Zimówki. Gorsze na przód- dobre na tył - BZDURA!

10 Gru 2012, 17:43

Witam wszystkich.
Dość często przeglądam, różne fora motoryzacyjne, czytam artykuły itp.
Bardzo często ( za często ) widzę posty, w których ludzie próbują przekonać innych do zakładania dobrych (lepszych) opon zimowych na tylną oś samochodu. Ludzie!
Rady typu "jak wpadnę w poślizg, to dzięki tym oponom z niego wyjdę" są chore!
Uważasz inaczej? Dobra, masz takie prawo i nie zmuszę Cię do tego byś zrobił inaczej niż sam chcesz - tylko odpowiedz sobie na jedno pytanie :

Jak często hamujesz, przyśpieszasz , podjeżdżasz pod górkę , a jak często jedziesz w łuku, wyprofilowanym tak że tył auta, przy śliskiej nawierzchni może chcieć Cię wyprzedzić.

Większość z was ma auta z napędem na przód, jest to oś skrętna i pędna, to ona przede wszystkim odpowiada za Twoje bezpieczeństwo, dobre opony z tyłu nie uratują Twojego auta przed pieszym wlatującym na białą drogę przed Twoją gablotę.

Następny argument (ciągle jesteśmy przy autach przednio napędowych) : Na zakręcie wychodzi i tył samochodu - zawsze jesteś w stanie założyć kontrę, pomijam sytuacje gdzie kierowca wciska hamulec i puszcza kierownice - takiemu to i 4 nowe opony nie pomogą, ale co w sytuacji gdzie auto zaczyna w zakręcie nam być pod sterowne ? Dobre opony na tylnej osi nam w tym nie pomogą. Już wolał bym przywalić tylnym lewym kołem w przeszkodę, niż lewym przodem.

Inaczej sytuacja ma się w samochodach z napędem na tył - tutaj już niestety potrzeba nam 4 dobrych opon, nie ma wyjścia. Przód hamuje i skręca, tył napędza.

Morał naszej bajki jest krótki - w autach FWD montuj lepsze opony na przód.
refresh
Nowicjusz
 
Posty: 4

02 Gru 2014, 11:06

Zgadzam się z autorem posta i również zakładam lepsze opony na przód, ale tu chodzi o co innego. Oni zalecają lepsze opony na tył ze względu na różnice w skutkach zderzeń czołowych względem bocznych.

Więcej na ten temat:
http://eko-jazda.info/536/zimowki-na-przod-czy-na-tyl/

Pozdrawiam
slawo666
Nowicjusz
 
Posty: 5
Miejscowość: Wrocław

05 Gru 2014, 01:51

Jednak to opony tylne odpowiadają za całą stabilność pojazdy np. przy zakrętach i akurat jestem fizykiem trochę więc jestem w stanie to zrozumieć dlatego lepsze opony daje się na tył dlatego pozwolę się tutaj nie zgodzić, ale od tego chyba jest forum nie?
:D
slickrz
Aktywny
 
Posty: 352
Auto: Audi A3

07 Gru 2014, 11:16

Bzdurą jest to co napisał autor tematu !!!
Zawsze lepsze opony daje sie na tył.
Jak masz dobre opony z przodu a gorsze z tyłu to masz dziwne wrażenie że jedziesz jak przyklejony ze względu na dobre przednie opony.
Wchodzisz w zakręt i nagłe tylnia oś zaczyna cie wyprzedzać.
Ja sie tak kiedyś przejechałem że prawie skończyło sie w rowie.
Od tamtej pory zawsze zakładam lepsze opony na tył i jest ok.
DamianCAR
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 840
Zdjęcia: 6
Miejscowość: Warszawa
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: E36, Opel Vectra C
Silnik: m50b25, 2.0T + LPG
Skrzynia biegów: Manualna

07 Gru 2014, 14:19

DamianCAR napisał(a):Bzdurą jest to co napisał autor tematu !!!
Zawsze lepsze opony daje sie na tył.

Każdy ma inne doświadczenia w tym temacie.
Najlepiej jest pomyśleć przed wejściem w zakręt czy dam radę z niego wyjść.
W wielu przypadkach można wylecieć z zakrętu bez względu na której osi są lepsze opony.
DamianCAR napisał(a):Ja sie tak kiedyś przejechałem że prawie skończyło sie w rowie.
Od tamtej pory zawsze zakładam lepsze opony na tył i jest ok.

Zapewne beemą jechałeś.
kant95
Zaawansowany
 
Posty: 695
Miejscowość: lublin
Prawo jazdy: 01 01 1981
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Chrysler Voyager
Silnik: 2.5
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Van
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1995

08 Gru 2014, 16:43

Tak totalnie się zgadzam i powie to każdy inżynier samochodowy jak i trochę znający się na fizyce człowiek. No ale cóż gdzie dwóch polaków tam 6 opinii ;) hehehehehehe Tylne opony utrzymują cały samochód podczas wchodzenia w zakręt co możesz sobie wytłumaczyć tym jak wchodzisz w poślizg na śniegu to nie zależy od przednich opon jak polecisz tylko od tylnych !!!!
slickrz
Aktywny
 
Posty: 352
Auto: Audi A3
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    BMW w leasingu – o czym warto pamiętać?
    Luksusowe modele BMW cieszą się dużym zainteresowaniem zwłaszcza wśród przedsiębiorców. Korzystne rozwiązanie stanowi szczególnie BMW leasing. Na co zwrócić uwagę, decydując się na tę formę finansowania? ...

08 Gru 2014, 20:38

Wtedy jeszcze BMW nie miałem.
Jechałem starą Corsą C mojej żony.
DamianCAR
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 840
Zdjęcia: 6
Miejscowość: Warszawa
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: E36, Opel Vectra C
Silnik: m50b25, 2.0T + LPG
Skrzynia biegów: Manualna

08 Gru 2014, 22:30

Przednie opony jak masz słabe to polecisz z kolei prosto na zakręcie... Generalnie nie ma co być Cebulakiem Januszem i mieć 4 dobre opony zawsze, a już zwłaszcza w RWD.

kant95 - a ja od razu wiedziałem, że BMW to raczej nie jechał, bo w BMW ciężej obrócić dupkę od tak na zakręcie gdyż tył jest lepiej dociążony niż w fwd. :)
Potrzebujesz czegokolwiek z E36 328i coupe mpakiet - dużo "rarytasów" - pisz na pw,
jiGsaw
Forumowicz VIP
Awatar użytkownika
 
Posty: 5044
Miejscowość: Rumia
Auto: BMW

17 Gru 2014, 17:30

kant95 napisał(a):Każdy ma inne doświadczenia w tym temacie.
Najlepiej jest pomyśleć przed wejściem w zakręt czy dam radę z niego wyjść.
W wielu przypadkach można wylecieć z zakrętu bez względu na której osi są lepsze opony.

Ja jestem zwolennikiem teorii lepsze na tył(ale jestem tylko teoretykiem,gdyż zawsze mam jednakowo dobre opony na obu osiach).
Mając słabsze opony na przodzie łatwiej wyczuć ich słabość w normalnej jeździe,a słabszy tył pokazuje swoją słabość dopiero w kryzysowej sytuacji i zaskakuje kierowcę :ok:
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3677
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Dobre Miasto
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

25 Gru 2014, 23:24

witam, bez emocji i szanujący każdego wiedzę na ten temat posiadaną, opisze krótko , co mi dzis się wydarzyło: niestety wyladowalem w Rowie po zmianie opon tył na przód w aucie przednionapedowym założyłem bardzo dobry bieznik na przód , a ok 50 %gorszy na tył. 25.12.2014 zaczęła padać na drogę mazia( sniezek lekko topniejacy na drodze), niby czarny asfalt, białe miedzy kołami, ok 60km/ h , droga prosta, lekkie drgniecie kierownicy i zaczął mnie tył lekko uciekać , kontra, - tył w druga stronę ,znowu kontra, i to już był koniec- ZERO reakcji auta na kręcenie kierownicą, czy dodawanie gazu- tyłem wpadłem do rowu, Choć uważam , ze w teorii całkiem dobry "byłem", 13 lat stażu. Pierwszy raz wpadłem w takiego typu poślizg, niestety koledzy moi jest cholernie trudny do opanowania!
Wnioski wyciągnięcie sami, nie będę nikogo przekonywał , ale może to uratuje komuś życie.
" KU PRZESTRODZE!
Wszyscy wiemy ze podsterownosc znacznie łatwiej opanować niż nadsterownosc. Poczytajcie artykuł, http://www.arg.info.pl/faq/articles/lep ... a-tyl.html oraz opinie Adac na ten temat, robili testy,a to co innego niż mądrość ludowa. Tez mi sie wydawało , ze lepsza trakcja z przodu, rzyspieszanie, hamowanie jest ważniejsze ,ale jak sie okazuje w takich sytuacjach auto jest poza kontrolą- i się OBRACA wokół lepiej dociazonej osi z lepszymi oponami, nie wiadomo którą częścią uderzysz , choć zauważyłem - ze jak obróciło tyłem , to już dalej sie toczyłem (tyłem) do rowu. Kontrola uciekającego przodu na zakręcie jest bardziej przewidywalna i prostsza w ratowaniu- noga z gazu , koła lekko naprostuj ,i od razu lepiej- innym razem do tego zakretu podejdz trochę wolniej.
Piszcie ,jakmaciejakies pytania ,uwagi. Mój wniosek jest taki-albo co najmniej obie dobre pary, albo - co najmniej dobry przód ( nie mam mowy o łysych), i bardzo dobry tył. No i prędkość o 10 mniej niż nam sie wydaje, ze możemy jechać .
Jasinski
Obserwowany
 
Posty: 1
Prawo jazdy: 01 01 2001
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Hyundai coupe
Silnik: 2.0 143km
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sport/Coupe
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

26 Gru 2014, 16:16

Dokładnie - tylna część samochodu wpływa na opanowanie pojazdu właśnie w takich sytuacjach jakie miałeś. Więc lepiej się już nie spierać, bo to potwierdzają wszystkie badania i fizyka. Jakby tylne koła skręcały to też byłoby inaczej trochę!
slickrz
Aktywny
 
Posty: 352
Auto: Audi A3