasażerów, czy zespołu medycznego podczas udzielania pomocy medycznej(2).
"O zapięciu pasów nie powinniśmy także zapominać podróżując jako pasażerowie na tylnej kanapie lub jadąc taksówką. Osoby podróżujące z dzieckiem powinny zwrócić zaś szczególną uwagę, czy jest prawidłowo i bezpiecznie zapięte w foteliku" przypominają trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Warto pamiętać, że bez prawidłowo zapiętych pasów i ustawienia fotela w odpowiedniej odległości w momencie zderzenia poduszki powietrzne nie wystarczą, aby ochronić pasażerów, a wręcz mogą zrobić im krzywdę. "By poduszki były w pełni skuteczne, kierowca powinien siedzieć tak, aby po wyprostowaniu rąk nadgarstki dotykały kierownicy. Minimalna odległość kierownicy od klatki piersiowej to 25 centymetrów. Zapięte pasy dodatkowo zamortyzują siłę z jaką uderzymy w poduszkę" mówi Zbigniew Weseli.
źródło: Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault, (1) European Transport Safety Council, Ranking EU Progress on Improving Motorway Safety (PIN Flash 28), (2) Ustawa o ruchu drogowym, Art. 39