Ekojazda dobra dla środowiska są też plusy dla kierowcy

Ekojazda dobra dla środowiska są też plusy dla kierowcy

11 Paź 2018, 13:28

Szacuje się, że źródłem 60% zanieczyszczeń powietrza w centrach dużych miast jest transport(1). Do zmniejszenia tego problemu może przyczynić się ekojazda, przynosząca wymierne korzyści nie tylko w postaci redukcji emisji gazów cieplarnianych, ale także zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu jazdy, zmniejszenia kosztów eksploatacji oraz oszczędności od 5 do nawet 25% paliwa. O tym jak jeździć eko zapytaliśmy trenerów Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

"Ekojazda to przede wszystkim ekonomiczna, bezpieczna i przyjazna dla środowiska technika jazdy, pozwalająca nie tylko ograniczyć wydatki na paliwo, ale także przez spokojną i płynną jazdę zmniejszyć ryzyko niebezpiecznych sytuacji na drodze oraz ograniczyć hałas i emisję szkodliwych dla środowiska gazów" mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Image Większość Polaków, zwłaszcza w dużych miastach, gdzie tempo życia jest bardzo szybkie nie stosuje się do zasad ekojazdy, co może przyczyniać się występowania zanieczyszczeń powietrza. Tymczasem obecnie ekojazda jest wymagana i oceniana podczas egzaminu na prawo jazdy.

"Jedną z najważniejszych zasad ekojazdy jest płynna jazda ze stałą prędkością, bez nagłego przyspieszania i hamowania" radzą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Aby to się udało, kierowca musi dobrze opanować umiejętność płynnej zmiany biegów i odpowiednio dostosować bieg do wskaźnika obrotów. "Pamiętajmy, żeby zmienić bieg na wyższy tak szybko, jak tylko jest to możliwe. Bieg powinno się redukować, kiedy obroty spadają do ok. 1 000 obr./min, natomiast zmieniajmy bieg na wyższy, gdy na obrotomierzu widzimy ok. 2 000 obr./min w silnikach wysokoprężnych i ok. 2 500 obr./min w silnikach benzynowych" przypominają trenerzy. W wielu samochodach możemy spotkać się z tzw. ekonomizerami które pomagają kierowcy w ekologicznej jeździe.

Podczas jazdy zaleca się przyspieszanie poprzez wciśnięcie 3/4 pedału gazu. Dociskanie pedału gazu aż do końca właściwie nie daje żadnych efektów poza większym spalaniem. Ważne też, aby nie "wrzucać luzu" podczas dojeżdżania do skrzyżowania lub zatrzymywania się. Zwalniając na wrzuconym biegu i z puszczonym pedałem gazu silnik pomimo tego, że pracuje, nie spala paliwa w ogóle.

Wyższe spalanie powoduje także obciążenie samochodu, warto więc opróżnić bagażnik ze zbędnych rzeczy. "Nie zapominajmy o regularnym sprawdzaniu ciśnienia w oponach, gdyż jego nieprawidłowy poziom także ma wpływ na ilość zużywanego paliwa" dodają trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Pamiętajcie, że Ekojazda to wbrew pozorom jazda w miarę dynamiczna, a nie ślamazarna jak to niektórzy uważają tłumacząc później że przecież jeżdżą "ECO" jak ktoś zwraca im uwagę.

źródło: (1) Zrównoważone miasta. Życie w zdrowej atmosferze, Raport UN Global Compact; Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2693
Zdjęcia: 9707
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Strefy Tempo 30 km/h - czy to tak naprawdę działa? Strefy "Tempo 30 km/h" - czy to tak naprawdę działa?
    Rośnie popularność stref "Tempo 30" w miastach zarówno na świecie, jak i w Polsce, bo statystyki pokazują ich dużą efektywność. Miasta odnotowują spadki liczby wypadków od 10 do ponad 40%. Strefy te coraz częściej ...
    Centrum Danych ŠKODA AUTO - cyfrowe serce marki Centrum Danych ŠKODA AUTO - cyfrowe serce marki
    Zajmujące 700 m2 Centrum Danych ŠKODA AUTO steruje procesami produkcyjnymi i logistycznymi ośmiu fabryk i siedemdziesięciu importerów marki. Przedstawiamy kulisy tego niesamowitego miejsca. Od wciśnięcia przycisku ...

  •