Blokada tylnego mostu

06 Sty 2012, 22:42

Jestem posiadaczem kia sportage II 2001. 4x4 . Kiedy jeżdżę na tylnym napędzie jest ok . Ale kiedy włączę 4 napędy tylne koła hamują przy skrętach .Czy w tej kijance jest jakaś blokada tylnego mostu?? Proszę o podpowiedź .
kiniu1
Nowicjusz
 
Posty: 7
Prawo jazdy: 01 01 2001
Auto: kia sportage

06 Sty 2012, 23:03

To chyba jest normalne ze przy mocnym skrecie na asfalcie bedzie to wystepowalo. Co w ogole mowi instrukcja? Nie ma tam czasem mowy o uzywaniu pozycji 4H i 4L(o ile masz reduktor) tylko na podlozu umozliwiajacym uslizg kol(czyli bloto, piasek, snieg itp, ale nie sucha droga)?
Czimi
Stały forumowicz
 
Posty: 2099
Prawo jazdy: 01 01 2001
Auto: W210 220 CDI

06 Sty 2012, 23:14

Kia Sportage może mieć tylny most z blokadą typu LSD (Limited Slip Differential). Napisałem że może mieć, bo nie wszystkie były wyposażone w most z LSD.
Poszukaj posty użytkownika leon zet (https://www.forumsamochodowe.pl/member9894.html). Któregoś razu pisał o mostach w Sportage - właśnie takim jeździ
Można też sprawdzić czy auto ma LSD: Trzeba unieść tylne koła nad ziemię, kręcisz jednym kołem w lewo, a drugie powinno obracać się w przeciwną stronę - jeśli tak jest to znaczy że prawdopodobnie masz most z LSD
Wracając do tematu, to skąd wiadomo że to tylne koła hamują? Po załączeniu napędu na przód (czyli 4x4) nie zaleca się szybko jeździć po suchej, równej nawierzchni, szczególnie dotyczy to jazdy ze skręconymi kołami. W Sportage nie ma międzyosiowego mechanizmu różnicowego i stąd te ograniczenia - google, wpisać 4x4 brak międzyosiowego mechanizmu różnicowego i na pewno coś się znajdzie.
Ja jeżdżę Kia Retona, auto pod względem mechanicznym - zawieszenie, mosty, silniki, skrzynia biegów - jest identyczne co w Sportage. Na co dzień jeżdżę tylko z napędem na tył. Ale nawet wtedy gdy skręcę mocno koła to czuć większy opór przy np. ruszaniu pod górę. Wtej chwili mam wstawione koła 31x10.5 więc opory toczenia są większe, stąd to nic dziwnego. Po załączeniu napędu na przód czuć jeszcze większy opór przy skręconych kołach. Uważam że to normalne w tych autach
Jeśli idzie o instrukcję, to w instrukcji do Retony pisze właśnie że napęd 4x4 należy używać wyłącznie na nawierzchniach o ograniczonej przyczepności, czyli mokrej, błoto, śnieg, no i przy nie dużych prędkościach.
kruszon72
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 32
Miejscowość: Szczecin
Prawo jazdy: 02 05 1990
Auto: Kia Retona 2.0TD 83KM

07 Sty 2012, 00:14

Czyli nie uzywamy na czarnym pozycji 4H, tylko 2H.

I LSD w Sportage. :O Ale LSD i tak nie blokuje kol przy skrecaniu, noo sprawny LSD.
Czimi
Stały forumowicz
 
Posty: 2099
Prawo jazdy: 01 01 2001
Auto: W210 220 CDI

07 Sty 2012, 01:24

Dokładnie - na asflacie 2H
Oczywiście że LSD nie blokuje kół przy skręcaniu. LSD wogóle nie blokuje kół - zmniejsza różnicę w prędkości obracania się kół, pod wpływem poślizgu jednego z nich. Przynajmniej tak ja to rozumiem
Popełniłem błąd pisząc że jak koła obracają się w przeciwną stronę to most ma LSD - jest odwrotnie - jak koła kręcą się w tą samą stronę to most ma LSD

[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Ale wracając do tematu, to autor postu musi napisać czy to właśnie nie chodzi o to że po załączeniu napędu na przód, przy skręcaniu czuć większy opór czy jest inaczej
kruszon72
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 32
Miejscowość: Szczecin
Prawo jazdy: 02 05 1990
Auto: Kia Retona 2.0TD 83KM

07 Sty 2012, 11:22

Ja wszystko rozumiem, że nie mogę jeździć na napędzie4x4 powyżej 60km/h i to na suchej nawierzchni {asfalt} i nie jeżdżę .Używam tylko tylnego napędu .U mnie problem wygląda tak . Może wczoraj za mało szczegółowo opisałem swój problem . Wygląda to tak: miałem samochód w powietrzu ,kiedy miałem tylko napęd tylny kręcąc lewym kołem prawe delikatnie przesuwało się w tą samą stronę co lewe i odwrotnie . A kiedy załączyłem wszystkie napędy kręcąc prawym czy lewym kołem czułem mocny opór tak jakby hamulce zaciągnęły choć to nie ich wina . Dla tego przy ruszaniu z miejsca i ostrym lub mniej skręcie w lewo ,lewe tylne koło stawia opór ,praktycznie stoi w miejscu i szoruje mi o ziemię i tak samo jest z drugiej strony . Normalne to to chyba nie jest?
kiniu1
Nowicjusz
 
Posty: 7
Prawo jazdy: 01 01 2001
Auto: kia sportage
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Co może zamarznąć w naszym samochodzie?
    Co w samochodzie jest szczególnie wrażliwe na niską temperaturę? Jak sobie poradzić z typowo zimowymi problemami? Poniżej prezentuję kilka odpowiedzi które mogą okazać się przydatne wielu kierowcom. Głównym ...

07 Sty 2012, 11:44

Moze masz LSD i ci padaja tarcze, albo zly olej masz w tylnym moscie, czy go za malo. Wymianials olej kiedys, lub sprawdzales jego poziom moze?
Kupiles nowe auto i zauwazyles to zaraz po zakupie czy juz troche nim jezdzisz?
Czimi
Stały forumowicz
 
Posty: 2099
Prawo jazdy: 01 01 2001
Auto: W210 220 CDI

07 Sty 2012, 12:54

Opony z przodu i z tyłu muszą być katalogowe.
andrzej_124
Stały forumowicz
 
Posty: 1704

07 Sty 2012, 12:57

To faktycznie wygląda na źle działający LSD. Jeśli nie wiesz jaki olej i kiedy był zmieniany w tylnim moście, to musisz go zmienić. Przy temeperaturach powyżej -18 stopni stosuje się API GL-5 SAE 90, a poniżej -18 stopni API GL-5 SAE 80. Pojemność 1.5 L. Nakrętkę spustową przykręca się siłą 36 Nm.
Załączam wycinki z instrukcji od Sportage (kiniu1 jak podasz maila na priv to mogę podesłać).
Na drugim obrazku jest opisana procedura sprawdzenia LSD.
Tyle udało mi się przetłumaczyć: Unieść jedno koło nad ziemię, używając klucza dynamometrycznego sprawdzić obracanie się koła. Moment który spowoduje obrót koła wynosi co najmniej 27 Nm. Moment który rozpocznie obrót koła jest większy od momentu który wystarczy do dalszego obracania koła. Jeśli moment rozpoczynający obrót koła jest mniejszy niż podany lub jeśli podczas jazdy testowej słychać trzaski mechanizm różnicowy należy wymienić.
Może ktoś lepiej to przetłumaczy
kruszon72
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 32
Miejscowość: Szczecin
Prawo jazdy: 02 05 1990
Auto: Kia Retona 2.0TD 83KM

07 Sty 2012, 18:52

Jeżeli chodzi o olej to wymieniłem jakiś miesiąc temu .Nie pamiętam jaki to był ale typowy do tego typu przekładni {rzadki }. Co do opon to mam wszystkie równe brigstony 15x205x75 . Podejrzewam Panowie że po prostu most mam do wymiany a to nie są małe koszta .
kiniu1
Nowicjusz
 
Posty: 7
Prawo jazdy: 01 01 2001
Auto: kia sportage

07 Sty 2012, 18:58

A jeśli chodzi o auto to około dwóch lat nim jeżdżę .Z przednim napędem było różnie raz działał raz nie . W końcu powymieniałem wszystkie uszczelniacze i od trzech miesięcy auto ciągnie na przód to z kolei z tyłem coś się dzieje .
kiniu1
Nowicjusz
 
Posty: 7
Prawo jazdy: 01 01 2001
Auto: kia sportage

07 Sty 2012, 19:50

Jak masz przod dolaczany i chcesz uzywac 4x4, to warto zainwestowac w jakies lepsze sprzegielka manualne, masz pewnosc ze ci sie sam przod nie bedzie zalaczal i gdy go potrzebujesz to zawsze bedzie dzialal.

Jak masz LSD, to pewnie cos z LSD sie dzieje, moze olej jest jednak zly wlany? pod LSD sie inne oleje uzywa lub sie do oleju do dodaje dodatek pod LSD.
Czimi
Stały forumowicz
 
Posty: 2099
Prawo jazdy: 01 01 2001
Auto: W210 220 CDI

07 Sty 2012, 20:20

Właściwy olej to podstawa przy LSD, ale cała sprawa wygląda dziwnie
Miałeś auto podniesione i kręcąc jednym kołem, drugie kręciło się w tą samą stronę - to wskazuje że masz LSD.
Czy dobrze zrozumiałem:
Jeżdżąc tylko z tylnym napędem wszystko jest ok. Po załączeniu przedniego napędu, przy skręcie w lewo, lewe koło się blokuje. A przy skręcie w prawo też tak jest?

Tak sobie myślę, że jak by z LSD było coś nie tak, to i przy jeździe tylko z tylnym napędem też powinno LSD źle działać.
Napisz jaki masz przedni napęd - pneumatyczny czyli fabryczne sprzęgiełka z 2 półksiężycami plus wężyki idące do zwrotnicy, mechaniczny automat, czy inne ręcznie załączane.
Na załączonej fotce z lewej strony sprzęgiełka pneumatyczne, z prawej mechaniczne automatycznie załączane
Napisz jeszcze jak załączasz ten napęd na przód
kruszon72
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 32
Miejscowość: Szczecin
Prawo jazdy: 02 05 1990
Auto: Kia Retona 2.0TD 83KM

07 Sty 2012, 23:16

Mam napęd pneumatyczny , czyli ten z lewej strony zdjęcia , a jak załączam ? Coś niecoś wiem . Jadę kilka metrów do tyłu , wtedy sprzęgiełka lepiej i pewniej załączają .
kiniu1
Nowicjusz
 
Posty: 7
Prawo jazdy: 01 01 2001
Auto: kia sportage

07 Sty 2012, 23:25

Panowie, z całym szacunkiem, ale pozbyłbym się tego cudu stworzonego przez koreańską nację . Mam dość tego wynalazku . Nie chcę tu siać złowrogiej propagandy , chyba to ja źle wybrałem auto . Ot co .
kiniu1
Nowicjusz
 
Posty: 7
Prawo jazdy: 01 01 2001
Auto: kia sportage