Czujnik temperatury płynu chłodniczego a wentylator chłodnicy

15 Kwi 2024, 11:29

Witam serdecznie,

Niedawno kupiłem pierwszy samochód, VW POLO 1.2 (9N, 47 kW, 64 KM, 2003). Samochód kupiony na 1-2 lata.

Przy obecnej jeździe zauważyłem, że wskazówka temperatury swobodnie dochodzi do 90 stopni C, ale jej nie przekracza. Zacząłem się zastanawiać, czy nie było coś uszkodzone w systemie chłodzenia. Na 1 rzut wymieniłem bezpieczniki, jednak nic to nie dało. Samochód następnie podpięty pod komputer, który wykazał uszkodzenie czujnika wentylatora jak również i sam wentylator. Obie rzeczy zostały wymienione i sprawdzone podobnie komputerem.

Aktualnie sytuacja jest identyczna - tzn, wskazówka temperatury nie przekracza 90 stopni co w obecnym czasie jest dziwne. Silnik jest gorący (wg informacji standardowa praca waha się temp. 90-100 stopni) - jednak martwi mnie to, że wentylator nie zaczyna pracy.

Dlatego chciałbym się zapytać, czy to może być wina czujnika temperatury płynu chłodzącego? Oraz pytanie czysto z braku wiedzy - czy ten czujnik bezpośrednio decyduje o uruchomieniu wentylatorów?

Dziękuję i pozdrawiam.
BartekB97
Obserwowany
 
Posty: 2
  • 15 Kwi 2024, 12:17

    BartekB97 napisał(a): podpięty pod komputer, który wykazał uszkodzenie czujnika wentylatora jak również i sam wentylator
    Numery błędów pamiętasz ? W którym sterowniku były te błędy ? Jest klimatyzacja ? Jaka ?
    Nie odpowiadam na problemy na PW
    bonifacy
    Stały forumowicz
     
    Posty: 4723
    Zdjęcia: 0
    Prawo jazdy: 01 01 1981
    Auto: Fabia II , Fabia II
    Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Manualna

    15 Kwi 2024, 12:30

    bonifacy napisał(a):Numery błędów pamiętasz ? W którym sterowniku były te błędy ? Jest klimatyzacja ? Jaka ?


    Witam,

    Niestety nie pamiętam. Wentylatory nie przeszły testu diagnostycznego. Informacje o uszkodzonym czujniku wentylatora jak również o skrzywionym wentylatorze dowiedziałem się od mechanika.

    Klimatyzacja jest - niestety nie wiem jaka.
    BartekB97
    Obserwowany
     
    Posty: 2

    15 Kwi 2024, 13:50

    Czyli nie jesteś przygotowany do rozwiązania problemu przez internet. O ile w ogóle jest problem . Kilka słów wyjaśnienia jak to u Ciebie działa . To prosty układ gdzie komputerem niewiele zdziałasz . Bardziej na piechotę , miernikiem lub podłączaniem kabelkiem na krótko . Układ bez klimatyzacji. Tutaj wentylator włącza włącznik termo-bimetaliczny ( zwany również czujnikiem wentylatora ) .. Umieszczony jest na chłodnicy . Ma trzy zaciski - +12 V i zacisk wolnego oraz szybkiego biegu wentylatora . Te dwa zaciski są połączone bezpośrednio z wentylatorem . Ów włącznik włącza wentylator przy określonej temperaturze płynu w chłodnicy ( otwarty termostat ) najpierw wolny bieg a jak nie da rady schłodzić płynu - szybki bieg.
    Układ z klimatyzacją - też jest włącznik na chłodnicy ale inaczej podłączony . Podłączony jest do zespołu przekażników (puszka pod lewą podłużnicą ) Tutaj przekażniki załączają wentylator . Dlaczego tak ? Dlatego że te przekażniki uruchamia również klimatyzacja . Działa to tak że jeżeli silnik nie ma tzw swojej temperatury a włączymy klimatyzację to wentylator musi się włączyć na potrzeby schłodzenia chłodnicy klimy .Mając climatic lub climatronic już jakiś test wentylatorów z poziomu komputera można wykonać ( sterownik klimatyzacji ) . Czujnik temperatury silnika nie ma żadnego wpływu na działanie wentylatora . Wskażnik na desce jest analogowy obarczony błędem wskazań , a i tak zazwyczaj jest skalibrowany aby w zakresie 80-100 stopni temperatury silnika pokazywał te 90. Jaka jest rzeczywista temperatura to pokaże tylko podłączony komputer do sterownika silnika .
    Nie odpowiadam na problemy na PW
    bonifacy
    Stały forumowicz
     
    Posty: 4723
    Zdjęcia: 0
    Prawo jazdy: 01 01 1981
    Auto: Fabia II , Fabia II
    Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Manualna