Aston Martin DB5 z 1965 roku - samochód agenta 007 (Bonda)

Aston Martin DB5 z 1965 roku - samochód agenta 007 (Bonda)

13 Cze 2019, 10:38

Długo czekaliśmy na ten moment aż w końcu legendarny samochód Jamesa Bonda agenta 007 trafił na aukcję i w końcu trafi to prywatnego właściciela. Licytacja odbędzie się w kalifornijskim Monterey w RM Sotheby's.

Dom aukcyjny twierdzi że samochód zostanie sprzedany prawdopodobnie w granicach 4 - 6 mln dolarów.
Aston Martin DB5 z 1965 roku - samochód agenta 007 (Bonda)

Tu trochę informacji na temat tego auta a poniżej podaję link do strony domu aukcyjnego na której jest wystawiony ten model samochodu :)

"Nikt nie mógł przewidzieć w 1965 r. Bajecznie udanej synergii wielu dekad, która rozwinęłaby się, gdy dwóch mężczyzn z branży filmowej odwiedziło fabrykę Newport-Pagnell Aston Martina pod koniec 1963 r. Ken Adam i John Stears, odpowiednio scenograf i efekty specjalne Człowiek, był na misji od producentów Albert „Cubby” Broccoli i Harry Saltzman. Mieli zaopatrzyć się w parę najnowszych Aston Martins do wykorzystania w trzeciej adaptacji powieści Iana Fleminga w Eon Productions, ponownie o superspy męskiej MI6 z licencją na zabicie Jamesa Bonda. Nazywał się Goldfinger.

W typowym stylu filmowym producenci chcieli mieć dwa identyczne samochody, aby pełnić różne role podczas filmowania. Jeden byłby wymagany do jazdy kaskaderskiej i sekwencji pościgu, a zatem musiał być lekki i szybki. Drugi, używany do zdjęć wewnętrznych i zbliżeń, miał zostać poddany kilku modyfikacjom funkcjonalnym stworzonym przez Stearsa, takim, które dostarczałyby Jamesowi Bondowi niespotykanej ilości gadżetów.

Pomimo oczekiwań filmowców, że Aston Martin z radością oddałby im dwa samochody na promocyjne korzyści, prezes marki David Brown nalegał, aby firma produkcyjna kupowała samochody od razu. Ostatecznie osiągnięto kompromis, w którym dwa samochody zostały wypożyczone do Eon Productions na czas filmowania, po czym zostaną zwrócone Aston Martinowi.

Choć rewolucyjna nagrodzona Oscarem praca Johna Stearsa nad oryginalnym filmem Gwiezdnych wojen z 1977 roku była jeszcze ponad dekadę temu, jego pomysłowość była już widoczna w modyfikacjach, które wprowadził do Aston Martina z efektami specjalnymi. Pierwszy samochód Jamesa Bonda był również prototypem DB5 i nosił specjalny prefiks numeru podwozia oznaczający go jako projekt rozwojowy, DP / 216/1. Jak legendarny mistrz broni Desmonda Llewelyna, który wyjaśniłby 007 Seanowi Connery'emu, DB5 pomalowany na szaro Snow Shadow był wyposażony w przednie i tylne hydrauliczne siłowniki na zderzakach, karabin maszynowy kalibru 3030 Browninga w każdym błotnik, montowane na piaście koła rozcinacze opon, wysuwany tylny ekran kuloodporny, zakres śledzenia radaru w desce rozdzielczej, śliskie, ślizgowe i dozowniki dymu, obrotowe tablice rejestracyjne i system wyrzucania pasażerów. W wyposażeniu, choć nigdy nie wykorzystywanym podczas filmu, znajdował się telefon w drzwiach kierowcy do komunikacji z centralą MI6, a także ukryty schowek pod fotelem kierowcy zawierający kilka broni.

- Siedzenie wyrzutnika? - wykrzyknął Bond z uśmiechem. "Żartujesz?!"

„Nigdy nie żartuję z mojej pracy, 007” - odparł Q, śmiertelnie poważny.

Sukces Goldfingera był również sukcesem dla Aston Martina, który otrzymał darmową promocję na całym świecie i odnotował wzrost sprzedaży DB5, aby podnieść bezprecedensowy poziom produkcji. Producenci w Eon zwrócili uwagę na ogromny urok i potencjalne możliwości marketingowe. W ramach przygotowań do premiery Thunderball firma zamówiła jeszcze dwie limuzyny DB5, otrzymując numery podwozia. DB5 / 2008 / R (opisywany przykład) i DB5 / 2017 / R. Oba samochody zostały wysłane do Stanów Zjednoczonych w celu wypełnienia obowiązków medialnych w Thunderball. Jeden został wysłany na Wschodnie Wybrzeże, a drugi na Zachód. Ten ostatni DB5 pojawił się nawet na Laguna Seca jako samochód wyścigowy prowadzony przez Jackie Stewarta.

Oba samochody zostały wyposażone we wszystkie modyfikacje Adama Goldfingera, ale tym razem gadżety zostały zainstalowane przez Aston Martina i miały być bardziej trwałe niż te w DP / 216, których gadżety były stosunkowo bardzo prymitywne, ponieważ nigdy nie były zaprojektowane do działania na więcej niż jeden dzięki dzięki starannej edycji! Z drugiej strony, gadżety tego samochodu zostały zaprojektowane i zbudowane tak, aby działały wielokrotnie na polecenie, tak jak dzisiaj.

Po ukończeniu Thunderball, oba samochody były w dużej mierze zamknięte, a jeszcze dwa filmy Bond, a następnie różne samochody w rolach bohaterów. W związku z tym macierzysty finansista firmy producenckiej, szwajcarski Danjac S.A., po cichu zaoferował dwa samochody do sprzedaży w 1969 roku, a wkrótce został kupiony jako para przez znanego brytyjskiego kolekcjonera Anthony'ego (obecnie Lord) Bamford. Szybko sprzedał 2017 / R, ale zachował posiadanie 2008 / R do 1970 roku, a brytyjska rejestracja samochodu w jego imieniu pozostaje w aktach. Rekord Aston Martina wymienia Eon Productions jako pierwotnego nabywcę wraz z ważnym oznaczeniem, że jest to „Bond Car”. Pod własnością Bamforda salon powrócił do fabryki i otrzymał szereg odświeżających i mechanicznych środków. z których są udokumentowane w rekordzie kompilacji.

Bamford następnie sprzedał DB5 / 2008 / R B.H. Atchley, właściciel Muzeum Samochodów Smokey Mountain w Pigeon Forge, Tennessee. Wyjątkowy Aston Martin został wkrótce przedstawiony jako centralny element muzeum na dość nietypowym wyświetlaczu, ponieważ samochód był zamknięty w dużej klatce z siatki drucianej, która była przykręcona do podłogi, dzięki czemu nigdy nie zostałby leniwie dotknięty lub złapany przez zwiedzających gwiazdę. DB5 pozostawał w tym dziewiczym stanie wyświetlania przez 35 lat, otrzymując regularne start-upy do ćwiczeń w tym czasie.

W 2006 r. RM Auctions otrzymała przywilej zaoferowania tej obligacji DB5 do publicznej sprzedaży. Podczas gdy niektóre z urządzeń Bond zostały przywrócone do funkcjonowania przed ofertą z 2006 r., Większość samochodu pozostała w innym stanie. Od tego czasu zakończono bezobsługową renowację przez szanowaną firmę Roos Engineering w Szwajcarii, udokumentowaną licznymi fakturami i fotografiami. Roos Engineering jest również jednym z 13 obiektów, które Aston Martin wyznaczył na oficjalnych specjalistów ds. Dziedzictwa, którzy mają najwyższy stopień szczegółowości, wiedzy i doświadczenia z marką. Podwozie i nadwozie zostały nie tylko całkowicie wyremontowane do odpowiednich standardów, ale wszystkie 13 modyfikacji zaprojektowanych przez Kena Adama zostało odpowiednio odnowionych tak, aby funkcjonowały zgodnie z pierwotnym założeniem. Po zakończeniu czteroletniej renowacji Aston Martin był tematem artykułu o samochodach Bond DB5, wydrukowanego w październikowym numerze Motor.

Będąc trzecim z zaledwie czterech przykładów DB5 zbudowanych według specyfikacji Goldfingera, ten Aston Martin jest automatycznie wyposażony w wysoki stopień rzadkości. Należy zauważyć, że pierwszy samochód zmodyfikowany przez Johna Stearsa został utracony od 1997 r., Zawężając liczbę zachowanych przykładów tylko do trzech samochodów. Z tych, którzy przeżyli, jeden samochód (podwozie nr 1486 / R) był pierwotnie niezmodyfikowany, ponieważ był używany do sekwencji jazdy i dodawano gadżety dopiero później. Co najważniejsze, ten samochód został zbudowany ze wszystkimi gadżetami z nowego, podnosząc jego status i znaczenie. Oprócz tego wyróżnienia DB5 / 2008 / R skorzystało z niezwykle minimalnego łańcucha własności: zaledwie trzech prywatnych właścicieli w ciągu 50 lat, w tym 35-letni okres ekspozycji muzealnej.

Osiągnięty przez syna, Stephane'a Connery'ego, przed sprzedażą, Sean Connery powiedział: „Te DB5 są niesamowite. Pamiętam rozdrabnianie opon Furka Pass, a także imprezy promocyjne z tymi samochodami - stały się one coraz bardziej kultowe od czasów Goldfingera i Thunderball. Właściwie sam niedawno kupiłem bardzo fajny DB5. ”

Zbudowany dla Eon Productions, wyposażony w gadżety z nowego, udokumentowane oznaczeniem „Bond Car” w rekordzie Aston Martina, rejestracja Anthony'ego Bamforda z 1969 r. Oraz faktury i zdjęcia renowacyjne, ten James Bond Aston Martin jest bajecznie rzadkim przykładem tego, co autor Dave Worrall nazwał „Najbardziej znanym samochodem na świecie”, jak zatytułował swoją książkę z 1993 roku na ten temat.

Zauważony historyk Stephen Archer, który jechał w jednym z samochodów w 1965 roku, skomentował: „DB5 to specjalny Aston, ale ten ma własną aurę. Bycie w jego obecności jest ekscytujące. Przywrócenie standardu Roos jest niezwykle imponujące, a szwajcarska przełęcz Furka czeka…

DB5 / 2008 / R to po prostu najbardziej kultowy samochód wszech czasów, najbardziej legendarny Aston Martin, jaki kiedykolwiek zbudowano, jako jeden z kamieni węgielnych relacji marketingowych, które istnieją do dziś. Ukoronowałoby to każdą ważną kolekcję i oferuje bardzo pożądane przejęcie dla poważnego kolekcjonera marki… lub tajnego agenta.
"
źródło: tłumaczenie translatorem google ze strony aukcji do której link poniżej

Film prezentujący Astona Martina DB5 z 1965 roku

[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Tu na stronie domu aukcyjnego znajdziecie oryginalne zdjęcia tego samochodu: https://rmsothebys.com/en/auctions/mo19/monterey/lots/r0050-1965-aston-martin-db5-bond-car/778818
Cichy77
Stały forumowicz
 
Posty: 3601
Zdjęcia: 35
Auto: Nie mam

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Pierwszy japoński samochód z obręczami z lekkich stopów – 1967 rok Pierwszy japoński samochód z obręczami z lekkich stopów – 1967 rok
    Popularne alufelgi znano już w latach 20. XX wieku. Bezdyskusyjnie palmę pierwszeństwa dzierży tu Bugatti Type 35 z 1924 roku. Później stosowali je sporadycznie jako opcję różni producenci, np. Cadillac w modelu ...
    Mitsubishi e-Evolution Concept Mitsubishi e-Evolution Concept
    MITSUBISHI e-EVOLUTION CONCEPT jest jeżdżącym prototypem, który odzwierciedla strategiczne kierunki, w których w przyszłości będzie się rozwijać marka Mitsubishi Motors. Łączy atuty samochodów typu SUV, ...

  •