BMW 325iX (1987-1990) - samochód elektryczny

BMW 325iX (1987-1990) - samochód elektryczny

02 Sty 2013, 17:02

Projekt badawczy "Samochód elektryczny z wysokoenergetycznym akumulatorem" po raz pierwszy zapoczątkowany w 1981 roku doprowadził ostatecznie w 1987 roku do przekształcenia ośmiu modeli BMW 325iX z napędem na cztery koła na napęd na przednie koła, dzięki czemu były one gotowe do przeprowadzenia testów. ImagePosłużyły one jako samochody eksperymentalne podczas testów zupełnie nowego bezobsługowego akumulatora sodowo-siarkowego (NaS), opracowanego specjalnie w tym celu przez Asea Brown Boveri (ABB) do użytku w pojazdach elektrycznych. Posiadając gęstość energii o trzy razy większą niż w konwencjonalnych akumulatorach kwasowo-ołowiowych, stanowił on ogromny krok naprzód: po raz pierwszy zaistniała realna szansa na zmniejszenie specyficznych wad elektrycznych układów napędowych, takich jak masa akumulatora oraz wymagana ilość miejsca. Oprócz tego wszystkie podzespoły napędu elektrycznego zostały przetestowane i udoskonalone. BMW opracowało do tego celu specjalne urządzenie testowe z wbudowanym kalkulatorem mocy. Kolejną nową funkcją było sterowanie napędem elektrycznym, które regulowało i monitorowało zarządzanie z gniazda sieci zasilającej, przepływ energii pomiędzy silnikiem a akumulatorem, a także obwód termiczny układu.

Image

Cała elektronika sterująca została zamknięta w kompaktowej skrzyni na komponenty obok silnika. Zespół kierowniczy projektu zdecydował się na przeprowadzenie pierwszych w historii zewnętrznych testów w codziennych warunkach na zasilanych elektrycznie BMW serii 3. BMW 3 serii Touring dowiodło swojej przydatności do codziennego użytku jako pojazd dostawczy niemieckiej poczty, podczas gdy inne prototypowe modele potwierdziły swoje zalety jako pojazdy miejskie obsługiwane przez władze państwowe i lokalne. Na tym nie koniec. Pojazdy testowe były wyposażone w napędzany olejem napędowym układ gorącej wody do ogrzewania wnętrza pojazdu.

Image Image Image Image

BMW 325iX (1987-1990): dane techniczne
Silnik:
Silnik bocznikowy prądu stałego (ABB),
Moc stała/maksymalna: 17 kW / 22 kW,
Magazynowanie energii:
Wysokoenergetyczny akumulator sodowo-siarkowy,
Pojemność: 22 kWh,
Masa: 265 kg,
Osiągi (w przybliżeniu):
Prędkość maksymalna: 100 km/h
Przyspieszenie 0-50 km/h: 9s
Zasięg w ruchu miejskim: 150 km

POLECAMY BMW LS Electric (1975) - samochód elektryczny

źródło: BMW
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2811
Zdjęcia: 9921
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    AFT - Alternative Fuels Technology - nowe targi z branży autogazu AFT - Alternative Fuels Technology - nowe targi z branży autogazu
    Rynek branży paliwowej nieustannie poszukuje technologicznych rozwiązań, które pozwolą zasilić auto w sposób jeszcze bardziej nowoczesny oraz dostosowany do norm ekopolityki. Nowe targi paliw alternatywnych ...
    Zbudowany od podstaw samochód zasilany wodorem – Toyota Mirai Zbudowany od podstaw samochód zasilany wodorem – Toyota Mirai
    Pierwszy seryjnie produkowany, zbudowany od podstaw samochód zasilany wodorem – Toyota Mirai – grudzień 2014. Prace nad napędem elektrycznym zasilanym wodorowymi ogniwami paliwowymi Toyota rozpoczęła już ...

  •