Jaki olej wybrać do tego silnika - VW Tiguan 2.0TSI 220KM CHHB

18 Maj 2022, 07:47

Witam, zakupiłem VW Tiguan 2gen 2.0TSI 220KM 4Motion z przebiegiem 78tys. Auto było serwisowanie w ASO z pierwszą wymianą oleju niestety na 22tys., potem było lepiej ponieważ co ok 12-14tys. a olej był lany według specyfikacji VW 504 00. Na pewno będę chciał przepłukać silnik płukanką od Liqui Moly. Tylko teraz nie wiem jaki olej, czy zostać przy oleju VW 504 00 i lać np. Top Tec 4200 5W-30 czy może przejść na VW 502 00 i zalać np. Synthoil Energy 0W-40.

PS.
Olej będę zmieniał co roku, czyli co ok 10tys. bo tyle mniej więcej robię kilometrów rocznie.
SaruPrim
Nowicjusz
 
Posty: 14
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: VW Tiguan II
Silnik: 2.0 TSI 220KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2017

18 Maj 2022, 10:01

SaruPrim napisał(a):Tylko teraz nie wiem jaki olej, czy zostać przy oleju VW 504 00 i lać np. Top Tec 4200 5W-30
Ten olej któy był zalewany to oryginalny z ASO, masz na to jakieś potwierdzenie? Ja bym chyba został przy tej specyfikacji i zalewał 5W-30 tak jak napisałeś. Olej Liqui Moly który podałeś powinien się sprawdzić i to dobry wybór. Na pewno dobry będzie też AMSOIL 5W30 European Car Formula (AEL).
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 6497
Zdjęcia: 23

18 Maj 2022, 10:20

Z autem dostałem faktury za każdą naprawę, przegląd i wymiany oleju.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Napisałem również do polskiego i niemieckiego oddziału Liqui Moly i otrzymałem następujące odpowiedzi:
  • Polski oddział najpierw napisał, że rekomendują Top Tec 4200 5W-30 ale zapytałem tylko o model auta i silnika. Następnie napisałem jak i ile jeżdżę i wtedy zaleciłi Synthoil Energy 0W-40
  • Do Niemieckiego oddziału od razu napisałem jaki samochód, silnik i jak z auta korzystam a oni zalecili olej Leichtlauf High Tech 5W-40. Odpisałem z zapytaniem na temat oleju Synthoil Energy 0W-40 i dostałem odpowiedź, że olej 5W-40 jest w zupełności wystarczający w tym przypadku, a Leichtlauf High Tech 5W-40 posiada bardziej nowoczesny i bardzo wydajny pakiet dodatków uszlachetniających.

@edit:
Ciekawe, że w Niemczech polecili mi tańszy olej mimo iż dopytywałem o droższy :)
SaruPrim
Nowicjusz
 
Posty: 14
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: VW Tiguan II
Silnik: 2.0 TSI 220KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2017

18 Maj 2022, 11:27

Jak jeździsz więcej w mieście na krótkich odcinkach to ten drugi Leichtlauf High Tech 5W-40 powinien się najlepiej sprawdzić choć nie mogę znaleźć jego wszystkich parametrów dla 0W-40 żeby dokładniej porównać ale na pewno lepiej sprawdzi się od 5W-30.

Nie zawsze w tym przypadku cena jest wyznacznikiem jakości która dla naszego silnika będzie najlepsza :wink:

Wymiana do 10tkm i powinieneś być zadowolony z wyboru.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 6497
Zdjęcia: 23

18 Maj 2022, 11:35

Rokiko napisał(a):Jak jeździsz więcej w mieście na krótkich odcinkach...

Jeżeli chodzi o taką jazdę do sklepu i z powrotem czy coś w tym stylu to raczej tylko 1-2 razy w miesiącu po 4km na zakupy :). Bardziej auto służy na jakieś wypady weekendowe do 100-200km, czy poprostu przejażdżki, raczej drogami krajowymi. Do tego 2-3 dalsze wypady kilkaset kilometrów w roku i tu raczej autostradami. Od pon do pt auto zazwyczaj stoi ponieważ pracuje w delegacjach i nie potrzebuje kompletnie auta do pracy.

Praktycznie 95% jazdy to dla rozrywki i przyjemności. Dodam że lubię też sobie "depnąć" z pod świateł tzn. zazwyczaj jeżdżę dość spokojnie, po prostu od czasu do czasu dam mu gaz w podłogę.
SaruPrim
Nowicjusz
 
Posty: 14
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: VW Tiguan II
Silnik: 2.0 TSI 220KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2017

18 Maj 2022, 13:11

Okej, ale patrzyłem jeszcze na parametry i chyba jednak ten 5W-40 bym wybrał jak bym był na Twoim miejscu do tego silnika. Może jeszcze ktoś się wypowie w tej sprawie :wink:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 6497
Zdjęcia: 23
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Naklejka z numerem rejestracyjnym na szybę i karta pojazdu znikają
    Naklejka z numerem rejestracyjnym przyklejana na przednią szybę w prawym dolnym rogu oraz karta pojazdu staną się przeszłością. Od tego czasu nie otrzymamy tych dokumentów podczas rejestracji auta. Dlaczego nie będą ...
    Nowy hybrydowy crossover Toyota C-HR
    Toyota zademonstrowała produkcyjną wersję hybrydowego crossovera C-HR na targach w Genewie w marcu tego roku. Świat poznał wygląd auta z zewnątrz i pierwsze szczegóły specyfikacji, jednak producent nie pokazał jeszcze ...

  • 18 Maj 2022, 14:07

    Rokiko napisał(a):Może jeszcze ktoś się wypowie w tej sprawie


    Było by miło :yes:
    SaruPrim
    Nowicjusz
     
    Posty: 14
    Przebieg/rok: >50tys. km
    Auto: VW Tiguan II
    Silnik: 2.0 TSI 220KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: SUV
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2017

    19 Maj 2022, 12:54

    W naszym klimacie 5W40 zamiast 0W40 jest dobrym wyborem. No i proponuje szukać takiego z jak najlepszą jakością, czyli obecnie SP.
    Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 18580
    Zdjęcia: 1203
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    19 Maj 2022, 13:25

    MotoAlbercik napisał(a):czyli obecnie SP

    I tu się zrobiło ciekawie, olej Leichtlauf High Tech 5W-40 na polskiej stronie LM jest opisany API SN/CF, na stronie Niemieckiej jako API SP. Z tym że na wszystkich zdjęciach produktu na Polskiej i Niemieckiej stronie widać API SN.

    Więc mam teraz szukać tego oleju z normą SP ponieważ jest poprawiony, czy może olej przed oficjalnym wprowadzeniem tej normy ją spełniał i poprostu muszą pozmieniać etykiety.
    SaruPrim
    Nowicjusz
     
    Posty: 14
    Przebieg/rok: >50tys. km
    Auto: VW Tiguan II
    Silnik: 2.0 TSI 220KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: SUV
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2017

    19 Maj 2022, 14:40

    Specyfikacja API SP została zatwierdzona i wprowadzona na rynek przez American Petroleum Institute w maju 2020 roku. Jest to norma dla olejów do silników benzynowych przewyższająca wymagania specyfikacji API SN i API SN PLUS. Twój silnik nie wymaga tej normy bo był produkowany wcześniej. Dodatkowo musisz mieć na uwadze to że im nowszy olej nie znaczy lepszy bo musi spełnić wyśrubowane normy ekologiczne co nie zawsze idzie w parze z jak najlepszą ochroną silnika. Moim zdaniem ten który jest z normą SN spokojnie wystarczy.

    Masz jeszcze jeden olej Synthoil High Tech 5W-40 też z SN i tam podane że jest przeznaczony do silników z grupy VAG. API SN/CF; ACEA A3/B4; BMW Longlife-98, MB 229.3, VW 502.00, 505.00, Porsche A40.
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 6497
    Zdjęcia: 23

    20 Maj 2022, 10:39

    Rokiko napisał(a):Specyfikacja API SP została zatwierdzona i wprowadzona na rynek przez American Petroleum Institute w maju 2020 roku. Jest to norma dla olejów do silników benzynowych przewyższająca wymagania specyfikacji API SN i API SN PLUS. Twój silnik nie wymaga tej normy bo był produkowany wcześniej.

    No tak Rokiko. Tylko zasada przy wymianie oleju, jak nie wiesz jaki masz wlany jest jedna - zawsze lejemy najnowszą normę, ponieważ z zasady nie powinno się wlewać oleju o niższej klasie jakościowej. Dlatego napisałem SP, bo to najnowsza norma. Sam osobiście podejrzewam, że nic się nie stanie jak się wleje SN, ale gwarancji nikt ci nie da. A jak coś się w silniku uszkodzi, to pierwszym podejrzenie padnie na olej ( bo może słaby, bo może to gorszy niż ten co był, bo może tamto ). A tak, wlewając najnowszą, olej będzie można pominąć :wink:
    Ja jednak proponuję kupić ten z oznaczeniem SP.
    SaruPrim napisał(a):I tu się zrobiło ciekawie, olej Leichtlauf High Tech 5W-40 na polskiej stronie LM jest opisany API SN/CF, na stronie Niemieckiej jako API SP. Z tym że na wszystkich zdjęciach produktu na Polskiej i Niemieckiej stronie widać API SN.

    Bo to jest tak, że wcześniej, przed wprowadzeniem normy SP, ten sam olej był robiony w normie SN. I obecnie obie normy są w sprzedaży. Bo jak ktoś wlewał wcześniej SN, to nie musi wlewać SP. Można lać SN. Tylko trzeba mieć pewność, że wcześniej była SN.
    Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 18580
    Zdjęcia: 1203
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    20 Maj 2022, 11:45

    Tylko, że auto ma jakieś 3-4 lata wnioskując po tym co napisał autor więc wtedy tej normy nie było jeszcze więc nie mogła być stosowana :wink:

    Znalazłem instrukcję z informacją o olejach do Tiguana i załączam zrzut

    [Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


    Nie ma podanego konkretnego silnika ale jest info że do wszystkich benzynowych należy używać ACEA A3/B4 lub API SN (API SM).
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 6497
    Zdjęcia: 23

    20 Maj 2022, 11:57

    Rokiko napisał(a):Nie ma podanego konkretnego silnika ale jest info że do wszystkich benzynowych należy używać ACEA A3/B4 lub API SN (API SM).

    Mam oryginalną instrukcje od mojego auta :D i to jest informacja że można dolać max. 0,5l jednorazowo takiego oleju w przypadku braku odpowiedniego.

    Instrukcja:

    [Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


    [Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



    Książka serwisowa:

    [Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


    Jeżeli chodzi o nalepkę to mam "QI6".
    SaruPrim
    Nowicjusz
     
    Posty: 14
    Przebieg/rok: >50tys. km
    Auto: VW Tiguan II
    Silnik: 2.0 TSI 220KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: SUV
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2017

    20 Maj 2022, 12:49

    SaruPrim napisał(a):Mam oryginalną instrukcje od mojego auta :D i to jest informacja że można dolać max. 0,5l jednorazowo takiego oleju w przypadku braku odpowiedniego.
    No dobrze, to teraz wytłumacz jaki jest odpowiedni bo ten o którym pisaliśmy 5W-40 spełnia normę VW 502.00 ale też ma API SN :)

    SaruPrim napisał(a):Jeżeli chodzi o nalepkę to mam "QI6".
    To jest tylko wydłużony okres przeglądów więc lepiej trzymać się 10tkm i wymieniać niż czekać :wink: i trzymając się tego powinieneś zastosować olej z normą VW 504.00, a to ogólnie słabo bo ta norma jest stosowana razem z VW 507.00 i specjalnie była projektowana pod diesle z DPF, ma obniżoną zawartość siarki i popiołów. Mając to na uwadze nie znajdziesz oleju z tą normą 5W-40 będą to raczej 0W-30 i 5W-30.

    Swoją drogą źle została przetłumaczona instrukcja? Wersja angielska "of the following engine oil may be used only once until the next oil change:" w przetłumaczeniu to "następującego oleju silnikowego można użyć tylko jeden raz, aż do kolejnej wymiany oleju:" i tu masz podaną tą specyfikację. W polskiej instrukcji wychodzi z kontekstu że nie należy używać takiego oleju :) Zerknij sobie na zrzut który dodałem wyżej.
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 6497
    Zdjęcia: 23

    23 Maj 2022, 17:56

    Kolego, podstawowa sprawa, jeśli chcesz wybrać najlepszy olej Liqui Moly to taki, który będzie miał jak najniższy TBN. Gdy będę miał czas zobaczę co proponują Niemcy, zobaczymy czy czują, bazę czy nie mają zielonego pojęcia, TBN to punkt od którego należy w tym wypadku zaczynać, styl jazdy wskazuje na jak najwyższy HTHS, wskaźnik lepkości oraz w miarę gruby film olejowy w 100 st.c, gdybyś jeździł wokół komina to inna sprawa, wtedy stosuje się inne oleje, podaj konkretnie typy olejów, które Ciebie interesują, zobaczymy.
    PhantomASA1
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 8210
    Zdjęcia: 1
    Miejscowość: Z prawdy :)