Holowanie przyczepy - przepisy

Holowanie przyczepy - przepisy

18 Sty 2014, 19:20

ZESTAWIENIE UPRAWNIEŃ I UWARUNKOWAŃ DOTYCZĄCYCH CIĄGNIĘCIA PRZYCZEPY, SAMOCHODEM OSOBOWYM O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ DO 3.500 kg.


Aby powiększyć tabelkę, kliknij w jej górnym lewym rogu "+"

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Kolumna tabeli "OPTYMALNE PRZYKŁADY" liczone są pod kątem osiągnięcia największej DMC przyczepy. Ułatwia to ocenę, ale w praktyce osiągnięcie takiego parametru będzie raczej trudne...

Oczywiście obowiązują dalsze, inne ograniczenia. Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez samochód osobowy przyczepy nie może przekroczyć maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta, której wartość wpisana jest do dowodu rejestracyjnego. Także zamontowane na samochodzie urządzenia sprzęgające musi mieć określoną homologacją wartość obciążenia. W całym ciągu kolejnych zależności i ograniczeń obowiązuje tzw. "zasada wąskiego gardła" - czyli obowiązuje nas największe ograniczenie holowanej masy. Część ograniczeń, w niektórych przypadkach, w praktyce może nie wystąpić - ale są określone w przepisach, więc podałem je w tabeli.

Ponieważ przy sporządzaniu tabeli trzeba korzystać z wielu przepisów rozrzuconych po kilku Ustawach i Rozporządzeniach, być może tabelkę trzeba będzie uzupełnić o dodatkowe elementy. Liczę tu na konstruktywną pomoc kolegów...
Główne akty prawne uwzględnione w trakcie sporządzanie tabelki to:
- Ustawa o Kierujących Pojazdami
- Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym
- Rozporządzenie Ministra Transportu w sprawie zasad egzaminu na prawo jazdy kat. B
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

W odniesieniu do starych przepisów przed nowelizacją, główna zmiana polega na możliwości ciągnięcia przy kat. B prawa jazdy przyczepy ciężkiej przy DMC zestawu powyżej 3.500kg, ale nie większej niż 4.250kg. Nie jest w takim przypadku wymagane prawo jazdy kat. B+E, ale trzeba zdać egzamin praktyczny. Takie prawo jazdy ma symbol B96.
Także dotychczasowe przepisy o kierujących pojazdami pozwalały na holowanie zestawu z przyczepa lekką o łącznej DMC 3.500 kg. To, że można było taki zestaw holować przy łącznym DMC 4.250 kg wynikało z przepisów zawartych w Konwencji Wiedeńskiej, do której Polska przystąpiła. Była tu ewidentna sprzeczność i... ciągłe dyskusje z Policją na drodze co można. Obecny przepis Ustawy jednoznacznie podwyższa DMC takiego zestawu do 4.250 kg.
Zniknął wymóg, że przy kat.B prawa jazdy, DMC przyczepy nie może być większe niż masa własna pojazdu ciągnącego.
===============

Generalny wniosek jest taki, że przepisy są już tak skomplikowane, że może studia doktoranckie jeszcze nie są potrzebne, ale ściąga i kalkulator na pewno. Więc nie dziwię się, że policjanci na drodze gubią się w tym i sami nie wiedzą jak i co kontrolować i sprawdzać.
Dodatkowo - aby było jeszcze trudniej - inne jeszcze są ograniczenia dla samochodów ciężarowych i terenowych.


Są jeszcze inne wymagania, np par.3, p.7 wymagań technicznych mówi: "Zespół pojazdów składający się z samochodu osobowego i przyczepy, obciążonych do
wartości maksymalnych mas, powinien ruszyć z miejsca co najmniej 5 razy w czasie 5 minut pod wzniesienie o nachyleniu 12 %." Hm... Ciekawe, jak ten co ten przepis wymyślił, wyobraża sobie jego wyegzekwowanie? To jakaś masakra jest...
wojciechj
Nowicjusz
 
Posty: 23
Rejestracja: 12 Sie 2013, 16:21
Prawo jazdy od: 01 06 1964
Przebieg/rok: 35tys. km
Auto: Ford Transit
Silnik: 2,0 tdci
Paliwo: Diesel
Typ: Van
Skrzynia biegów: Manualna

Re: Holowanie przyczepy - przepisy

09 Maj 2016, 13:21

Wątek jest dość stary, fotka w imageshacku się nie otwiera, bo jest płatny..
Wojciechu - zrób nową tabelę..
wojciechj napisał(a):Zniknął wymóg, że przy kat.B prawa jazdy, DMC przyczepy nie może być większe niż masa własna pojazdu ciągnącego.

Przepis wygląda teraz tak...
Art. 62.

1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:
samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;


Czyli RMCpojzadu >= RMCprzyczepy
silvo44
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 2882
Rejestracja: 09 Lis 2008, 13:28
Miejscowość: Olkusz
Prawo jazdy od: 01 09 1983
Auto: OPEL VECTRA C
Silnik: Z18XER
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

Re: Holowanie przyczepy - przepisy

10 Maj 2016, 18:53

Przeniosłem tabelę do TinyPic, - na razie jest bezpłatny...
Aby powiększyć tabelkę, klikamy prawym klawiszem na tabelkę i wybieramy opcję "Pokaż obrazek".

ZESTAWIENIE UPRAWNIEŃ I UWARUNKOWAŃ DOTYCZĄCYCH CIĄGNIĘCIA PRZYCZEPY, SAMOCHODEM OSOBOWYM O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ DO 3.500 kg.


Image


Kolumna tabeli "OPTYMALNE PRZYKŁADY" liczone są pod kątem osiągnięcia największej DMC przyczepy. Ułatwia to ocenę, ale w praktyce osiągnięcie takiego parametru będzie raczej trudne...

Oczywiście obowiązują dalsze, inne ograniczenia. Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez samochód osobowy przyczepy nie może przekroczyć maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego
pojazdu przez producenta, której wartość wpisana jest do dowodu rejestracyjnego. Także zamontowane na samochodzie urządzenia sprzęgające musi mieć określoną homologacją wartość obciążenia. W całym ciągu kolejnych zależności i ograniczeń obowiązuje tzw. "zasada wąskiego gardła" - czyli obowiązuje nas największe ograniczenie holowanej masy.

Ponieważ przy sporządzaniu tabeli trzeba korzystać z wielu przepisów rozrzuconych po kilku Ustawach i Rozporządzeniach, być może tabelkę trzeba będzie uzupełnić o dodatkowe elementy. Liczę tu na konstruktywną pomoc kolegów...
Główne akty prawne uwzględnione w trakcie sporządzanie tabelki to:
- Ustawa o Kierujących Pojazdami
- Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym
- Rozporządzenie Ministra Transportu w sprawie zasad egzaminu na prawo jazdy kat. B
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

W odniesieniu do starych przepisów przed nowelizacją, główna zmiana polega na możliwości ciągnięcia przy kat. B prawa jazdy przyczepy ciężkiej przy DMC zestawu powyżej 3.500kg, ale nie większej niż 4.250kg. Nie jest w takim przypadku wymagane prawo jazdy kat. B+E, ale trzeba zdać egzamin praktyczny (wpisany do prawa jazdy jako kategoria B96).
Także dotychczasowe przepisy o kierujących pojazdami pozwalały na holowanie zestawu z przyczepa lekką o łącznej DMC 3.500 kg. To, że można było taki zestaw holować przy łącznym DMC 4.250 kg wynikało z przepisów zawartych w Konwencji Wiedeńskiej, do której Polska przystąpiła. Była tu ewidentna sprzeczność i... ciągłe dyskusje z Policją na drodze co można. Obecny przepis Ustawy jednoznacznie podwyższa DMC takiego zestawu do 4.250 kg.
Zniknął wymóg, że przy kat.B prawa jazdy, DMC przyczepy nie może być większe niż masa własna pojazdu ciągnącego.
===============
Generalny wniosek jest taki, że przepisy są już tak skomplikowane, że może studia doktoranckie jeszcze nie są potrzebne, ale ściąga i kalkulator na pewno. Więc nie dziwię się, że policjanci na drodze gubią się w tym i sami nie wiedzą jak i co kontrolować i sprawdzać.
Dodatkowo - aby było jeszcze trudniej - inne jeszcze są ograniczenia dla samochodów ciężarowych i terenowych.


Są jeszcze inne wymagania, np par.3, p.7 wymagań technicznych mówi: "Zespół pojazdów składający się z samochodu osobowego i przyczepy, obciążonych do
wartości maksymalnych mas, powinien ruszyć z miejsca co najmniej 5 razy w czasie 5 minut pod wzniesienie o nachyleniu 12 %." Hm... Ciekawe, jak ten co ten przepis wymyślił, wyobraża sobie jego wyegzekwowanie? To jakaś masakra jest...
wojciechj
Nowicjusz
 
Posty: 23
Rejestracja: 12 Sie 2013, 16:21
Prawo jazdy od: 01 06 1964
Przebieg/rok: 35tys. km
Auto: Ford Transit
Silnik: 2,0 tdci
Paliwo: Diesel
Typ: Van
Skrzynia biegów: Manualna

Re: Holowanie przyczepy - przepisy

Dzisiaj, 08:22

Witam,

Można zwariować z tymi przepisami faktycznie :). Chciałbym się upewnić, jeżeli mam Kat. B+E a w dowodzie samochodu:

DMC 1790 kg
MW 1315 kg
Q1 1500kg

to DMC przyczepy nie może przekroczyć 1352kg? z przelicznika 1.33 (mimo że w dowodzie mam 1500kg).

Jeżeli samochód jest załadowany do 1790 kg (komplet pasażerów) to wtedy DMC przyczepy może być 1750kg? (np: masa własna 300kg+ładunek1450kg)
mareknoda
Nowicjusz
 
Posty: 3
Rejestracja: Wczoraj, 17:25
Prawo jazdy od: 01 04 2004
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Audi

Re: Holowanie przyczepy - przepisy

Dzisiaj, 10:35

mareknoda napisał(a):DMC przyczepy nie może przekroczyć 1352kg?

DMC przyczepy może byc większe. RMC przyczepy nie moze być wieksze od RMC pojazdu. Zauważ, że 1790 to załadowane auto po brzegi - wtedy dopiero możesz zapiąć przyczepę 1790.. Ale, ze to by ci przekroczyło 3,5 tony to musisz pozostac przy przyczepie 1710.. 1.33 to nie dotyczy osobowek lecz terenówek z 4x4.. Pogrzeb trochę w przepisach bo nie mam czasu..
Pozdro, powodzenia.
silvo44
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 2882
Rejestracja: 09 Lis 2008, 13:28
Miejscowość: Olkusz
Prawo jazdy od: 01 09 1983
Auto: OPEL VECTRA C
Silnik: Z18XER
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Skoda Vision E - wnętrze samochodu koncepcyjnego Skoda Vision E - wnętrze samochodu koncepcyjnego
    Futurystyczny design modelu VISION E ukazuje charakter nowego języka stylistycznego ŠKODY dla przyszłych pojazdów elektrycznych. Najbardziej uderzające cechy nadwozia to m.in. brak słupka B czy nietypowo otwierane ...
    [F] Audi A8 D2 4,2 / BMW 740i e38 / Lexus LS 400 mk2 / Merc S 430 [F] Audi A8 D2 4,2 / BMW 740i e38 / Lexus LS 400 mk2 / Merc S 430
    Podstawowe kryteria zestawienia: - limuzyna segmentu F - silnik V8 - modele z ok. 1999r. Wytypowane modele do zestawienia: - Audi A8 D2 4,2 - 310KM - BMW 740i e38 - 286KM - Lexus LS 400 mk2 UCF20 - 294KM - Mercedes S430 w220 ...

  •  
    • Mercedes-Benz S65 AMG Coupe
      Lexus RC F V8 477KM, podwójne wydechy
      Peugeot Traveller, odsuwane drzwi boczne
      Chevrolet Corvette 4x4 Turbo, silnik