Citroen C3 1.4 I - gaśnie przy dodawaniu gazu...

12 Lut 2022, 21:21

Problem pojawił się w lecie. Podczas stania w korku obroty silnika nagle zaczęły się same zmieniać. Normalnie są na poziomie 800-1000. Natomiast podczas wystąpienia usterki nagle podskoczyły do 1800-2000. Potem spadły, potem wzrosły. Kiedy chciałem ruszyć, obroty spadały i silnik gasł. Na desce rozdzielczej nie pojawiły się żadne błędy. Po uruchomieniu silnika obroty wskakiwały na 2000, potem się stabilizowały ale podczas dodawania gazu spadały. Starałem się więc jak najmniej dodawać gazu i dojechałem do pobliskiego mechanika. Podłączył samochód pod komputer i po godzinie stwierdził, że czujnik temperatury powietrza wlatującego do silnika pokazuje minus 17 stopni (przypomnę, że sytuacja miała miejsce w lecie). Mechanik powiedział, że albo czujnik jest uszkodzony, albo jest problem z przepustnicą, albo z komunikacją między czujnikiem a przepustnicą albo kuna pogryzła jakieś przewody.
Samochód na lawecie pojechał do innego mechanika. Ten przez tydzień nie stwierdził usterki. Jeździł nim dużo ale problem się nie pojawił. Po jakimś czasie zawiozłem samochód do jeszcze jednego mechanika (speca od samochodów francuskich). Jednak również on nie stwierdził usterki. Jeździłem więc i przez jakiś czas się nic nie działo. Jednak na trasie (autostrada) problem pojawił się przy wyprzedzaniu z prędkością 120 km/h. Samochód stracił moc i zaczęło trząść kierownicą. Zdjąłem nogę z gazu i pomogło. Jednak dalszą drogę pokonałem nie przekraczając 100km/h i przejechałem tak prawie 300km. Od tego czasu starałem się nie przekraczać tej prędkość, dochodząc do wniosku, że usterkę powoduje zbytnie zwiększanie obrotów.
Znajomy pożyczył mi adapter podłączany do komputera samochodowego i łączący się z tabletem przez bluetooth. Nie wiem czy dobrze go skonfigurowałem, ale podczas następnych sytuacji kiedy usterka występowała, odczyty napięcia przepustnicy podobno były nieprawidłowe.
Jednak niedawno problem wrócił podczas ruszania na skrzyżowaniu i ledwo dojechałem do domu (podczas ruszania silnik gasł, uruchamiałem go ponownie i tak na każdym skrzyżowaniu). Zauważyłem też opóźnione reagowanie na naciskanie pedału gazu oraz samoczynne zwiększanie się obrotów do 2000.
Niektórzy sugerują wymianę przepustnicy. Jednak nie będąc pewny czy to jest przyczyną nie chcę się narażać na niepotrzebne koszty.
Będę wdzięczny za udzielenie porady.
AKTUALIZACJA - Po ponownym, dwudniowym pobycie u mechanika niestety nie udało się zdiagnozować usterki, ale mechanik wykluczył pewne rzeczy: to nie wina przepustnicy (wsadzili inną i nie pomogło), to nie wina czujnika temperatury powietrza dolotowego (wsadzili nowy i nie pomogło), Wymienili filtr paliwa (nie pomogło), jeździli z manometrem na układzie paliwowym (pompa daje właściwe ciśnienie), sprawdzili wiązki przewodów (są ok.). Ale... Stwierdzili, że po przewodach mogła się lać woda do kalkulatora wtrysków i dali namiary na innego mechanika. W poniedziałek samochód jedzie do kolejnego mechanika...
ptrh
Nowicjusz
 
Posty: 10
  • 13 Lut 2022, 00:17

    To jest silnik 1.4 benzynowy czy 1.4 HDi (diesla)?
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 9774
    Zdjęcia: 34

    14 Lut 2022, 21:10

    Benzynowy
    ptrh
    Nowicjusz
     
    Posty: 10

    16 Lut 2022, 17:44

    Podłączyć się pod DiagBoxa-a. Żadne uniwersalne. Posprawdzać błędy i odczyty czujników.
    Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 20285
    Zdjęcia: 1212
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    22 Lut 2022, 23:08

    Bardzo dziękuję za wskazówkę. Zakładam, że dwa zakłady specjalizujące się w naprawach francuskich samochodów mają takie urządzenia diagnostyczne.
    Obecnie sprawa jest na etapie wymiany komputera. Oby to pomogło
    ptrh
    Nowicjusz
     
    Posty: 10

    21 Mar 2022, 18:32

    Witam.
    Po wymianie komputera problem zniknął. Gdyby ktoś miał podobny problem to może przyczyną również będzie komputer.
    Dziękuję za chęć pomocy i pozdrawiam.
    ptrh
    Nowicjusz
     
    Posty: 10

    02 Cze 2022, 10:44

    AKTUALIZACJA: Niestety problem powrócił... Objawy te same... Udałem się do mechanika, który wymieniał komputer. Stwierdził błąd przepustnicy i skasował go. Ale to nie pomogło. Dziś ponownie zawożę do niego samochód...
    ptrh
    Nowicjusz
     
    Posty: 10

    12 Cze 2022, 21:00

    Mechanik znalazł błędów... przeczyścił styki przepustnicy.... niestety nie pomogło...
    Zauważyłem, że objawy nasilają się wraz ze spadkiem ilości paliwa w baku... Spróbuję jeszcze zatankować lepsze paliwo...
    ptrh
    Nowicjusz
     
    Posty: 10

    14 Cze 2022, 09:35

    Ledwo dojechałem na stację, tak samochód szarpał. Ale faktycznie - zatankowałem 3/4 baku i problem zniknął jak ręką odjął... Ciekawe... Zadzwoniłem do mechanika i powiedział, że w takim może to być problem z odpowietrznikiem paliwa. Polecił, żebym - jeśli problem się powtórzy - zdjął korek wlewu paliwa i sprawdził czy to pomogło. Jeśli tak, to potwierdzi, że winien jest odpowietrznik. Zobaczymy...
    ptrh
    Nowicjusz
     
    Posty: 10

    04 Gru 2022, 21:48

    No i niestety temat wrócił... Problem ten sam, nawet przy pełnym baku. Ale TYLKO na mrozie jak silnik jest zimny. Po zagrzaniu problem znika... We wtorek znów wizyta u mechanika (u tego, który wymieniał komputer). Ktoś ma jakiś pomysł co to może być?
    ptrh
    Nowicjusz
     
    Posty: 10

    05 Gru 2022, 08:51

    No a co z czujnikiem temp?
    ptrh napisał(a): Podłączył samochód pod komputer i po godzinie stwierdził, że czujnik temperatury powietrza wlatującego do silnika pokazuje minus 17 stopni (przypomnę, że sytuacja miała miejsce w lecie).

    ptrh napisał(a):Mechanik powiedział, że albo czujnik jest uszkodzony, albo jest problem z przepustnicą, albo z komunikacją między czujnikiem a przepustnicą albo kuna pogryzła jakieś przewody.

    ptrh napisał(a):mechanik wykluczył pewne rzeczy: to nie wina przepustnicy (wsadzili inną i nie pomogło), to nie wina czujnika temperatury powietrza dolotowego (wsadzili nowy i nie pomogło),

    Skąd więc to -17 stopni? Jaka jest obecnie pokazywana temp? Jak jest temp. pokazywana w momencie wystąpienia problemów?
    Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 20285
    Zdjęcia: 1212
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    06 Gru 2022, 00:42

    Jeśli chodzi o czujnik, to w obydwu warsztatach był wymieniany, ale to nie pomagało i wsadzali stary.
    NOWOŚĆ: dziś pojawił się komunikat "antipollution fault" i świeci się kontrolka od czujnika. Nie ma to wpływu na pracę silnika.
    Dodam jeszcze, że od jakiegoś czasu przy poruszaniu się na obciążeniu (za wysoki bieg lub podjazd pod wzniesienie) słychać metaliczne grzechotanie w silniku. Kiedyś mechanik powiedział, że to spalanie stukowe i trzeba zmienić stacje benzynową. Zmieniłem więc z Orlen na Shell. Tankowałem na Shellu przez dwa miesiące Pb98. Niestety nie pomogło....
    ptrh
    Nowicjusz
     
    Posty: 10

    06 Gru 2022, 11:06

    ptrh napisał(a):Jeśli chodzi o czujnik, to w obydwu warsztatach był wymieniany, ale to nie pomagało i wsadzali stary.

    No to coś jest nie tak - instalacja elektryczna czujnika jest prosta, jak w każdym aucie : czujnik-złącze-przewód-złącze-sterownik silnika. Czujnik można sprawdzić multimetrem mając tabelkę rezystacji/temperatury, złącza można sprawdzić naocznie, czy nie są zaśniedziałe, luźne itd, przewód można sprawdzić miernikiem lub nawet dla pewności pociągnąć nowy. Ostatnia opcja to sterownik silnika. Innych rzeczy nie ma. Chyba, że sie mylę?
    ptrh napisał(a):NOWOŚĆ: dziś pojawił się komunikat "antipollution fault" i świeci się kontrolka od czujnika.

    Jakiego czujnika?
    Z kolei spalanie stukowe, to albo problem z paliwem ( co się rzadko spotyka ) albo problem z zapłonem 0 iskra jest w niewłaściwym momencie ). Może to być wina np. uszkodzonego czujnika lub jego elektryki, przestawionego wałka rozrzadu, zły kąt wyprzedzenia zapłonu, za duże sprężanie, za duża temp. w komorze spalania, czyli tzw przegrzany silnik. A z kolei jazda ze spalaniem stukowym, to niezbyt dobry pomysł.
    Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 20285
    Zdjęcia: 1212
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    07 Gru 2022, 13:39

    Faktycznie, źle to opisałem, przepraszam. Świeci się kontrolka o symbolu silnika (pomarańczowa). Mechanik stwierdził, że ten błąd, to czujnik w katalizatorze (jakaś sonda) i można z tym jeździć. A jeśli chodzi o ten problem z obrotami, to powiedział, że prawdopodobnie na mrozie przepustnica się blokuje.
    Jeśli chodzi o czujnik temperatury powietrza dolotowego, to tak jak pisałem - dwóch mechaników go wymieniało i nie pomogło. Wiązki przewodów też były sprawdzane.
    Na razie samochód jeździ zobaczymy co będzie dalej.
    A w kwestii spalania stukowego, to dziękuję za ostrzeżenie. Postaram się zawieźć samochód do kogoś, kto będzie w stanie to zbadać. Znacie może jakiegoś mechanika w Łodzi, który mógłby się tym zająć i jest godny polecenia?
    ptrh
    Nowicjusz
     
    Posty: 10