REKLAMA
Przyjęło się uważać, że samochody typu SUV powinny mieć duże silniki. Większa masa, plus aerodynamika lecącej cegły sprawiają, że takie auto nie łatwo rozpędzić. Ponad to napęd na cztery koła wymaga dodatkowej mocy. No dobrze, ale co gdyby usunąć 4x4, a pod maskę wsadzić 120-konną jednostkę wysokoprężną?
Choć ten pomysł brzmi równie kusząco, co strzał w kolano, to jednak japońscy inżynierzy udowodnili, że takie rozwiązanie nie dość, że działa, to jeszcze przynosi korzyści i cieszy się dużym uznaniem kierowców. Choć jest to trzecia testowana przez nas Hond CR-V, to dwie wcześniejsze dysponowały silnikiem 2.0 i-VTEC (150 KM). Dlatego tym razem sprawdzamy, jak jeździ się CR-V-ką napędzaną jednostką wysokoprężną 1.6 i-DETC o mocy 120 KM.
Honda CR-V 1.6 i-DTEC 2WD – Jaka Honda jest każdy widzi
Czwarta generacja Hondy CR-V zadebiutowała w 2011 roku, a trzy lata później pojawiała się jej poliftingowa wersja różniąca się detalami od pierwowzoru. Zmieniono m.in. zderzaki, które zostały wyposażone w metalizowane wstawki i nowe światła przeciwmgłowe oraz atrapę chłodnicy, z której wychodzą reflektory przednie, w które wbudowano światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED. Co do szczegółowego opisu nadwozia, można go znaleźć w naszych wcześniejszych recenzjach, więc bez sensu się powtarzać. Choć atrakcyjność karoserii, to kwestia gustu, nie da się ukryć, że Hondzie udało się stworzyć jednego z bardziej atrakcyjnych SUV-ów. Ma klasyczne kształty, a „naciągnięte” na błotniki reflektory nadają agresywności. Samochód nie zwraca na siebie uwagi na drodze, ale potrafi cieszyć oko i z pewnością może się podobać.
Honda CR-V 1.6 i-DTEC 2WD – Bardzo dużo i jeszcze trochę więcej miejsca
Zdecydowaną zaletą Hondy CR-V jest jej przestronność. To doskonały samochód nawet dla pięcioosobowej rodziny. Tylna kanapa jest szeroka i wygodna, a brak wybrzuszenia w podłodze sprawia, że nawet osoba siedząca po środku zajmie wygodnie miejsce. Także kierowca nie ma na co narzekać. Fotel jest komfortowy, a rozłożenie konsoli intuicyjne. Bardzo miły akcent stanowi wysoko ulokowany lewarek zmiany biegów – szczególnie przydaje się w miejskiej jeździe, gdzie często zmienia się biegi. Zegary usytuowane przed kierowcą są klasyczne i czytelne. Ponad to na podszybiu znajduje się niewielki, monochromatyczny ekranik, z którego wyczytamy informacje z komputera pokładowego np. spalanie, zasięg itp. Poniżej, na panelu centralnym, znajduje się duży dotykowy ekran wyposażony w system Honda Conect. To świetne połączenie systemu audio z system informacyjnym, ale czasem może przytłoczyć swoją obsługą. Ilość opcji jest tak duże, że nie zawsze wiadomo na co się zdecydować chcąc uzyskać konkretny efekt. Co dziwi - nie udało nam się znaleźć w nim nawigacji. Pomimo podpięcia Hondy do Internetu, w mobilnym sklepie z aplikacjami dedykowanymi dla Hondy Conect nie było tej odpowiedzialnej za nawigację. Nasz błąd? Niedopatrzenie ze strony dystrybutora? A może celowe działanie firmy? Nawigacji w Hondzie CR-V nie znaleźliśmy.
Na pochwałę zasługują natomiast wszechobecne schowki i bagażnik mieszczący aż 589 l.! Jeżeli jednak komuś tyle nie wystarczy, to dwoma ruchami ręki może złożyć tylne siedzenia i uzyskać przestrzeń równą aż 1648 l. Kanapa dzielona jest 60/40, a siedziska składa się pociągając za tasiemkę zainstalowaną pod spodem. Najpierw siedzisko uchyla się pod kątem 90 stopni, a następnie oparcie (na którym zagłówek składa się samoistnie) spada na podłogę, czyniąc płaską przestrzeń. To świetne rozwiązanie szczególnie, gdy przewozimy wielkogabarytowe pakunki.
Honda CR-V 1.6 i-DTEC 2WD – Mały silnik, a wielkie możliwości
Oczywiście silniki o pojemności 1.6 nie należą do najmniejszych, jednak biorąc pod uwagę, że ma uciągnąć półtoratonowego SUV-a z piątką pasażerów na pokładzie, 120 KM zaczyna wydawać się mizernym zaprzęgiem. I tu, proszę państwa, niespodzianka! Otóż ten niewielki, ekonomiczny silnik zaskakująco dobrze radzi sobie w CR-V-ce! Auto jest wystarczająco dynamiczne, aby zagwarantować komfort wyprzedzania nawet na najwyższym biegu. Jest to efektem wysokiego momentu obrotowego wynoszącego 300 Nm, który dostępny jest już od 2000 obr/min. (przy prędkości obrotowej 1000 obr./min. moment obrotowy jest porównywalny z maksymalną wartością momentu w silniku benzynowym 2.0). Również po mieście Hondą CR-V jeździ się komfortowo. Choć może się wydawać, że 11,2 s. do „setki” to sporo, to tak naprawdę, nasze odczucia są bardzo pozytywne i samochód pod żadnym kątem nie należy do zawalidrogów.
Ale to co najbardziej łapie za serce to spalanie. Honda CR-V na trasie z Krakowa do Szczecina, gdzie poruszaliśmy się tylko autostradami i drogami szybkiego ruchu, przy średniej prędkości 92 km/h, spaliła 6,5 l. ropy, a przy spokojniejszej jeździe udało się bez większego wysiłku zejść nawet do 5 l./100 km.
Warto zaznaczyć, że model z testowanym silnikiem dostępny jest jedynie w wersji z napędem na przód, co poniekąd mogłoby się wydawać pogwałceniem pojęcia SUV-a. Ekonomiczny silnik i napęd 2WD?! Jak najbardziej tak! Większość SUV-ów sprzedawanych w naszym kraju to auta właśnie z napędem na jedną oś, co tak naprawdę nabierze sensu, gdy zastanowimy się jak często przeciętny Kowalski ma okazję wykorzystać 4x4. Nic dziwnego, że wybieramy tańsze w zakupie i eksploatacji samochody z przednim napędem, gdy SUV-y stały się autami w lwiej części miejskimi.
Honda CR-V 1.6 i-DTEC 2WD – Pojemna, ekonomiczna i wygodna
Pojemna, ekonomiczna i wygodna – tak w trzech słowach najkrócej można opisać Hondę CR-V. Japończycy w pięknym stylu udowodnili, że SUV wcale nie musi być paliwożerną bestią o wielkim silniku. Testowany przez nas egzemplarz posiadał bardzo bogatą wersję wyposażenia Elegance i kosztował 122 000 zł. Ciężko stwierdzić, czy to taniej czy drożej niż w przypadku konkurencji, ponieważ nikt z bezpośrednich rywali nie stosuje, tak małego diesla do napędzania tak dużego samochodu. No cóż, zatem z czystym sumieniem możemy stwierdzić, że Honda CR-V 1.6 i-DTEC 2WD jest bezkonkurencyjna!
Marka: Honda
Model: CR-V
Generacja: IV
Wersja wyposażenia: Elegance
Silnik: 1.6 i-DTEC
Moc: 120 KM
Przyspieszenie 0-100 km: 11,2 sek.
Średnie spalanie: 6 l./ 100 km
Cena: 122 000 zł
źródło: Furora