Jak wybrać akumulator dla samochodu?

Jak wybrać akumulator dla samochodu?

26 Maj 2007, 11:47

Nic nie trwa wiecznie, zwłaszcza żywot akumulatora samochodowego. Jego zużywanie się w wyniku eksploatacji to naturalny proces. Przychodzi moment, kiedy trzeba dokonać wyboru i wymienić bezużyteczny akumulator na nowy. Na co należy zwrócić uwagę podejmując decyzję?

Producent oraz warunki eksploatacji
Warto pamiętać o tym, aby wybierać akumulator zgodnie z zaleceniami producenta. Wszelkie odstępstwa od normy powinniśmy uzależnić od specjalnych warunków w jakich użytkowany będzie pojazd.

Jeśli samochód używany będzie w sposób łagodny nie warto kupować drogiego, strasznie wydajnego akumulatora. W ten sposób jedynie niepotrzebnie przepłacimy. Co innego jeśli auto używane jest intensywnie. W takim wypadku warto inwestować w solidny akumulator. Zazwyczaj producenci podają informacje o tym, do jakiego pojazdu nadaje się dany akumulator oraz w jakich warunkach można go eksploatować.

Istotne jest także to, jakie trasy i jak często pokonujemy. Jeżeli są to trasy krótkie, nie ma najmniejszego sensu kupno akumulatora o zawyżonej pojemności, nawet o 10 proc. W ciągu krótkotrwałej jazdy alternator nigdy w pełni nie doładuje baterii.

Kształt i wymiary
Mogłoby się wydawać, że wymiary akumulatora oraz jego kształt to sprawa drugorzędna. W przeciwieństwie do innych wielkości charakterystycznych nie mają one wpływu na współpracę akumulatora z pozostałą częścią instalacji elektrycznej.

Tak naprawdę nie można jednak pozwolić sobie na dowolność w wyborze rozmiarów obudowy i biegunów elektrycznych ani też systemu mechanicznej zabudowy akumulatora w pojeździe. Podłączenia i mocowania wybrane i przetestowane przez producenta danego samochodu są dostosowane do obowiązujących norm technicznych. Jakiekolwiek przeróbki i modyfikacje mogą mieć fatalny wpływ na działanie akumulatora, jak również na nasze bezpieczeństwo.

Akumulator ma w każdym samochodzie określone miejsce pod maską, co musimy wziąć pod uwagę wybierając nową baterię. Jeśli wybrany akumulator będzie za duży, to po prostu nie zmieści się w wyznaczonym miejscu. Natomiast jeżeli będzie on zbyt wysoki, to możemy spowodować zwarcie przy zamykaniu maski. Właściwe wymiary nowej baterii pozwolą na jej pewne zamontowanie, co zapobiegnie uszkodzeniom mechanicznym, które mogą powstać podczas pokonywania nierówności.

Bieguny akumulatora
Istotną sprawą jest również usytuowanie biegunów. W niektórych samochodach biegun dodatni akumulatora musi znajdować się z lewej strony, w innych - z prawej. Jeśli wybierzemy akumulator o odwrotnej polaryzacji przewody instalacji mogą okazać się zbyt krótkie, by można je było prawidłowo podłączyć.

Kolejny problem mogą stanowić końcówki biegunowe. Są one co prawda znormalizowane, jednak na rynku funkcjonuje kilka ich standardów. Niektóre modele samochodów produkowanych w USA (m.in. marki Ford) lub Japonii, jak również w innych krajach Dalekiego Wschodu mają inne końcówki biegunowe, niż te stosowane przez producentów europejskich. Można co prawda znaleźć w ofercie niektórych producentów lub dystrybutorów akumulatory z końcówkami do Fordów lub aut azjatyckich, jednak zazwyczaj lepszym sposobem jest wykonanie wymiany elektrycznych zacisków w profesjonalnym warsztacie.

Data zalania
Każdy akumulator, ze względu na sposób jego działania, prędzej czy później się rozładuje. Wpływa to nie tylko na jego żywotność, ale również na naszą decyzję przy zakupie. Dlaczego? Ponieważ akumulator, który zostanie doprowadzony do stanu rozładowania, może tracić swoją nominalną pojemność na trwałe, a przez to stać się produktem niepełnowartościowym.

Dlatego trzeba pamiętać aby przed zakupem sprawdzić datę "zalania" akumulatora. Jest to data pierwszego napełnienia kwasem oraz pierwszego ładowania. Uważajmy żeby nie pomylić jej z datą produkcji pojemnika, gdyż ta dla jakości urządzenia nie ma znaczenia. Jeśli na akumulatorze nie ma zrozumiałych oznaczeń, należy spytać sprzedawcę o to, kiedy dany akumulator był "zalany". Najlepiej, jeśli akumulator został wyprodukowany do pół roku przed datą zakupu.

Jeżeli nie ma możliwości zdobycia tych danych warto kupić akumulator w sklepie z dużymi obrotami. W ten sposób mamy pewność, że sprzęt nie leżał długo w magazynie. Kolejnym rozwiązaniem może być zakup w specjalistycznym serwisie, gdzie zasadniczo możemy polegać na jakości oferowanych produktów. Akumulator wyprodukowany nawet kilkanaście miesięcy temu, będąc właściwie magazynowanym/przechowywanym (m.in. doładowywanym systematycznie) będzie wciąż produktem pełnowartościowym. Dlatego też warto również przed zakupem skontrolować napięcie spoczynkowe takiego akumulatora, którego wartość w przedziale 12,65V-12,78V świadczy o jego "przydatności do użycia". Nie zmienia to faktu, że akumulator nawet najlepszej firmy po spędzeniu kilku lat na półce w magazynie nie będzie nadawał się do użytku.

Ceny akumulatorów
Kolejna kwestia to ceny akumulatorów. Najtańsze można kupić już za ok. 100 złotych. Ceny akumulatorów ze średniej półki kształtują się w granicach 200-300 zł. Decydując się na najdroższy akumulator musimy już liczyć się z wydatkiem co najmniej 400 zł.

Jak w wypadku każdego sprzętu wpływ na cenę mają parametry, marka, a także miejsce zakupu. Im większy prąd rozruchu i pojemność, tym droższy akumulator. Akumulator znanego producenta może być droższy od niemarkowego o tych samych parametrach o kilkadziesiąt, a nawet kilkaset złotych.

Dodatkowo producenci oferują różne bonusy. Możemy np. nabyć pakiet assistance, w którym producent akumulatora zapewnia bezpłatną pomoc drogową, np. na okres dwóch lat. Pomoc nie będzie nas wtedy nic kosztowała, oczywiście o ile awaria będzie związana z akumulatorem. Może się to okazać przydatne, szczególnie zimą.
fufuta
Nowicjusz
 
Posty: 1
Rejestracja: 26 Maj 2007, 11:30

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Największa na świecie Największa na świecie "Kula zorba" z samochodem w środku
    Największa na świecie "Kula zorba" z samochodem w środku Nissan zbudował największą na świecie kulę zorba, która w swoim wnętrzu chroni naturalnej wielkości Nissana Note. Ogromna, wypełniona powietrzem kula o średnicy ...
    Eco driving w zimie, kiedy za oknem trzyma mróz Eco driving w zimie, kiedy za oknem trzyma mróz
    Jak być eco, kiedy za oknem mróz? Dzięki utrwalaniu odpowiednich nawyków z każdą kolejną zimą zauważymy coraz większą różnicę w portfelu. Eco driving to styl jazdy, który możemy wykorzystywać niezależnie ...

  •  
    • Warto przeczytać
    • VW Passat CC
      8 Runda Rajdowych Mistrzostw Świata
      Monster Truck Rock Star, 11
      Tuning Mazda, przezentacja, dym, woda