Audi A3 - błąd P0136

25 Gru 2023, 20:40

Witajcie, w mojej A3 z 2004 roku (1.6 MPI) od jakiegoś czasu nawraca "check engine" i błąd P0136. Dodam, że mam zainstalowany katalizator uniwersalny (Bosal 099-949), który według specyfikacji jest przewidziany do normy Euro 2.
Czy można jednoznacznie stwierdzić, że do wymiany jest sonda?
Jakie parametry muszę sprawdzić interfejsem ODB II, aby to potwierdzić? Czy ten błąd może być spowodowany przez niesprawny katalizator, bądź jego zły dobór?
Wesołych świąt i z góry dziękuję za pomoc.
Astec
Początkujący
 
Posty: 55
Prawo jazdy: 20 07 2010
Przebieg/rok: 2tys. km
Auto: Nie mam

26 Gru 2023, 11:05

Tak naprawdę to jest taki błąd, który może oznaczać wszystko, co jest związane z katalizatorem i spalinami - może to być nieszczelność przed sondą, może to być uszkodzona sonda, może to być uszkodzona wiązka elektryczna sondy. Posprawdzaj, czy przed katalizatorem nie ma gdzieś przedmuchów, bo to łatwo sprawdzić. Rozepnij wtyczkę od sondy i sprawdź, czy nie są piny zaśniedziałe i pooglądaj wiązkę sondy czy nie jest uszkodzona. Sprawdź jak umiesz napięcie na wtyczce sondy, czy jest prawidłowe. Warto sprawdzić działanie samej sondy, jednakże tu proponuję oscyloskop. Zatem albo nieszczelność, albo elektryka sondy albo sama sonda.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

26 Gru 2023, 11:45

Dziękuję za odpowiedź. Napięcia na wtyczkach też spróbuję posprawdzać multimetrem.
Astec
Początkujący
 
Posty: 55
Prawo jazdy: 20 07 2010
Przebieg/rok: 2tys. km
Auto: Nie mam

04 Sty 2024, 14:30

Wróciłem właśnie od mechanika, który "coś poruszał, przeczyścił i przesmarował", ale z marnym skutkiem. Stwierdził, że sonda chyba działa, a problemem jest instalacja przed sondą. Tylko, że to "chyba" mnie nie przekonuje. Muszę sam przemierzyć tą sondę tylko nie wiem jak. Podzielicie się wiadomościami co i na którym kablu mam przemierzyć... a i ile ma wyjść. Byłbym bardzo wdzięczny.
Astec
Początkujący
 
Posty: 55
Prawo jazdy: 20 07 2010
Przebieg/rok: 2tys. km
Auto: Nie mam

04 Sty 2024, 15:53

Według podanego błędu to problem grzałki sondy lambda kody/obdii/1253-p0136/ znajduje się ona na tych dwóch białych przewodach i należało by zmierzyć jej rezystancję. Odpinasz wtyczkę sondy szukasz dwóch pinów od białych przewodów i mierzysz rezystancję która nie powinna przekraczać wartości 30 omów. Najczęściej są to wartości w granicach 3 - 10 Ohm.

Pomiar napięcia sondy i jego zmiana wraz ze zmianą obrotów silnika. Należy go dokonać pomiędzy przewodami czarnym i szarym lub pomiędzy czarnym, a obudową. Tu więcej na temat napięć wskazania-sondy-lambda-za-katalizatorem-vt98969.htm

Taki filmik może Ci pomóc:

[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

Andy33
Początkujący
 
Posty: 51

04 Sty 2024, 20:31

Dziękuję, właśnie takich informacji potrzebowałem. Jutro biorę się za pomiary.
Astec
Początkujący
 
Posty: 55
Prawo jazdy: 20 07 2010
Przebieg/rok: 2tys. km
Auto: Nie mam

05 Sty 2024, 12:23

Zmierzyłem rezystancję i wynosi ona 4.6 Ω. Z napięciem jest niejednoznacznie, bo czasem jest to 1V a czasem 10V, w ogóle się nie stabilizuje i nie jestem w stanie powiedzieć ile ono wyniosło. Wychodzi więc, że grzałka sondy jest sprawna, dobrze rozumiem? Chyba mechanik postawił słuszna diagnozę, że to coś z instalacją...
Astec
Początkujący
 
Posty: 55
Prawo jazdy: 20 07 2010
Przebieg/rok: 2tys. km
Auto: Nie mam

05 Sty 2024, 12:41

Astec napisał(a):Zmierzyłem rezystancję i wynosi ona 4.6 Ω
Wygląda na to że grzałka sondy jest sprawna ale to nie oznacza że sonda będzie pracowała poprawnie, ponieważ grzałka to osobny element sondy.

Astec napisał(a):Z napięciem jest niejednoznacznie, bo czasem jest to 1V a czasem 10V, w ogóle się nie stabilizuje i nie jestem w stanie powiedzieć ile ono wyniosło.
Nie masz jakiegoś urządzenia pod obd ? Masz takie aplikacje jak np Torque czy coś w tym stylu i mógłbyś tam sprawdzić wykres pracy sondy. Najlepiej jak by silnik był w pełni rozgrzany. Drugą sondę najlepiej sprawdzić w trasie przy stałej prędkości obrotowej ~2500 obr. Miałeś to podane w jednym z linków które zamieściłem wyżej.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9756
Zdjęcia: 34

05 Sty 2024, 14:55

Mam interfejs diagnostyczny i aplikacje torque. Sprawdzić wykres napięcia sondy czy jeszcze coś innego?
Astec
Początkujący
 
Posty: 55
Prawo jazdy: 20 07 2010
Przebieg/rok: 2tys. km
Auto: Nie mam

05 Sty 2024, 14:57

Na wykresie będziesz widział w jakich granicach ona pracuje i najlepiej to zrobić podczas jednostajnej jazdy jak już wspomniałem. Możesz wrzucić później zrzuty ekranu do załącznika.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9756
Zdjęcia: 34

15 Sty 2024, 19:50

Długo mnie nie było, bo Audi było 2 raz u elektro-mechanika, który nic nie zdziałał. Dodatkowo sprawdziłem napięcie sondy na wykresie (przez ODB II) i wydaje mi się, że sonda nie pracuje. Nie pokazuje totalnie nic. Żadnych wartości. Jakby ktoś odłączył kostkę. To by pasowało do diagnozy mechanika tj. sonda działa, ale są jakieś problemy w instalacji. Problemy, których według mechanika rozwiązaniem może być elektroniczny emulator sondy lambda. Przeglądałem oferty na allegro, ale nie mam pojęcia który z emulatorów był by odpowiedni. Może ma ktoś wiedzę czy taki emulator : [link do oferty na Allegro wygasł] będzie odpowiedni do emulacji mojej sondy i spowoduje trwałe zgaszenie kontrolki check engine?
Astec
Początkujący
 
Posty: 55
Prawo jazdy: 20 07 2010
Przebieg/rok: 2tys. km
Auto: Nie mam