Historia Audi quattro w sportach motorowych

Historia Audi quattro w sportach motorowych

07 Mar 2013, 14:22

Na początku roku 1981, Audi z napędem quattro pojawiło się na scenie Rajdowych Mistrzostw Świata. Fin Hannu Mikkola, prowadząc auto z czterema ringami podczas Rajdu Monte Carlo, wygrał pierwszych sześć śnieżnych odcinków specjalnych. Mimo sześciu minut przewagi, w wyniku uderzenia w niewielki murek, niestety utracił zwycięstwo. W 1982, napęd quattro był praktycznie nie do pobicia. Dzięki zwycięstwom w siedmiu różnych rajdach, marka z Ingolstadt wprowadziła zupełnie nową jakość na trasy rajdowe i zdobyła niezaprzeczalną pozycję lidera. Rok później Hannu Mikkola zdobył tytuł najlepszego kierowcy.

Również sezon 1984 zaczął się mocnym uderzeniem. Pozyskany przez Audi dwukrotny mistrz świata Walter Röhrl, wygrał Rajd Monte Carlo wyprzedzając swoich kolegów z teamu Audi – Szweda Stiga Blomqvista i Hannu Mikkolę. Jeszcze przed końcem sezonu Audi zdobyło po raz pierwszy tytuł Mistrza Świata w rajdach, a Stig Blomqvist wygrał w klasyfikacji kierowców. Zwycięskim samochodem było wtedy Sport quattro S1, które swój największy tryumf odniosło w 1987 roku. Za kierownicą tego auta o mocy 440 kW (ok. 600 KM), Walter Röhrl pokonał wówczas 156 zakrętów Pikes Peak w amerykańskim stanie Colorado, w absolutnie rekordowym czasie.

W kolejnych latach Audi zaczęło się ścigać w klasie samochodów turystycznych. Od 1988 roku marka startowała w amerykańskiej serii TransAm i niespodziewanie już w pierwszym sezonie zdobyła tytuł mistrzowski. W roku 1990, Audi przeszło do serii DTM (Deutsche Tourenwagen-Meisterschaft). Hans Stuck za kierownicą V8 quattro zwyciężył tam również w pierwszym sezonie. W 1996, do gry wkroczyło A4 quattro Supertouring wyposażone w czterocylindrowy silnik o pojemności dwóch litrów. Samochód wystartował w siedmiu narodowych mistrzostwach na trzech kontynentach i wygrał wszystkie.

W 1998 roku, europejscy organizatorzy wyścigów, mocą nowych uregulowań, w dużym stopniu wyeliminowali napęd na cztery koła z wyścigów samochodów turystycznych. Bilans Audi wyglądał wówczas następująco: cztery tytuły w Rajdowych Mistrzostwach Świata, trzy zwycięstwa w Pikes Peak, jedno mistrzostwo w TransAm, dwa tytułu w DTM, jedenaście zwycięstw w mistrzostwach narodowych samochodów superturystycznych i jeden puchar świata w wyścigach samochodów turystycznych.

Po raz pierwszy od tego czasu, samochód wyścigowy z napędem na cztery koła pojawił się ponownie na torze wyścigowym w 2012 roku. Audi R18 e-tron quattro z napędem hybrydowym, dzięki zastosowanemu w nim pakietowi zupełnie nowych, stworzonych od podstaw rozwiązań technicznych, od razu zapisało na swym koncie świetne, podwójne zwycięstwo.

źródło: Audi
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2597
Zdjęcia: 9553
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Historia systemów bezpieczeństwa stosowanych w samochodach Historia systemów bezpieczeństwa stosowanych w samochodach
    Temat bezpieczeństwa na drogach jest dużym, cywilizacyjnym wyzwaniem. Na świecie rocznie ginie 1,24 mln osób, dziennie średnio 3 400 osób. Unia Europejska jest mocno zdeterminowana i podejmuje szerokie działania, ...
    Wymiana filtra kabinowego - Toyota Yaris (P9) II 1.3 VVTi [porady] Wymiana filtra kabinowego - Toyota Yaris (P9) II 1.3 VVTi [porady]
    Przygotowaliśmy krótki filmik który pokazuje jak samodzielnie wymienić filtr kabinowy w samochodzie Toyota Yaris II oznaczenie modelu (P9) produkowanego w latach 2005-2010. Procedura wymiany filtra jest bardzo ...

  •  
    • Drift BMW seria 3 E46 3
      Zawody Monster Truck w Polsce, 31
      Dziewczyny
      Lexus RC F GT3