Poradnik kupującego #2 - Audi A4 B6 (2000-2004)

10 Cze 2017, 17:56

Geneza

Audi A4 o oznaczeniu producenta B6 wprowadzono do sprzedaży w 2000 roku jako sedan. W następnym roku dołączyła wersja kombi, a w 2002 roku kabriolet. Samochód dzieli wiele rozwiązań z poprzednim modelem o oznaczeniu B5 - m. in. gama silnikowa czy układ zawieszenia. Od 2002 roku dostępna była topowa wersja o oznaczeniu S4. W tej generacji nie oferowano RS4.

Poradnik kupującego #2 - Audi A4 B6 (2000-2004)

W 2004 roku przeprowadzono facelifting, który spowodował zmianę oznaczenia na B7, co może sugerować nową generację modelu.

W salonach sprzedaży możliwe było wszechstronne konfigurowanie wyposażenia z szerokiej listy opcji. Dostępna była automatyczna klimatyzacja, felgi aluminiowe w różnych rozmiarach, reflektory ksenonowe, radioodtwarzacz z nawigacją satelitarną, układ ESP czy podgrzewane skórzane fotele. Niestety wyposażenie bazowe było ubogie i nie obejmowało radioodtwarzacza czy tylnych szyb elektrycznych. Stąd często na rynku wtórnym spotykane są nietypowe konfiguracje wyposażenia szczególnie w przypadku bazowych silników.
Poszukiwanymi wersjami są pojazdy wyposażone w pakiety S-Line w skład, których wchodziły m.in. listwy drzwi, nakładki na pedały i progi, trójramienna kierownica, czarna podsufitka, dokładki zderzaków czy lekko obniżone zawieszenie.

Poradnik kupującego #2 - Audi A4 B6 (2000-2004)

Układ napędowy

Gama silników – najpopularniejsze wersje:

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Benzynowe:
1.6 – silnik znany z wielu modeli koncernu VAG. Jest to bardzo trwała konstrukcja i idealnie współpracuje z LPG jednak jest to za słaby silnik do tego modelu (wysokie spalanie jak na osiągi, które oferuje).
1.8T – również dobrze znany z innych modeli. Zapewnia dobrą dynamikę i elastyczność przy średnim spalaniu na poziomie 10l. Niestety wiele egzemplarzy wymaga inwestycji w rozbudowany osprzęt. Zdarzają się problemy z przepaloną uszczelką pod głowicą (20 zaworów), co jest potęgowane w silnikach z LPG (wyższa temperatura spalania).
2.0 – wersja z wtryskiem pośrednim dobrze współpracuje z instalacjami LPG. Uwaga na silniki o oznaczeniu ALT (więcej w usterkach).
2.0 FSI – jednostka wyposażona w wtrysk bezpośredni, co utrudnia montaż instalacji LPG. Bardzo dobrze znane są problemy z nagarem odkładającym się na zaworach czy końcówkach wtryskiwaczy. Producent zalecał używanie benzyny 98-okt.
2.4 – silnik ten jest wolnossącą alternatywą dla 1.8T. Nie posiada tak rozbudowanego osprzętu jednak wyraźnie większa jednostka pogarsza dostęp w przypadku naprawy (np. rutynowa wymiana rozrządu to nierzadko 1500zł). W dodatku wycieki oleju są zmorą jednostek V6 (też 3.0).
3.0 – podobne wady jak 2.4 z tym, że posiada lepsze osiągi. V6 dobrze współpracują z instalacjami LPG.
4.2 (S4) – bardzo drogi serwis – silnik V8 ledwo się zmieścił pod maską - oraz bardzo wysokie spalanie. Propozycja tylko dla osób, którzy są w stanie dołożyć drugie tyle po zakupie.

Diesle:
1.9 TDI – najbardziej polecaną wersją jest wariant 131KM. Zapewnia najlepszy stosunek osiągów do zużycia paliwa. Największym problemem tych silników jest… opinia o ich pancerności. Często właściciele wymieniają olej na najtańszy lub wcale nie wymieniają. Inwestycji mogą wymagać pompowtryskiwacze czy przepływomierz.
2.5 TDI – jednostka, która miała konkurować z dużymi silnikami diesla innych marek. Silnik posiada wiele problemów, o których szerzej w usterkach.

Skrzynie biegów:
- manualna 5 biegów – zestawiana z większością silników
- manualna 6 biegów – stosowana od maja 2001 roku równolegle z skrzynią 5b.
- automatyczna bezstopniowa „Multitronic” – dostępna jedynie z przednim napędem. Jeden z najsłabszych punktów w samochodzie z powodu wysokiej awaryjności elektroniki sterującej oraz mechaniki. Lepiej omijać ten wariant.
- automatyczna 5 biegów „Tiptronic” – klasyczna trwała przekładnia.

Poradnik kupującego #2 - Audi A4 B6 (2000-2004)

Usterki

Luzy w przednim zawieszeniu wielowahaczowym

Wokół wielowahaczowego przedniego zawieszenia narosło wiele mitów i historii. Kompletny zestaw aluminiowych elementów składa się z 8 wahaczy, 2 końcówek drążków kierowniczego oraz 2 łączników stabilizatora. Za taki zestaw trzeba zapłacić 1500-2000zł za produkty FEBI lub Lemforder. Do tego należy doliczyć koszty robocizny i mamy spokój na ok. 100tys. km. Niestety posiadacze kupują pojedynczo stalowe wahacze marnej jakości – skutkiem tego jest powracanie stuków, co kilka miesięcy, ponieważ takie elementy wytrzymują 10-30tys. km.

Awarie silnika 2.5 TDI
Jeden z najgorszych silników z początku nowego tysiąclecia. Pękają lub wycierają się wałki rozrządu, usterkowa była pompa paliwa, wadliwy łańcuch napędzający pompę oleju powodujący zatarcie silnika lub turbosprężarki… Producent twierdzi, że wersje 155KM i 163KM są poprawione jednak dalej spotykane są przypadki uszkodzenia wałków rozrządu. Koszty naprawy przewyższają często wartość pojazdu, dlatego należy omijać tą jednostkę.

Nagar w silniku 2.0 FSI
Zastosowanie wtrysku bezpośredniego pociągnęło za sobą konsekwencję w postaci osadzania się nagaru na zaworach wtryskiwaczach oraz w mniejszym stopniu reszty komory spalania. Jest to spowodowane nierównomiernym rozłożeniu cząsteczek paliwa względem powietrza w komorze spalania i powstawania cząstek stałych. Spadek osiągów następuje powoli stąd jest to przez wiele osób niezauważalne. Naprawa polega na czyszczeniu nagaru za ok. 500-700zł.

Wycieki oleju w silnikach V6
Dużym problemem widlastych jednostek wszechobecne wycieki przy większych przebiegach. Koszt wymiany uszczelnień nierzadko osiąga czterocyfrowe kwoty, co jest dodatkowo utrudnione przez słabą dostępność pod maską.

Wysokie zużycie oleju w 2.0 MPi
Problemem tkwi w wadliwym odpowietrzeniu skrzyni korbowej silnika (odmy) w jednostkach o oznaczeniu ALT.

Awarie wariatora zmiennych faz rozrządu i zaworu wysokiego ciśnienia w 2.0 MPi
Usterka objawia się klekotaniem przy rozruchu na zimno. Koszt nowego wariatora to niecałe 2000zł, a zaworu ok. 1300zł (bez robocizny).

Awarie skrzyni bezstopniowej Multitronic
Skrzynia bezstopniowa posiadająca „wirtualne” biegi jest sporym źródłem problemów. Problemy z rozciągającym się łańcuchem, pompą oleju czy niesprawna elektronika powodująca szarpanie czy unieruchomienie pojazdu to koszt nawet 5000zł. Wiele serwisów nie radzi sobie z tym podzespołem i często wymieniana jest cała przekładnia na używaną.

Niesprawny rozrusznik i alternator
Usterki wynikające z dużych przebiegów, a nie wady fabrycznej, co szczególnie dotyczy aut z silnikami diesla. Najlepszym rozwiązaniem jest regeneracja tych podzespołów w dobrym zakładzie (od 150zł za rozrusznik i 350zł za alternator).

Usterki pompowtryskiwaczy
Usterki często wynikają z stosowania paliwa słabej jakości i dużych przebiegów. Bywały też problemy z układem sterowania, co czasem powodowało problem z rozruchem na zimno. Regeneracja z kalibracją ok. 500-600zł/szt.

Niesprawne cewki zapłonowe
Awarie cewek zapłonowych dotyczą głównie silników zasilanych LPG. Ceny od 150zł za markowy zamiennik.

Niesprawny termostat
W przypadku niektórych jednostek trzeba kupować w element zintegrowany z obudową, co podwyższa jego cenę. Warto zainwestować w markowy podzespół, ponieważ te najtańsze często psują się po roku.

Wypalone piksele wyświetlacza ciekłokrystalicznego
Martwe piksele pojawiają się na wyświetlaczu komputera pokładowego, klimatyzacji automatycznej i fabrycznego radioodtwarzacza. Koszt wymiany wyświetlacza pomiędzy zegarami oscyluje w okolicach 300-350zł.

Zatarta sprężarka klimatyzacji
Sprężarka klimatyzacji potrafi odmówić posłuszeństwa. Za nowy element marki Nissens trzeba zapłacić ok. 900zł, za używany ok. 500zł. Warto sprawdzić przed zakupem działanie klimatyzacji.

Luzy w przekładni kierowniczej
Przy większych przebiegach pojawiają się luzy w przekładni kierowniczej. Regeneracja tego elementu powinna zamknąć się w kwocie 800-1000zł. Do tego należy doliczyć koszty montażu i demontażu.

Usterki elektroniki i elektryki
Posłuszeństwa mogą odmówić immobilizer, centralny zamek, czujniki parkowania, moduł komfortu, podnośniki szyb czy silniczek wycieraczek. Ceny napraw oscylują w przedziale 200-500zł za każdy z opisanych przypadków.

Poradnik kupującego #2 - Audi A4 B6 (2000-2004)

Tu zwróć uwagę:
„Bezwypadkowe okazje” ten model jest bardzo popularny oraz pożądany i co za tym idzie handlarze prześcigają się w reanimacji aut po szkodzie całkowitej. Nie pomaga też wymóg typowego klienta odnośnie przebiegu do 200tys. km - diesle często mają po 2-3 razy tyle.
Niedoinwestowane egzemplarzeniestety po naszych drogach jeździ mnóstwo pojazdów naprawianych jak najniższym kosztem przy zastosowaniu tanich zamienników.
Korozja samochód jest bardzo dobrze zabezpieczony antykorozyjnie choć są pewne newralgiczne punkty takie jak łączenie progu z tylnym nadkolem. Najczęściej jej pojawienie oznacza, że auto przechodziło naprawę blacharską.
Rodzaj automatycznej skrzyni biegów aby mieć pewność, że auto w ogłoszeniu nie posiada Multitronic’a możemy to zweryfikować poprzez nr VIN. Jednak w przypadku aut z napędem na przód najczęściej będziemy mieć Multitronic. Z napędem 4x4 zawsze stosowano trwały Tiptronic, który posiadał 5 biegów (Multitronic 6 wirtualnych).
Stan egzemplarzy z silnikiem 1.8Twersje wybierane przez dynamicznych kierowców. Dobra opinia o wytrzymałości tych silników oraz agresywny styl jazdy odbijają swe piętno na stanie wielu egzemplarzy.
Opony w wersji Quattrosam napęd 4x4 jest solidny i nie sprawia problemów. Jednak stały napęd potrzebuje czterech opon o bardzo zbliżonych parametrach (rodzaj i wysokość bieżnika oraz producent). Jeśli auto posiada po dwie różne opony to jest znak, że właściciel oszczędzał na samochodzie.
Rozrząd koszt wymiany rozrządu jest wysoki (szczególnie w silnikach V6), dlatego też wielu użytkowników maksymalnie wydłuża interwały wymiany.

Poradnik kupującego #2 - Audi A4 B6 (2000-2004)

Koszty części:
audi-a4-b6-1-8t-renault-laguna-ii-2-0t-saab-9-3-2-0t-vt95524.htm
a4-b6-3-0-330i-e46-x-type-3-0-is-300-mk1-c-320-s203-vt99162.htm


Zalety:
- szeroka paleta silnikowa
- bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne
- spora ilość części zmiennych (zamienniki i części używane)
- łatwy dostęp do serwisu
- dobre spasowanie i jakość plastików we wnętrzu
- niski poziom hałasu w kabinie
- trwały i wydajny stały napęd 4x4 Quattro
- niski spadek wartości
- łatwa odsprzedaż

Wady:
- kosztowny serwis silników widlastych
- przeciętna ilość miejsca w kabinie
- łuszczący się bezbarwny lakier z przycisków na konsoli środkowej
- duża ilość aut powypadkowych i sprowadzonych na handel
- spora ilość niedoinwestowanych egzemplarzy
- prowadzenie z tendencją do podsterowności szczególnie z ciężkimi silnikami widlastymi
- braki w wyposażeniu wielu egzemplarzy
- wysokie ceny zakupu (szczególnie wersji z pakietami S-line)
dzida
Forumowicz VIP
Awatar użytkownika
 
Posty: 15174
Zdjęcia: 455
Miejscowość: Biłgoraj
Prawo jazdy: 05 05 2008
Auto: Honda Civic VIII
Silnik: 1.8
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2010