Instalacje gazowe I generacji

19 Lis 2009, 23:19

Jest to najstarszy i zarazem najprostszy typ instalacji LPG, z powodzeniem stosowany w samochodach z silnikami o zasilaniu gaźnikowym, nieposiadającymi katalizatora i sondy lambda. Instalacja gazowa I generacji pozbawiona jest elementów elektronicznych, opiera się więc wyłącznie na prawach fizyki i mechaniki.

Układ I generacji wykorzystuje zmienne podciśnienie panujące w kolektorze dolotowym. Gaz w fazie ciekłej uwalniany jest ze zbiornika przez wielozawór i przewodami trafia do reduktora-parownika, zamontowanego pod maską. Zimny silnik uruchamiany jest na benzynie i musi pracować na niej tak długo, aż gorąca ciecz chłodząca nie ogrzeje reduktora-parownika, tak aby ten był w stanie przemienić gaz z fazy ciekłej w lotną i dostosować ciśnienie gazu do wartości optymalnej dla silnika.

Ciśnienie gazu obniżane jest w komorze redukcyjnej urządzenia, do osiągnięcia wartości 0,45-0,65 bara (w zależności od typu reduktora). Dopływem gazu do reduktora-parownika steruje elektrozawór. W nim też znajduje się filtr ciekłego gazu, który zapobiega przedostawaniu się zanieczyszczeń do dalszych elementów układu. Gaz w fazie lotnej trafia następnie do mieszalnika, którego zadaniem jest tworzenie mieszanki gazowo - powietrznej. Element ten montowany jest przed przepustnicą. Tak przygotowana mieszanka dostaje się do kolektora dolotowego i dalej, do komór spalania.

Zobacz też: Kalkulator LPG: ile zaoszczędzisz jeżdżąc na autogazie

Koszt instalacji gazowej I generacji wraz z montażem wynosi 1000-1200 zł. System znajduje zastosowanie w samochodach, których konstrukcja sięga lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku, np. w Ładzie Samarze, Fiacie Uno, Volkswagenie Golfie, Oplu Kadecie czy Polonezie.

Główną wadą tego systemu jest brak możliwości dynamicznej regulacji składu mieszanki w zależności od obciążenia silnika. Podejmując decyzję o kupnie leciwego samochodu, z zamiarem przerobienia go na zasilanie LPG, lepiej zdecydować się na model wyposażony już we wtrysk paliwa, tak aby możliwym było zamontowanie nowocześniejszej instalacji gazowej. Warto bowiem wiedzieć, że instalacja LPG pierwszej generacji powoduje zazwyczaj znaczny spadek mocy i osiągów auta (nawet o jedną czwartą), zwiększając jednocześnie spalanie gazu, względem spalania benzyny (wzrost o 20-30 proc.). Wymaga też częstszej regulacji.

Zobacz: Instalacje gazowe II generacji
kokosza1
Nowicjusz
 
Posty: 6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Załamanie pogody za kierownicą
    Z powodu zmiany klimatu może wzrastać częstotliwość występowania ekstremalnych zjawisk pogodowych. Gwałtowne burze, ulewy czy grad – takie warunki na drodze są zagrożeniem dla kierowcy i wiążą się z koniecznością sprawnego ...
    Volvo V60 Plug-IN - Najbezpieczniejsza hybryda na świecie
    Nowe Volvo V60 Plug-IN zostało określone przez Euro NCAP najbezpieczniejszym autem na świecie wyposażonym w napęd hybrydowy. W teście europejskiego instytutu samochód otrzymał najwyższy wynik pięciu gwiazdek. "Wszystkie ...

  •