Jazda samochodem na jesieni, a szczególnie zimą wymaga większej uwagi, ostrożności oraz zadbania o stan techniczny pojazdu. Oto kilka rad jak jeździć, aby bezpiecznie dotrzeć do celu.
Zadbaj o swój samochód Zrób przegląd hamulców – nierówna praca z lewej i prawej strony nawet przy niewielkiej prędkości może spowodować na śliskiej nawierzchni poślizg i niekontrolowany obrót samochodu na prostej drodze. Używaj zimowych opon – droga hamowania na śliskiej jezdni może być nawet o połowę krótsza. Regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach – 2 atmosfery w temperaturze 20 st. C to 1,7 atmosfery w temperaturze -5 st. C. Zbyt niskie ciśnienie spowoduje słabszą przyczepność i zwiększy ryzyko poślizgu. Jeśli masz zwykłe koło zapasowe (a nie dojazdówkę w sprayu), upewnij się, czy jest w dobrym stanie.
Delikatnie odklej przymarznięte wycieraczki – jeśli mocno przymarzły poczekaj chwilę po odpaleniu auta aż odmarzną bo włączone mogą uszkodzić napęd. Usuń lód z szyby, żeby nie zniszczyć piór wycieraczek. Na noc możesz ustawić wycieraczki pionowo, żeby nie przymarzły do szyby lub przykryć przednią szybę specjalną osłoną termiczną.
Dokładnie odśnieżaj samochód, szczególnie szyby i reflektory. Skutkiem ubocznym oblodzonej i zaśnieżonej szyby są kłopoty z odparowaniem wewnętrznej powierzchni. Mandat za nieodśnieżone tablice i reflektory wynosi 100 zł, a za śniegową czapę na dachu nawet 500 zł (odpadające z dachu kawałki śniegu i lodu zagrażają innym kierowcom i pieszym).
Zadbaj o siebie Daj sobie więcej czasu na dojazd. W zimowych warunkach ludzie jeżdżą wolniej, a korki są większe niż zazwyczaj. Jeśli zaczniesz się spieszyć, stracisz zdrowy rozsądek i zwiększysz ryzyko kolizji bądź wypadku.
Zmień styl jazdy Bardzo ważna jest umiejętność oceny nawierzchni w warunkach zimowych. Czarna jezdnia może mieć normalną przyczepność albo być jak ślizgawka przez niewidoczną warstewkę lodu. Na wszelki wypadek warto zachować większe odstępy.
Ruszaj powoli, delikatnie dodając gazu, żeby uniknąć ślizgania kół.
Hamuj wcześniej niż zwykle. Woda na jezdni i tzw. czarny lód mogą stwarzać pozory bezpieczeństwa, choć w rzeczywistości jest bardzo ślisko. Lepiej hamować powoli zwiększając nacisk na pedał, niż wciskać go gwałtownie. Jeśli nie masz ABS wciskaj pedał hamulca pulsacyjnie (wciskaj i puszczaj), ale jeśli masz ABS nie puszczaj hamulca do końca hamowania.
Wychodzimy z zakrętu z trochę większą prędkością niż weszliśmy – ta ogólna zasada ma szczególne zastosowanie zimą – samochód nie wpadnie w poślizg, będzie się lepiej trzymał drogi. Taką umiejętność warto ćwiczyć w bezpiecznych warunkach: na pustych drogach, placach manewrowych itp.
Daj sobie więcej czasu i miejsca na wyprzedzanie. Pamiętaj, że na śliskiej drodze auto nie tylko gorzej hamuje, ale też gorzej przyśpiesza. Czasem warto odpuścić taki manewr jak nie jesteśmy pewni nawierzchni na sąsiednim pasie.
Zimą szczególnie ważne jest stosowanie zasady ograniczonego zaufania na drodze. Inny kierowca może gorzej prowadzić, nie mieć w samochodzie systemów bezpieczeństwa czynnego (ABS, ESP, kontrola trakcji, itp.), może jeździć brawurowo i nieodpowiedzialnie. Trzeba dać sobie szansę reakcji na JEGO błędy, poślizgi i inne nieprzewidziane zdarzenia.
Jeżeli macie jeszcze jakieś rady bezpiecznej jazdy w warunkach jesiennych i zimowych to zapraszam do wypowiedzi w tym temacie
30 lat Toyoty Camry w Polsce Historia Toyoty Camry w Polsce rozpoczęła się 1987 roku. Przez wiele lat był to flagowy model osobowy w gamie marki, który u progu nowego stulecia został wyparty przez Lexusa. Niewykluczone jednak, że wkrótce ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.