Maksymalna sprawność i osiągi w hybrydowym BMW 3

17 Lip 2012, 00:48

Całkowicie elektryczny tryb jazdy dostępny do prędkości 75 km/h. Tryb jazdy wybiegiem z wyłączonym silnikiem spalinowym może być aktywowany do prędkości 160 km/h.

Funkcja start-stop w wersji hybrydowej, przy klimatyzacji działającej na postoju, pozwala obniżyć zużycie paliwa, bez kompromisów w zakresie komfortu termicznego w kabinie.

Integracja elektroniki sterującej pracą układu hybrydowego z systemem nawigacyjnym umożliwia unikalne, aktywne zarządzanie energią.

Zdjęcie

W hybrydowym BMW 3, technologia BMW ActiveHybrid pozwoliła na jednoczesne odczuwalne zwiększenie przyjemności jazdy samochodem oraz istotne ograniczenie zużycia paliwa i spadek emisji spalin. Precyzyjne jednoczesne sterowanie mocą silnika spalinowego i silnika elektrycznego czyni z jazdy samochodem hybrydowym zapierającą dech przyjemność. BMW ActiveHybrid 3 jest pełną hybrydą, co oznacza możliwość jazdy wyłącznie w trybie elektrycznym, przy zerowej emisji spalin w jeździe miejskiej. Ten sam samochód jest w stanie dostarczyć prawdziwie sportowych wrażeń, mimo tego oszczędzając kilkanaście procent paliwa w porównaniu do BMW 335i oraz 335iA. Stworzona specjalnie na potrzeby tego modelu odmiana technologii BMW ActiveHybrid obniża zużycie paliwa do 5,9 l/100km, a emisję CO2 do 139 g/km (w cyklu pomiarowym obowiązującym w EU).

Chcąc wykorzystać do maksimum potencjał technologii ActiveHybrid wbudowanej w BMW ActiveHybrid 3, wyposażono ją w cały szereg innowacyjnych, inteligentnych funkcji zarządzania energią, starając się zapewnić samochodowi maksymalną możliwą sprawność w każdych warunkach. Oprócz hybrydowej funkcji start-stop, trybu jazdy ECO PRO oraz trybu jazdy wybiegiem (działającego do prędkości 160 km/h), wprowadzono także unikalny aktywny system sterowania pracą układu napędowego. Wszystkie te rozwiązania gwarantują, że w każdej sytuacji energia zawarta w paliwie będzie wykorzystana w najefektywniejszy możliwy sposób.

Możliwości pełnej hybrydy, to jazda z zerową emisją spalin oraz poprawa dynamiki samochodu.

Do prędkości 75 km/h BMW ActiveHybrid 3 może poruszać się wyłącznie przy użyciu silnika elektrycznego, nie emitując spalin, na przykład w czasie jazdy przez miasto lub jazdy wybiegiem. Całkowicie naładowane wysokonapięciowe litowo-jonowe akumulatory trakcyjne umożliwiają przejechanie w trybie elektrycznym do 4 kilometrów ze średnią prędkością 35 km/h.

Silnik spalinowy może zostać uruchomiony, jeśli kierowca zażąda większej mocy, a jego uruchomienie nastąpi automatycznie. Silnik elektryczny może też służyć wsparciem przy przyspieszaniu. Moc maksymalna obu połączonych silników wynosi 250 kW/340 KM, a ich maksymalny łączny moment obrotowy to 450 Nm. Przy napędzie pochodzącym z obu silników BMW ActiveHybrid 3 przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 5,3 sekundy. Maksymalną prędkość samochodu ograniczono elektronicznie do 250 km/h.

Funkcje napędu hybrydowego: auto start-stop oraz jazda wybiegiem.
Funkcja auto start-stop opracowana specjalnie dla samochodu hybrydowego zapewnia komfort we wnętrzu nawet, gdy samochód na dłużej utknie w ulicznym korku, a to dzięki zasilaniu sprężarki i całego układu automatycznej klimatyzacji wraz z elektrycznymi systemami pokładowymi z akumulatorów litowo-jonowych. Po zwolnieniu nacisku na pedał hamulca samochód rozpocznie jazdę w trybie elektrycznym, bądź w trybie spalinowym, w zależności od aktualnego stanu naładowania wysokonapięciowych akumulatorów trakcyjnych oraz zapotrzebowania na moc wynikającego z położenia pedału przyspieszenia.

Zdjęcie

Tryb jazdy ECO PRO, który można aktywować włącznikiem Driving Experience Control pomoże kierowcy BMW ActiveHybrid 3 w uzyskaniu szczególnie niskiego zużycia paliwa, co przejawi się między innymi w częstszym korzystaniu z całkowicie elektrycznego napędu. Tryb ECO PRO wprowadza zmiany w charakterystykach układu napędowego, w tym przekładni automatycznej, a funkcje i elementy wyposażenia samochodu zasilane energią elektryczną działają tak, by optymalnie wykorzystywać dostępną energię.

Kolejnym rozwiązaniem opracowanym dla potrzeb BMW ActiveHybrid 3 jest tryb jazdy wybiegiem, w którym wyłączenie silnika spalinowego pozwala obniżyć zużycie paliwa – podobnie jak wyłączenie silnika na postoju, lub jazda przez miasto w trybie elektrycznym. Tryb wybiegu pozwala na wyłączenie silnika spalinowego i odłączenie go od półosi napędowych. Od tego momentu BMW ActiveHybrid 3 porusza się wybiegiem bezszelestnie, nie emitując spalin. Nie występuje także hamowanie silnikiem. Dalsze podwyższenie sprawności uzyskano stosując opony o obniżonych oporach toczenia.

W trybie jazdy ECO PRO tryb jazdy wybiegiem jest możliwy do prędkości 160 km/h, natomiast w trybie jazdy Comfort wyłączenie silnika może nastąpić w zakresie prędkości 60 do 80 km/h, gdy pedał hamulca zostanie lekko wciśnięty. W trybach jazdy Sport oraz Sport+ opisana funkcja jazdy wybiegiem nie jest realizowana.

Zdjęcie

Nawet w czasie jazdy wybiegiem wszystkie funkcje komfortowe są w pełni realizowane przez samochód. Gdy stoi on z wyłączonym silnikiem, a także w czasie jazdy w trybie elektrycznym, klimatyzator zasilany z akumulatorów bez przeszkód może utrzymywać zadane warunki klimatyczne we wnętrzu samochodu. Klimatyzator pracujący na postoju, to także możliwość schłodzenia wnętrza jeszcze przed zajęciem miejsca w samochodzie.

Inteligentne zarządzanie energią z aktywną analizą warunków drogowych.
W BMW ActiveHybrid 3, zaawansowana elektronika wysokiej mocy została wprowadzona na kolejny poziom zaawansowania. Oprócz koordynowania pracy silnika spalinowego i elektrycznego z precyzyjnym uwzględnieniem aktualnych warunków jazdy, systemy mogą aktywnie analizować i z wyprzedzeniem dostosowywać się do sytuacji, jaka zaistnieje w najbliższej przyszłości, co pozwala gospodarować dostępnymi zasobami energii w sposób jeszcze bardziej efektywny. Takie rezultaty osiągnięto przesyłając dane z dostępnego w opcjach wyposażenia systemu nawigacyjnego Professional do systemów elektronicznych sterujących pracą hybrydowego układu napędowego. Kiedy system nawigacyjny zostanie włączony i rozpocznie podpowiadanie trasy do wskazanego celu, układy elektroniczne otrzymają dostęp do danych, jakimi dysponuje system nawigacyjny. Analiza tych danych pozwoli przewidzieć zmiany sytuacji drogowej lub zmianę stylu jazdy która w związku z tym nastąpi. W oparciu o wyniki takiej analizy, której dokładność zależy od ilości i precyzji informacji dostępnych systemowi nawigacyjnemu, układy elektroniczne zawiadujące hybrydowym układem napędowym mogą z wyprzedzeniem przygotować samochód na zmianę warunków drogowych w sposób zapewniający najefektywniejsze wykorzystanie energii w przeanalizowanym przedziale czasowym.

Czynniki, które mogą zmienić strategię systemów nadzorujących układ napędowy, to między innymi topografia trasy oraz obowiązujące na niej ograniczenia prędkości. Przykładowo, jeśli system "wie", że samochód będzie zjeżdżał z długiego wzniesienia, to całą dostępną w akumulatorach energię elektryczną zainwestuje we wspomaganie silnika spalinowego, by ponownie naładować akumulatory na zjeździe, nie tracąc przy tym nawet kropli paliwa.

Na długich zjazdach silnik elektryczny może pracować jako generator prądu ładującego akumulatory wysokonapięciowe w taki sposób, by utrzymywać stałą prędkość samochodu. Strategia działania systemów nadzorujących obejmuje także wykorzystanie całej dostępnej energii elektrycznej tuż przed dojechaniem do celu podróży, poprzez pokonanie „ostatniego okrążenia” na zasilaniu elektrycznym.

Status działania podzespołów systemu napędowego pokazany jest w sposób łatwy do intuicyjnego odczytu na zaprojektowanym specjalnie dla tego modelu wyświetlaczu w zespole wskaźników BMW ActiveHybrid 3. Oprócz przepływu energii oraz ilości odzyskiwanej energii, w zestawie wskaźników obok obrotomierza umieszczono także wskaźnik pokazujący efekt wspomagania silnika spalinowego przez silnik elektryczny w czasie przyspieszania.

Opracowane dla nowego modelu menu systemu iDrive pozwala na uzyskanie wielu innych informacji – na przykład o stanie naładowania wysokonapięciowych akumulatorów litowo-jonowych, czy o udziale silnika spalinowego i silnika elektrycznego w napędzaniu samochodu w czasie odbytej podróży. Historia zużycia paliwa może być wyświetlona nie tylko obejmując wartości z ostatnich 15 minut, ale także ze wskazaniem, w których momentach wykorzystywany był silnik elektryczny samochodu BMW ActiveHybrid.

Wciąż typowy BMW 3: najwyższy poziom dynamiki jazdy I komfortu.
Specyfikacje podwozia BMW ActiveHybrid 3 obejmują zawieszenie przednie z dwoma drążkami prowadzącymi oraz kolumną amortyzatora i sprężyny, pięciodrążkowe zawieszenie tylne, a także elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, wraz z systemem Servotronic znanym już z samochodów BMW 3 Sedan.

Jako wyposażenie opcjonalne można otrzymać zawieszenie adaptacyjne. System dynamicznej kontroli stabilności (DSC), który stabilizuje tor jazdy odpowiednio kontrolując ciśnienie w układzie hamulcowym oraz w razie potrzeby redukując moc silnika, zawiera w sobie funkcje i systemy takie jak dynamiczna kontrola trakcji (DTYC), system zapobiegania blokowaniu kół przy hamowaniu (ABS), kontrola stabilności hamowania na zakrętach (CBC), dynamiczna kontrola hamowania (DBC) wspomaganie hamowania awaryjnego, kompensacja utraty siły hamowania (Fading Compensation), funkcja osuszania hamulców, a także asystent ruszania na wzniesieniu.

Oprócz trybu jazdy ECO PRO, przełącznik Driving Experience Control będący elementem wyposażenia standardowego samochodu, pozwala na wybranie trybów jazdy SPORT+, SPORT oraz COMFORT.

Różne tryby jazdy pozwalają kierowcy łatwo zmieniać charakterystyki pracy podzespołów odpowiedzialnych za przyspieszanie, w tym charakterystykę silnika spalinowego, a także charakterystykę układu wspomagania kierownicy, parametry pracy systemu dynamicznej kontroli stabilności (DSC) oraz charakterystyki zmiany biegów przekładni automatycznej. Jeżeli samochód wyposażono w system Adaptive Drive, zmianie ulegną również charakterystyki tłumienia amortyzatorów.

POLECAMY BMW ActiveHybrid 3

źródło: BMW
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3365
Zdjęcia: 12346
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Rewolucyjne światła ksenonowe (1991)
    Chociaż do dziś produkowane są samochody z halogenowymi żarówkami, to rewolucji w jakości, zasięgu i jasności samochodowego oświetlenia dokonały tzw. palniki ksenonowe, zastosowane po raz pierwszy w 1991 roku w BMW ...
    Wszystko, co powinieneś wiedzieć o Le Mans - to coś więcej niż wyścig!
    Już wkrótce na ekranach polskich kin zobaczymy film Le Mans ‘66, opowiadający o rywalizacji Forda i Ferrari w jednym z najtrudniejszych i najsłynniejszych wyścigów na świecie. Ale to nie pierwsza produkcja ...

  •