Historia miejskiego auta, które zrewolucjonizowało rynek elektryków

01 Lip 2020, 16:25

Prezentacja modelu koncepcyjnego Renault ZOE Z.E. w 2009 roku potwierdziła zaangażowanie Renault w rozwój elektromobilności na dużą skalę. Grupa Renault była wówczas pierwszym producentem w Europie, który oferował model od początku do końca zaprojektowany jako samochód z napędem wyłącznie elektrycznym. Od tego czasu Renault ZOE było przez trzy kolejne generacje rozwijane, wzbogacane i udoskonalane. Jednocześnie pozostało wierne swojemu pierwotnemu celowi, jakim było zapewnienie dostępu do samochodów elektrycznych jak najszerszej grupie użytkowników, a jednocześnie spełnienie potrzeb każdego z nich.

Renault ZOE, zaprezentowane po raz pierwszy w wersji produkcyjnej na Salonie Samochodowym w Genewie w 2012 roku, potwierdziło pionierskie podejście konstruktorów z Grupy Renault które od początku jest siłą marki i daje bezprecedensowy impuls rozwojowi mobilności. Pomimo że ZOE zamieniło śmiałe kształty koncepcyjnego coupe ZOE Z.E. z 2009 roku na bardziej eleganckie nadwozie, wersja produkcyjna zachowała płynność linii, dynamiczny wygląd i atmosferę zen swojego pierwowzoru. Klamki tylnych drzwi wbudowane w słupki nawiązują do coupe, a starannie dopracowane detale dostosowano do produkcji seryjnej i potrzeb szerokich rzesz użytkowników.
Historia miejskiego auta, które zrewolucjonizowało rynek elektryków Od tego czasu ZOE jest flagowym modelem elektrycznej gamy Grupy Renault. Gama jest coraz szersza dzięki bogatej wiedzy nabytej przez producenta w ciągu ostatnich 10 lat, doświadczeniu zdobytemu w terenie oraz know-how 30 000 pracowników przeszkolonych w zakresie specyficznej obsługi samochodów elektrycznych. Dotyczy to silników, samej technologii, jak i elementów powiązanych, które sprawiają, że samochody elektryczne stają się elementem polityki zrównoważonego rozwoju i gospodarki cyrkularnej. Na przykład materiały pochodzące z recyklingu wykorzystywane są w elementach wykończeniowych nowego ZOE. Grupa Renault stara się również zwiększyć wykorzystanie samochodów elektrycznych poprzez ich współużytkowanie.

Renault ZOE – najlepiej sprzedający się samochód elektryczny w Europie
W ciągu kolejnych lat Renault ZOE odnosiło coraz większe sukcesy. W przeciwieństwie do krzywych sprzedaży charakterystycznych dla tradycyjnych modeli, sprzedaż ZOE z roku na rok systematycznie rośnie. Miejskie auto Renault zawdzięcza nieustający wzrost sprzedaży stale aktualizowanym technologiom pokładowym oraz wciąż atrakcyjnemu nadwoziu, poddanemu ostatnio odświeżeniu. Osiem lat po premierze pierwszej generacji ZOE samochód nadal wyróżnia się – jak to ujął projektant ZOE Z.E. Raphaël Linari i Agneta Dahlgren, dyrektor ds. designu modeli elektrycznych – "efektywną zmysłowością".

W ciągu ostatniej dekady ZOE było najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Europie. Do końca kwietnia 2020 roku sprzedano ponad 200 000 sztuk tego modelu, co stanowi 70% łącznej liczby zarejestrowanych w tym okresie samochodów elektrycznych.
Atrakcyjność Renault ZOE jest więc bezsporna, przede wszystkim we Francji, gdzie miało aż 42% udziału w rynku w 2019 roku, ale także w Niemczech, gdzie 20% udziału w rynku zapewnia mu wyraźną dominację w segmencie samochodów elektrycznych.

Wysoka efektywność energetyczna dla większej przyjemności prowadzenia
Renault ZOE zawsze stawiało przyjemność prowadzenia na pierwszym miejscu. Natychmiastowo dostępna pełna moc silnika elektrycznego oraz cicha i płynna praca zapewniają zupełnie nowy wymiar jazdy.

Renault ZOE charakteryzuje się również doskonałą efektywnością energetyczną. Już w dniu pojawienia się na rynku samochód dysponował wieloma innowacyjnymi rozwiązaniami, takimi jak pompa ciepła, zużywająca trzykrotnie mniej energii od standardowego ogrzewania, opony o niskich oporach toczenia oraz innowacyjny układ hamulcowy z odzyskiwaniem energii. Jest to jeszcze bardziej widoczne w trzeciej generacji modelu, w której w elektronicznej dźwigni zmiany biegów "e-shifter" pojawia się nowy tryb jazdy „B”. Nowy tryb wzmacnia siłę hamowania po zdjęciu nogi z pedału gazu w celu optymalizacji odzyskiwania energii. Dzięki temu kierowca nie musi już prawie wcale używać pedału hamulca podczas jazdy po mieście, co niewątpliwie zwiększa komfort użytkowania samochodu, a także przyczynia się do zmniejszenia kosztów dzięki znacznie wolniejszemu zużywaniu się klocków hamulcowych.

Jazda Renault ZOE jest zaskakująca i ekscytująca również dzięki zaawansowanym technologiom, takim jak aktywny system wspomagania nagłego hamowania zapobiegający kolizjom, system EASY PARK ASSIST, który wyręcza kierowcę w manewrach parkowania czy automatyczne włączanie świateł drogowych, które ułatwia jazdę w nocy. A to tylko kilka przykładów tego, co potrafi Renault ZOE.
Historia miejskiego auta, które zrewolucjonizowało rynek elektryków Zmiany w silniku Renault ZOE
Pod względem technicznym nowe Renault ZOE z 2020 roku ma już niewiele wspólnego z ZOE pierwszej generacji. W miarę upływu lat jego moc była zwiększana, najpierw z 65 do 80, a w najnowszym modelu do 100 kW, co odpowiada 135 KM w silnikach spalinowych. Jednocześnie moment obrotowy uległ zwiększeniu z 220 do 245 Nm.

Teraz jazda Renault ZOE jest jeszcze bezpieczniejsza i bardziej komfortowa dzięki dynamiczniejszemu przyspieszaniu zarówno przy ruszaniu z miejsca, jak i przy średnich i dużych prędkościach. I tak na przykład przyspieszanie nowym ZOE od 80 do 120 km/h trwa teraz
o 2,2 s krócej niż w poprzedniej generacji modelu. Jeszcze lepszy wynik samochód uzyskuje przy przyspieszaniu od 0 do 100 km/h: wystarczy 7,1 sekundy, podczas gdy pierwsza generacja ZOE potrzebowała aż 13,5 sekundy. To wręcz spektakularna poprawa osiągów. Podobnie jest z prędkością maksymalną, która teraz wynosi 140 km/h zamiast 135 km/h w poprzednich generacjach. Przyjemność z jazdy na najwyższym poziomie to element DNA nowego ZOE.

Akumulator trakcyjny Renault ZOE
Zmienił się nie tylko sam silnik. Udoskonalono także akumulator trakcyjny, którego pojemność użytkowa zwiększyła się niemal dwukrotnie! W trzech kolejnych generacjach pojemność użytkowa akumulatora trakcyjnego Renault ZOE wzrosła z 22 do 41, a następnie do 52 kWh przy niemal niezmienionych wymiarach, a więc przy niezmienionej przestronności i wygodzie wnętrza.

Trzecia generacja Renault ZOE, wprowadzona na rynek we wrześniu 2019 roku, dysponuje zasięgiem 395 kilometrów (zgodnie z protokołem homologacyjnym WLTP(1)). To wzrost o 25% w porównaniu do poprzedniej generacji. Ta wprowadzona na rynek w 2015 r. dysponowała rekordowym wówczas w tym segmencie zasięgiem 240 kilometrów dzięki zastosowaniu nowego silnika, który umożliwiał pokonanie dystansu o 30 kilometrów dłuższego od poprzedniej generacji. Czas ładowania był o 10% krótszy. To duża zmiana w porównaniu do ZOE pierwszej generacji z 2012 roku, którego zasięg wynosił - zależnie od stylu jazdy kierowcy - od 100 do 150 km.

Obecnie wyjazdy w długie trasy ułatwia możliwość korzystania z szybkiego ładowania z terminali prądu stałego (DC) o mocy do 50 kW. Oprócz szybkiego ładowania ZOE oferuje niezwykle szerokie możliwości dzięki ładowarce pokładowej prądu zmiennego (AC) Caméléon, która umożliwia ładowanie zarówno z gniazdka domowego, jak i z terminali przyspieszonego ładowania o mocy do 22 kW.

Intuicyjne cyfrowe środowisko
Samochody elektryczne wpisują się w jeszcze większym stopniu niż inne środki transportu w globalny ekosystem służący rozwojowi mobilności. Jest to ekosystem skupiony na użytkowniku, gdzie technologia jest podporządkowana jego potrzebom, z ułatwiającymi życie, intuicyjnymi i naprawdę użytecznymi usługami mobilnymi. Od samego początku projektanci chcieli, by Renault ZOE było flagowym modelem w ofercie samochodów elektrycznych Grupy Renault, między innymi dzięki unikatowym usługom mobilnym.
Historia miejskiego auta, które zrewolucjonizowało rynek elektryków Oferta EASY CONNECT obejmuje dziś bogatą gamę rozwiązań, które ułatwiają codzienne użytkowanie samochodów elektrycznych, zarówno w kabinie, jak i poza nią. Możliwości korzystania z multimediów zostały rozszerzone dzięki aplikacji MY Renault na smartfon, która zapewnia zdalny dostęp do wszystkich informacji na temat Renault ZOE. Umożliwia na przykład łatwe przygotowanie trasy podróży z uwzględnieniem wszystkich parametrów zanim się wyruszy w zaplanowaną podróż.

Renault ZOE zapewniło powszechny dostęp do samochodów elektrycznych
Renault ZOE nadal przyciąga tak wielu nabywców również dlatego, że dzięki przystępnej cenie jest jednym z niewielu samochodów elektrycznych na rynku dostępnych dla szerokich rzesz użytkowników. Celem Renault w momencie wprowadzenia ZOE na rynek było i nadal jest upowszechnianie elektromobilności. Takie pozycjonowanie cenowe nie oznacza jednak ustępstw pod względem jakości czy zaawansowanych technologii, o czym świadczą liczne nagrody i wyróżnienia za innowacje przyznawane temu modelowi od początku jego rynkowej kariery. Na przykład w 2019 roku ZOE zostało szósty rok z rzędu uznane przez jedno z czołowych brytyjskich czasopism motoryzacyjnych What car? za "Najlepszy elektryczny samochód za mniej niż 30 000 funtów".

ZOE stało się bezdyskusyjnie standardem na rynku samochodów elektrycznych i przyczyniło się do zapewnienia marce Renault pozycji czołowego gracza w obszarze mobilności jutra.

Jednocześnie doświadczenie zdobyte przez Grupę na przestrzeni lat sprawia, że ZOE coraz lepiej spełnia wymagania klientów i zmienia się wraz z nimi. Ta znajomość potrzeb klienta ma też niebywałe znaczenie dla konstruktorów Renault, którzy dzięki sukcesowi ZOE zyskują stały dopływ informacji o kluczowym znaczeniu przy opracowywaniu wszystkich kolejnych elektrycznych modeli Grupy.

źródło: (1) Zasięg zgodnie z WLTP (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure), cykl znormalizowany: 57% jazda po mieście, 25% jazda podmiejska, 18% jazda autostradą; Renault | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3440
Zdjęcia: 12495
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jakie systemy zautomatyzowanej jazdy znajdziemy w samochodach?
    Science fiction czy całkiem nieodległa przyszłość? Samochody autonomiczne fascynują miłośników technologii od lat, a Ci, w żyłach których płynie benzyna, patrzą na nie sceptycznie. Pewnym jest jednak, że zaawansowane ...
    Przymrozki, mokre liście i oślepiające niskie słońce
    Przymrozki, mokre liście i oślepiające niskie słońce to jesienne pułapki pogody, które zwiększają niebezpieczeństwo kolizji. Trenerzy Szkoły Jazdy Renault przypominają jak prowadzić samochód w takich warunkach. ...

  •