Nadmierne zużycie oleju w silnikach TSI i TFSI - które to jednostki?

22 Cze 2023, 13:05

Problem nadmiernego zużycia oleju dotyczył głównie silników z rodziny TSI i TFSI produkowanych przez koncern Volkswagena. Silniki te były montowane w pojazdach marek Volkswagen, Audi, Skoda i Seat.

W przypadku silników TSI (Turbocharged Stratified Injection) z rodziny EA111, najczęstszym modelem dotkniętym problemem nadmiernego zużycia oleju był 1.4 TSI. Wersje tego silnika oznaczone jako 1.4 TSI Twincharger (z turbodoładowaniem i sprężarką mechaniczną) oraz 1.4 TSI ACT (wyposażone w technologię dezaktywacji cylindrów) były szczególnie narażone na ten problem.

W przypadku silników TFSI (Turbo Fuel Stratified Injection) produkowanych przez koncern Volkswagen AG, w tym w Audi, problem nadmiernego zużycia oleju dotyczył głównie jednostek 2.0 TFSI. Wersje tego silnika o pojemności 2.0 litra z turbodoładowaniem miały tendencję do większego zużycia oleju.

Nadmierne spalanie oleju silnikowego w latach 2008 - 2015 występuje w silnikach 1.8 TSI (BBZ, BYT, CDA, CDH) i 1.8 TFSI (BZB, BYT, CDA, CBA, CDH) oraz 2.0 TSI (CAW, CCZ, CJK) i 2.0 TFSI (CCZ, CDN, CAE, CAD, CPM) w tych wymienionych silnika problem spalania oleju był głównie spowodowany wadliwymi tłokami.

Silniki produkowane w tych samych latach ale bez problemu z wadą olejową pochodziły najczęściej z rodziny EA113 i nazywane były jako pierwsza generacja. Pojemności i oznaczenia tych silników: 2.0 TFSI (BHZ, BWE, BWJ, BYD, CDL).

Były też silniki trzeciej generacji EA888 w których pojawiał się problem spalania oleju 1.8 TFSI (CAE) i 2.0 TFSI (CNC). Tu warto zwrócić uwagę na samochody z większymi przebiegami +200tyś. km bo występował on głównie w takich przypadkach. Tą generację można już spotkać w samochodach od 2012 roku.

Ważne jest jednak zaznaczenie, że nie wszystkie silniki TSI i TFSI były dotknięte problemem nadmiernego zużycia oleju, a nie każdy to wie. Wiele zależy od konkretnego modelu silnika, jego wersji, rocznika produkcji oraz sposobu użytkowania i konserwacji pojazdu.
Beks
Nowicjusz
 
Posty: 26

22 Cze 2023, 15:23

Beks napisał(a): z rodziny EA111, najczęstszym modelem dotkniętym problemem nadmiernego zużycia oleju był 1.4 TSI.
Lepiej szukać wersji poprawionej EA211 w której usunięto sporo bolączek z pierwszej wersji. W EA111 głównie to nie pobór oleju był problemem, a m.in. łańcuchem rozrządu i całym jego osprzętem gdzie szybko ulegały zużyciu ślizgi i sam łańcuch potrafił się rozciągać nadmiernie nawet przy spokojnej eksploatacji idąc dalej problemy potrafił sprawiać wariator zmiennych faz rozrządu, a dodatkowo czasem dawały o sobie znać wtryskiwacze. Nikt wtedy nie myślał o częstszych zmianach oleju bo serwis zalecał je co 30tkm, a to stanowczo za dużo.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9756
Zdjęcia: 34
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Zasada pokonywania zakrętów
    Zasada pokonywania zakrętów mówi, że w zakręt można wjechać z każdą prędkością, ale nie z każdą wyjechać z niego bezpiecznie. Pokonywanie zakrętów stanowi wyzwanie dla początkujących, ale i doświadczonych ...