Instrukcja obsługi reduktora i sprzęgiełek przedniej osi

16 Kwi 2008, 17:40

Na początek sprawa sprzęgiełek przednich piast - manualnych
Przekręcenie ich na "lock" powoduje zapięcie kół do mostu.
Pozycja "free" oznacza brak połączenia mostu z kołami.
Nawet jeśli włączysz w kabinie napęd na 4 koła, a sprzęgiełka będą rozpięte to przód nie będzie miał napędu - most będzie pracował bo jego właśnie włącza się z kabiny ale bez spięcia do niego kół, napęd z przodu nie będzie działał.

Oznaczenia na dźwigni reduktora:
2H - jazda z napędem na tylnią oś - używamy na co dzień do jazdy po asfaltach, szutrach itp, czyli tam gdzie jest dobra przyczepność.
4H - jazda z napędem na 4 koła, przełożenia szosowe - używamy do jazdy w terenie o słabej przyczepności, błoto, śnieg.
4L - jazda z napędem na 4 koła, przełożenia terenowe - używamy w ciężkim terenie, głębokie błoto, śnieg, woda, strome podjazdy i zjazdy.
N - pozycja neutralna skrzyni, w tej pozycji można wbijać biegi, a samochód będzie stał w miejscu. służy do pracy wyciągarki mechanicznej (trzeba ją mieć) lub sprawdzenia stanu technicznego skrzyni.

Pamiętać należy, że w przypadku pozycji 4H i 4L, napęd na 4 koła będzie działał tylko przy załączonych sprzęgiełkach (lock).

W przypadku sprzęgiełek na "free" i włączonego 4H lub 4L przedni most będzie się kręcił ale koła nie będą ciągnąć bo nie są spięte z mostem.
Ostatnio edytowany przez Karson, 01 Wrz 2009, 09:13, edytowano w sumie 1 raz
SCARAB TEAM
Karson
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2335
Zdjęcia: 20
Miejscowość: Kielce
30

17 Kwi 2008, 07:40

Jako uzupełnienie tego, co napisał @Karson - schemacik...

Poniższy schemat pochodzi z innego forum i przeklejam go za zgodą Autorów (Egon i Adam Kądziołka) i Moderatora tamtego forum.
Schemat dobrze wyjaśnia zasadę działania zarówno sprzęgiełek jak i skrzynki rozdzielczej napędu (2H, N, 4H, 4L)...

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Adam Kądziołka napisał(a):W ostatnim schemacie (f) przedni most i wał od reduktora do przedniego dyfra też powinny być na czerwono. W ramach opisu: kolor czerwony oznacza elementy napędzane, kolor niebieski – elementy toczące się swobodnie, kolor biały – elementy nieruchome.
a – sprzęgiełka na free, reduktor na 2H - napęd na tył, przednie koła toczą się swobodnie - położenie szosowe,
b – sprzęgiełka na lock, reduktor na 2H – napęd na tył, razem z przednimi kołami swobodnie toczy się cały przód (przedni most i wał), w samochodach bez sprzęgiełek jest to położenie szosowe, w samochodach ze sprzęgiełkami położenie przydatne jedynie w sytuacjach kiedy często trzeba zmieniać 2H/4H (nie trzeba co chwila wysiadać i przekręcać sprzęgiełka przy wjeżdżaniu na asfalt/w teren),
c – sprzęgiełka na lock, reduktor na 4H – napęd na 4 koła,
d – sprzęgiełka na lock, reduktor na 4L – napęd na 4 koła z włączonym reduktorem,
e – sprzęgiełka na lock lub free (bez znaczenia), , reduktor na N – położenie neutralne – brak napędu na którykolwiek z mostów, o ile się nie mylę w tym położeniu używa się przystawki odbioru mocy z reduktora, np. do napędzania wyciągarki mechanicznej albo pompy do hydraulicznej,
f – sprzęgiełka na free reduktor na 4H lub 4L – brak praktycznych zastosowań takiego układu, chyba jedynie z reduktorem na 4L przy bardzo stromych podjazdach na asfalcie, kiedy zaczyna brakować mocy, na krótkich odcinkach. Na tym schemacie wszystkie mosty i wały powinny być na czerwono.
Opis dotyczy powyższego schematu.
Chyba jaśniej się już nie dało :)21
Ostatnio edytowany przez fourup, 01 Wrz 2009, 09:12, edytowano w sumie 1 raz
Pozdr
fourup
Nie udzielam porad na PW - tylko forum ogólne!
fourup
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 974
Miejscowość: Kraków, Słomniki
Prawo jazdy: 08 01 1999
Auto: Mercedes S124 250D
Silnik: OM602
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 1990
32
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Suzuki Jimny
    Mała terenówka Suzuki była już kiedyś dostępna ze zdejmowanym dachem. Ale najnowsza odsłona modelu, która ostatnio skradła serca wielu kierowców, nie doczekała się dotąd takiej odsłony. Są jednak spore ...