Wiele samochodów jest obecnie wyposażonych w systemy, które wspomagają kierowcę podczas jazdy. Jednym z nich jest kontrola wykrywania symptomów zmęczenia, szczególnie przydatna podczas pokonywania monotonnej trasy (autostrady, drogi szybkiego ruchu). Kierujący jest wówczas ostrzegany poprzez sygnały dźwiękowe i komunikat na tablicy wskaźników o treści na przykład "Alarm zmęczenia zrób przerwę". Taka funkcja z pewnością stanowi dodatkową pomoc, jednak nie zwalnia prowadzącego pojazd z odpowiedzialności. Jakie zachowania kierowcy mogą uruchomić alert? System zwykle wykrywa ryzyko zmęczenia, analizując ruchy kierownicą czy manetkami (np. spryskiwaczami szyb, kierunkowskazami etc.), a także czas jazdy bez robienia przerw.
Jeśli włączy się alert, zaleca się niezwłoczny postój na odpoczynek. Spośród innych systemów zamontowanych w samochodzie pomocne w kontekście wykrywania symptomów braku odpowiedniej koncentracji mogą być również na przykład ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu czy o odległości bezpieczeństwa. Pierwsza funkcja ostrzega kierowcę w przypadku niezamierzonego przekroczenia linii ciągłej lub nieciągłej i uruchamia alarm, jeśli jedna linia zostanie przekroczona bez włączenia kierunkowskazu. Drugi system informuje o odstępie czasowym, jaki dzieli pojazd od auta poprzedzającego, co pomaga w utrzymaniu bezpiecznej odległości.
"Technologia w samochodzie ułatwia prowadzenie i zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Jednak kierowca musi pamiętać, że nadal to na nim spoczywa odpowiedzialność. Jeśli czuje, że jest zmęczony, powinien robić regularne postoje, a w skrajnym przypadku przerwać na dłużej podróż, jeżeli istnieje ryzyko zaśnięcia za kierownicą" mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Ze statystyk i analiz Unii Europejskiej wynika, że zmęczenie jest głównym czynnikiem w dużej części wypadków drogowych (zakres 10-20%). Kierujący, który prowadzi pojazd po 17 godzinach bezsenności, naraża się na wypadek podwójnie i jest niebezpieczny w takim samym stopniu jak osoba z poziomem alkoholu we krwi wynoszącym 0,05. Zwiększone ryzyko często wynika z połączenia czynników biologicznych, związanych ze stylem życia i pracą(1).
źródło: (1) https://road-safety.transport.ec.europa.eu/statistics-and-analysis/statistics-and-analysis-archive/fatigue/fatigue_en; Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault | autor: Redakcja
Redakcja napisał(a):Technologia w samochodzie ułatwia prowadzenie i zwiększa bezpieczeństwo jazdy
Pod warunkiem, że w pewnym momencie nie zacznie irytować kierowcy swoimi ostrzeżeniami których nie da się wyłączyć
Dzisiaj mamy sporo systemów czuwających nad naszym bezpieczeństwem ale muszą one pomagać kierowcom a nie ich irytować przez ciągłe dźwięki lub inne sygnały, a już z takim stwierdzeniem się spotkałem że np. nie da się tego wyłączy i piszczy co chwilę lub coś w tym stylu.
Wymiana opon na letnie w czasie koronawirusa (COVID-19) Jeżeli pracujemy zdalnie i nie musimy poruszać się samochodem nie jest on nam niezbędny do naszej pracy warto odłożyć zabieg zmiany opon z zimowych na letnie w czasie epidemii. W całej Polsce występują kontrole i jeżeli okaże ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.