Zużycie oleju

28 Mar 2007, 12:00

Witajcie,
Przeczytałem nie dawno w jednym ze znanych czasopism motoryzacyjnych ciekawy artykuł o zużyciu oleju. Wiadomo, że każdy silnik jaki by nie był to zawsze zużywa olej, chodźby bardzo niewielkie prawie niezauważalne ilości. Ale po przeczytaniu tego artykułu zdziwiło mnie to, że nie którzy producenci dopuszczają zużycie nawet 1,6 l/1000km (Opel Astra 1.6 16v). W obecnych czasach okazuje się, że to ile oleju zużywa silnik zależy nie tylko od jego stanu, ale również od rozwiązań jakie zostały w nim zastosowane przez producenta, konstrukcji itd. Na przykład w silnikach z turbo, w benzynowych jak i dieslach, normą jest zużycie ponad 1 litr/1000km. Przyznam, że nie wiedziałem, że producent w wielu silnikach dopuszcza takie zużycie, co prawda nie są to duże ilości, no ale dość często słyszało się błedne opinie, że silnik jak jest w 100% zdrowy to nie bierze wogóle oleju. Czyli okazuje się, że nie zawsze jak coś jest nowsze to jest lepsze, oczywiście nie mam tutaj nic do nowoczesnych jednostek napędowych :)
Zapraszam do dyskusji.
Tuningowi diesli - NIE
arek_89
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 903
Miejscowość: Małopolska

28 Mar 2007, 12:13

a to ciekawe :) tez jestem sszokowany tym, ze nowe silniki moga brac olej :roll: myslalem ze tylko stare zuzyte silniki chlapia olej a tu prosze
Jakie samochody byly jeszcze opisane ze biora olej oprocz opla astry :?:
Suzuki Forever :D
Snagi
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 105
Miejscowość: Kalisz

28 Mar 2007, 16:45

Ja wiedziałem o tym od dawna dlatego nigdy nie przejmowalem się braniem oleju w granicach 1l/1000km dopiero ponad tak, samochód musi swoje wziąść.nie am autka ktore nie bierze....
Łukasz789
Aktywny
 
Posty: 460
Miejscowość: Kraków

29 Mar 2007, 11:10

Snagi napisał(a):Jakie samochody byly jeszcze opisane ze biora olej oprocz opla astry :?:


Np. VW Touran 2.0 TDI - do 1 l/1000km, Mitsu Space Star GDI - do 1 l/1000km, są to dość nowoczesne jednostki, także zadziwiające jest to troszke.
Bardzo duże zużycie zanotowano w silnikach samochodów sportowych - tam to już zużycie mierzy się w litrach (no ale w sumie wiadomo jak jest najczęściej traktowany taki silnik w aucie sportowym). No i tak jak pisałem, normą jest ponad 1 l/1000km w silnikach z turbiną (przy dużym obciążeniu olej gubi się w turbosprężarce). Nie jest tak źle bo w zasadzie nie zauważalne ilości zużywają dobrze utrzymane niewielkie silniki benzynowe o prostej konstrukcji, ale i tak większość producentów dopuszcza zużycie oleju ponad 1 litr na każde 1000km także i tak jest to dosć zadziwiające.
Pozdrawiam.
Tuningowi diesli - NIE
arek_89
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 903
Miejscowość: Małopolska

29 Mar 2007, 15:54

samochód musi swoje wziąść.nie am autka ktore nie bierze...

no tutaj sie tak z tym nie calkiem zgadzam otoz starsze jednostki napedowe jesli nie sa "wychelchane" to nie biora oleju np. mojego brata baleno ani mojego ojca ibiza nie biora oleju chociaz kto wie przeciez sa ta znikome ilsoci ktorych nie da sie prawie zauwazyc
Suzuki Forever :D
Snagi
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 105
Miejscowość: Kalisz

11 Kwi 2007, 17:41

witam!
Ze az takie ilości oleju może zżerać nowy silnik to nie wiedziałem. Stary owszem. W końcu pierścień zgarniający to nie ścierka:) Zawsze są jakieś minimalne rysy na cylindrze gdzie olej może pozostać, a potem się spalić
Janusz
janek4087
Początkujący
 
Posty: 82
Miejscowość: Świętochłowice

04 Maj 2007, 17:40

Witam! Wiadomo ze jakieś niewielkie ilości oleju zużywają sie zawsze, ale można stosować dobry olej aby ograniczyć zużycie do minimum :D Uwielbiam jeździc starymi rozgraconymi autami bo można poszaleć :D wydawałoby się że silniki przy takiej jeździe w dodatku co tu dużo mówić letnie, powinny zużywać duuuże ilości oleju przy takich luzach, ale tak nie jest!! Jak ktoś chce wiedzieć jaki olej wlewam np do takich starych wynalazków :) to pisać [email widoczny po zalogowaniu] nie bede robił reklamy publicznie hehe. :lol:
Pisze bo chce!
Kermit
Nowicjusz
 
Posty: 1
Miejscowość: Jaworzno

04 Maj 2007, 21:26

Ciekawe. Nigdy bym nie przypuszczał że nowoczesne silniki mogą brać tyle oleju.
Szerokości, przyczepności
miko
Początkujący
 
Posty: 82
Miejscowość: południe polski

05 Maj 2007, 10:28

Jest to całkowicie normalne zjawisko w silnikach mocno wysilonych jak również przygotowanych przez producenta do znoszenia wysokich obciążeń.
Poza tym źródeł, przedostawania się oleju do silnika należy poszukiwać nie tylko w zakresie pracy tłok - cylinder, ale również chociażby w głowicy (uszczelnienia zaworów, etc.).

Jeśli zaś chodzi o rysy na gładzi cylindra...
Pamiętajmy, że ów "rysy" w każdym silniku tłokowym są tworzone w sposób celowy już na etapie produkcji seryjnej, właśnie w tym celu przeprowadza się tzw. honowanie cylindra.
Opisane charakterystyczne "rysy" o geometrii "jodły" mają za zadanie sprawić aby film olejowy powstały na gładzi cylindra nie spływał w kierunku miski olejowej a także zapobiega "przysysaniu" się płaszcza tłoka do gładzi cylindra.

Na opisane w pierwszym wątku zużycie oleju ma wpływ także stopień odpowietrzenia skrzyni korbowej, czyli powierzchni pod tłokiem.

Każda jednostka złożona "luźno" w założeniu ma spalać olej (oczywiście w ograniczonym zakresie) jednak jest to konsekwencja odporności poszczególnych elementów na obciążenia termiczno - mechaniczne.

Pozdrawiam :)
Serdecznie pozdrawiam
Łukasz /SpeedR/ Bielakowski
SpeedR
Nowicjusz
 
Posty: 44
Miejscowość: Warszawa

05 Maj 2007, 11:27

Ale faktycznie, 1litr/1000km to strasznie dużo. Mój samochód ma kilkanaście lat, od 6 na gazie i bierze litr ale na jakieś 5 tysięcy a przejechane ma już ponad 350tysięcy. Z oplem bym się nie zdziwił, ale to dlatego, że w tych nowych astrach on nie bierze oleju tylko go gubi, były chyba problemy ze szczelnością bloku. W każdym bądź razie ciekawa nowina z tym olejem..
Lolek
Nowicjusz
 
Posty: 13

06 Maj 2007, 10:34

Lolek napisał(a):Ale faktycznie, 1litr/1000km to strasznie dużo. Mój samochód ma kilkanaście lat, od 6 na gazie i bierze litr ale na jakieś 5 tysięcy a przejechane ma już ponad 350tysięcy. Z oplem bym się nie zdziwił, ale to dlatego, że w tych nowych astrach on nie bierze oleju tylko go gubi, były chyba problemy ze szczelnością bloku. W każdym bądź razie ciekawa nowina z tym olejem..


Zgadzam się, że litr oleju na 1000 km. przebiegu to z uwagi chociażby na koszty eksploatacji sporo.
Mimo to, jak pisałem często bywa tak, że jest to wymóg konstrukcyjny stosunkowo wysilonych jednostek napędowych.

Zmieniając temat... jeśli Pana auto z przebiegiem 350 tyś. km. zużywa litr oleju na ok. 5000 km. przebiegu to mogę jedynie pogratulować dobrego stanu mechanicznego podzespołów silnika.
Tak trzymać :)

Pozdrawiam :)
Serdecznie pozdrawiam
Łukasz /SpeedR/ Bielakowski
SpeedR
Nowicjusz
 
Posty: 44
Miejscowość: Warszawa

14 Maj 2007, 11:31

Mam nadzieje, że tak właśnie będzie trzymał ten olej w sobie. Zastanawiam się tylko czy uszczelkę wymienić pod głowicą. Trochę się poci a mam już zapasową.. Co by Pan radził? Nie lepiej zostawić i nie ruszać?
Lolek
Nowicjusz
 
Posty: 13