Poradnik - Jakie CB radio wybrać do samochodu?

08 Lip 2014, 12:54

Coraz szersza rzesza kierowców zastanawia się nad zakupem CB radia do samochodu. Powodów jest kilka, jednak najważniejszym jest chęć uniknięcia kolekcjonowania na swoich koncie mandatów oraz punktów karnych.

W związku z coraz większą liczbą kontroli na naszych polskich drogach zaostrza się również system wykroczeń, za które funkcjonariusze publiczni mogą nas ukarać. Wielu z nas w podążaniu za pieniądzem i żyjąc w bardzo dużym roztargnieniu zapomina np. o włączeniu świateł mijania i przy kontroli otrzymuje za to surową reprymendę. Wtedy zastanawia się, czy jeśli byśmy posiadali CBradio, któryś z innych użytkowników drogi zwróciłbym nam uwagę, aby włączyć światła dla swojego i innych bezpieczeństwa. CB-radio służy tez wielu do omijania zakorkowanych ulic i innych niebezpiecznych miejsc. CBradio ważne jest również z perspektywy służb karetki, straży pożarnej lub policji na sygnałach. Wśród aut wyposażonych w radia CB droga takich jednostek przebiega dużo sprawniej, gdyż o zbliżaniu się do nas auta na "bombach" dowiadujemy się często z dużym wyprzedzeniem i możemy zapewnić mu płynny przejazd.

Jakie radio CB wybrać na początek do naszego prywatnego lub służbowego samochodu?
Jak nie wpaść w magię reklam i wybrać sprzęt warty swojej ceny?

Ważne uwagi - przeczytaj!
1. Nie ma radia CB, które nie szumi. Szumienie wynika z różnego typu zakłóceń wychodzących z instalacji elektrycznej auta (w silnikach benzynowych z reguły zakłócenia są większe), warunków atmosferycznych, innych zakłóceń występujących w eterze.
2. Odzywający się w radiu obcokrajowcy w 99% przypadków nie jadą za tobą, a po prostu ze względu na dobre warunki propagacyjne głos dociera do ciebie z innego zakątka kontynentu.
3. Nawet najlepsze radio bez porządnej anteny (czytaj: odpowiedniej długości) nie będzie odbierało porządnie.

Przechodząc już do meritum poradnika - jakie CB radio wybrać oto kilka moich propozycji?

W cenie do 300 złotych
1. Uniden Pro 520 XL
Bardzo dobre radio, intuicyjna obsługa, bez zbędnych wodotrysków. posiadające w mojej ocenie bardzo dobre filtry, w tym rewelacyjnie działający ANL. Posiada Squelch - pokrętło blokady szumów oraz RG-gain - pokrętło regulacji czułości odbiornika. Są to obecnie niezbędne elementy każdego dobrego CBradia. Dodatkowo posiada wyjście na zewnętrzny głośnik.

2. M-Tech Legend II/III
Wielu sprzedawców twierdzi, że to następca Unidena. W mojej ocenie to radio podobnie wyglądające do rewelacyjnej 520 XL, jednak posiadające gorszy filtry ANL. Posiada za to modulację FM, która w niektórych krajach Europy jest niezbędna. Poza tym ładniej wyglądający mikrofon niż twardy,pancerny z Unidena. W wersji Legend III zmieniono wyświetlacz, bardziej nowocześniej wyglądający oraz nie ma typowego RF-gain, co dla mnie jest wadą.

3. TTI TCB 881
Ostatnia propozycja w kategorii cenowej do 300 złotych to produkt firmy TTI. Cechuje się on dość dobrymi filtrami, modulacjami AM/FM, oraz potencjometrami Squelch, Rf-Gain oraz Mic-gain. Polecam go dla osób z większymi autami typu SUV lubiących fioletowe podświetlanie.

W cenie powyżej 300 złotych
1. President Harry III / President Johny III
Trzecia generacja bardzo popularnych cb radyjek, które posiadają niezbędne każdemu kierowcy funkcje. Oba radia wyposażone są w automatyczną redukcję szumów - ASC, dzięki czemu procesor w radiu kręci za nas gałką od Squelch. Zwiększa to komfort jazdy, choć w wielu przypadkach powoduje ucinanie rozmówcy przy trochę gorszym sygnale, nawet w wersjach poprawionych. Johny jest trochę uboższą wersją i nie posiada modulacji FM, która w Polsce nie jest używana.

2. Stabo XM 3003e
Stabo XM 3003e to bliźniaczy model popularnego Harry II legendarnej marki President. Jest na pewno prostsze w obsłudze, podobne do legendarnego Unidena. Posiada również ASC, modulację AM/FM oraz jest tańsze od Johnnego III, a tym samym od droższego Harry'ego III.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jak producenci zarabiają na częściach
    Bezawaryjność? To dla producenta bankructwo. Dlatego producenci robią wszystko, żeby części, które psują się często lub są konieczne do wymiany po danym przebiegu, połączyć z częsciami drogimi, któe psują się rzadko albo ...