Problemy z ruchem w 30 największych miastach świata

Problemy z ruchem w 30 największych miastach świata

16 Gru 2013, 09:31

Z najnowszego raportu Roland Berger o mobilności wynika, że problemy z ruchem w 30 największych miastach świata generują koszty rzędu 266 miliardów USD.

Image

Założona w 1967 r. firma Roland Berger Strategy Consultants należy do największych na świecie instytucji komercyjnych zajmujących się konsultingiem. Ponad 2700 pracowników Roland Berger Strategy Consultants pracujących w interdyscyplinarnych zespołach w 36 krajach doradza klientom m.in. w opracowaniu strategii rynkowych, restrukturyzacji, optymalizacji procesów, fuzjach i przejęciach, poprawie efektywności sprzedaży oraz zmianach w strukturach organizacyjnych. Jedno z ostatnich wydań czasopisma "Think: act STUDY", przygotowywanego przez Roland Berger, poświęcone zostało raportowi o mobilności zatytułowanemu Connected Mobility 2025.

Mobilność
Autorzy raportu zwrócili uwagę, że tzw. indywidualna mobilność jest kluczem do sukcesu i dobrobytu dla gospodarki każdego kraju. Jednakże zwiększająca się liczba ludności w największych aglomeracjach miejskich i rosnący ruch uliczny prowadzą do paraliżu. Ocenia się, że w ujęciu globalnym każdego dnia do miast migruje 180 tys. osób! W 30 największych miastach świata sparaliżowany przepływ w ruchu ulicznym generuje koszty w wysokości ponad 266 miliardów USD rocznie.

Image

Na początku Raportu autorzy stawiają następujące tezy:
1. Współczesny transport zbiorowy jest nieefektywny, co ma dotkliwe skutki zarówno mikro- jak i makroekonomiczne.
2. W obecnych warunkach wysoce prawdopodobny jest wzrost tej nieefektywności, przede wszystkim w związku z dużą migracją do największych ośrodków miejskich i obszarów metropolitalnych.
3. Rozwiązaniem wymienionych problemów jest wykorzystanie mobilnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych.

Raport Connected Mobility 2025 stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, jak poradzić sobie z problemem zwiększającego się transportu pasażerskiego w dużych aglomeracjach miejskich i ich obszarach metropolitalnych. W wolnym tłumaczeniu Connected Mobility oznacza zintegrowaną mobilność. Chodzi tu o pewną ideę połączenia różnorodnych usług związanych z szeroko pojętym transportem zbiorowym. Oprócz integracji poszczególnych środków transportu w węzłach istotne jest również skojarzenie z bezpośrednią usługą przewozu tzw. usług pomocniczych, jak np. planowanie podróży, rezerwacja biletów, teleinformatyczny dostęp do rozkładów jazdy itd. Według Raportu rozwiązanie współczesnych problemów transportu zbiorowego leży w mobilności sieciowej. Poprzez inteligentne łączenie danych o transporcie ze środkami transportu ludzie mogą w szybki i łatwy sposób korzystać z różnych modeli mobilności, aby sprawnie i tanio dotrzeć do miejsca, gdzie zmierzają. Jednocześnie efektywne wykorzystanie transportu zbiorowego zgodnie z rzeczywistym zapotrzebowaniem pozwoli na znaczne zwiększenie jego efektywności ekonomicznej. Zintegrowane oferty i wszechstronna funkcja zarządzania (tzw. menadżer mobilności) mają według autorów raportu odgrywać kluczową rolę poprzez łączenie zróżnicowanych opcji i oferowanie usług z jednej platformy.

Image

Pięć czynników sukcesu
We wnioskach z raportu ujęto pięć czynników, które według analityków z firmy Roland Berger stanowią podstawę do osiągnięcia dużej efektywności transportu zbiorowego oraz zapewnienia jego rentowności. Jako pierwszy podano możliwości sieciowe. Chodzi o wykorzystanie platform internetowych, które powiążą funkcje, produkty, usługi i technologie z różnych systemów transportowych. Drugim czynnikiem jest dostosowanie do indywidualnych potrzeb klientów. Przedsiębiorcy oferujący usługi transportowe muszą zapewnić swoim klientom indywidualnie dobrane rozwiązania, najlepiej w postaci modułów (mass customization). Powinno to dotyczyć usług w całym procesie podróży, od planowania do fakturowania. Jako kolejny czynnik sukcesu zaproponowano pozycjonowanie marki: aby upewnić się, że oferty pozyskały dobry oddźwięk na rynku, firmy muszą jasno zdefiniować swoje marki i wykorzystywać je dla nowych produktów i usług. Czwartym czynnikiem, leżącym w gestii administracji państwowej, są ramy prawne. Rządy muszą określić jasne zasady, aby zapewnić ochronę danych i bezpieczeństwo, pozwalając jednocześnie na transparentność pewnych danych. Liberalizacja i harmonizacja ram prawnych jest szczególnie ważna na poziomie międzynarodowym. Jako ostatni czynnik, choć nie najmniej istotny, zaproponowano inteligentne zarządzanie ruchem. Zarządzanie ruchem powinno być zdaniem autorów raportu oparte na kryteriach ekonomicznych i środowiskowych, takich jak emisja węgla lub drobnych cząstek. Rolą Connected Mobility powinna być pomoc przy optymalizacji wykorzystania infrastruktury transportowej.

Zintegrowana mobilność
Wdrożenie przedstawionych pięciu czynników sukcesu wyraża się poprzez dobrze znaną, choć wciąż zdecydowanie za mało wykorzystywaną w praktyce ideę transportu zintegrowanego (mobilności). Warto w tym miejscu wspomnieć, że o korzyściach płynących z wykorzystania idei transportu zintegrowanego pisaliśmy na łamach "Samochodów Specjalnych" wielokrotnie. Jak zauważyli autorzy Raportu, poszczególne elementy zintegrowanej mobilności były dostępne w naszej cywilizacji od dawna. Są to chociażby prywatne samochody, poszczególne środki transportu publicznego (różnego zasięgu) czy też taksówki albo wypożyczalnie samochodów. Jednakże te poszczególne elementy wciąż są najczęściej obecne na rynku jako homogeniczne, zamknięte systemy transportowe, będące wobec siebie obojętne, a nawet pozostające w konflikcie (dobrym przykładem obszaru takiego konfliktu pomiędzy komunikacją miejską a samochodami prywatnymi są tzw. buspasy – przyp. red.). Bardzo rzadko zdarza się, aby te systemy ściśle się uzupełniały, tak by użytkownik mógł w szybki i wygodny sposób poruszać się między wybranymi środkami transportu zgodnie z potrzebami.

Image

Autorzy Raportu określają transport zintegrowany z wykorzystaniem nowoczesnych technologii i mobilnego Internetu hasłem "inteligentnej mobilności". Twierdzą, że ważne jest, aby zauważyć, że wiele z wymagań inteligentnej mobilności zostało już spełnionych. Jako pierwsze podają powszechność tzw. smartfonów. Obecnie na rynkach całego świata jest już ponad miliard urządzeń tego typu. Użytkownicy mogą zatem mieć natychmiastowy dostęp do ważnych informacji z dowolnego miejsca na świecie. Dodatkowo eksperci szacują, że liczba smartfonów podwoi się w ciągu najbliższych dwóch lat. Kolejnym elementem jest rozprzestrzenianie technologii, które umożliwiają szybkie dzielenie się danymi. Zintegrowana mobilność oferuje znaczące możliwości dla generowania wartości dodanej. Firmy, które mogą zaoferować klientom pełną gamę usług mobilnych, począwszy od planowania podróży i rezerwacji do rozliczeń w jednym miejscu, najbardziej skorzystają z potencjału inteligentnej mobilności. Zdaniem autorów Raportu w rozwój zintegrowanego transportu mogą zaangażować się m.in. producenci samochodów, którzy już teraz stanowią centrum mobilności indywidualnej i przy okazji posiadają silne, najbardziej w transporcie rozpoznawalne marki. Podobnie stowarzyszenia transportowe, przewoźnicy kolejowi i lotniczy działający w międzynarodowych sieciach mogą również przyjąć taką integracyjną funkcję. Należy też uwzględnić rolę dostawców usług telekomunikacyjnych i internetowych, którzy są na dobrej pozycji, aby połączyć usługi od różnych dostawców w pojedynczy portal.

Podsumowanie
Opisywany raport pokazuje dość ogólnie, jaką drogą powinien pójść transport zbiorowy, aby zaradzić kilku najważniejszym problemom od wielu lat towarzyszącym tej dziedzinie. Autorzy raportu próbują udowodnić, że możliwe jest osiągnięcie dodatniego bilansu ekonomicznego przez przedsiębiorstwa transportu zbiorowego obsługujące duże aglomeracje miejskie. Ponadto przedstawiają zalety wielopłaszczyznowej integracji transportu zbiorowego oraz wskazują na wykorzystanie rozwiązań teleinformatycznych do zarządzania transportem jako całością (siecią) i zapewnienia efektywnej komunikacji na drodze usługodawca–pasażer.

Warto zwrócić uwagę, że wiele spośród proponowanych w Raporcie rozwiązań z powodzeniem funkcjonuje już w dużych aglomeracjach i to nie tylko w Europie Zachodniej, Japonii czy USA, ale także np. w Polsce. Niektóre prezentowaliśmy na łamach "Samochodów Specjalnych" wielokrotnie. Należy podkreślić, że opisywany Raport w syntetyczny sposób zbiera i łączy nowoczesne rozwiązania, proponując jednolity, przemyślany i w pewnym sensie sprawdzony ich zestaw dla transportu zbiorowego. Duże znaczenie autorzy raportu przypisują wykorzystaniu nowoczesnych technologii internetowych. Należy jednak pamiętać, że praktyczne wdrożenie proponowanych w raporcie rozwiązań wymaga wielu prac zarówno od strony technicznej, jak i formalnej, w szczególności porozumienia pomiędzy administracją samorządową i szeregiem związanych z transportem usługodawców. Wydaje się, że głównie dlatego właśnie w Raporcie jako jeden z czynników pojawiły się "ramy prawne".

źródło: samochody-specjalne.com.pl
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2298
Zdjęcia: 8333
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

Re: Problemy z ruchem w 30 największych miastach świata

05 Maj 2014, 11:39

A propos ruchu i korków. Wczoraj w jakimś radiu nadawali wyłącznie o Zakopiance. Wjeżdżam sobie na autostradę w stronę Torunia, a tam taaaaaaaaaaaaaaaaaki korek. Info o 30-minutowym oczekiwaniu przy wyjeździe pojawia się dopiero w chwili drukowania biletu. Super ;/
bigben
Nowicjusz
 
Posty: 9
Rejestracja: 05 Maj 2014, 11:27
Prawo jazdy od: 05 07 2000
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Fiat Punto
Paliwo: Benzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2008

Re: Problemy z ruchem w 30 największych miastach świata

08 Maj 2014, 18:02

Przecie to Polska. Jeden wielki burdel. Udowodnili własnie i potwierdzili że to burdel. Głośno właśnie o karambolu do którego wszyscy jechali i nikt nie dojechał. Paranoja.
Nie mów co było i jak może być - mów jak jest!
tantalini
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 118
Zdjęcia: 0
Rejestracja: 11 Kwi 2014, 06:55
Miejscowość: Warszawa i N.D.Mazowiecki
Prawo jazdy od: 19 07 1996
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Mondeo MKII
Silnik: Endura 1.8TD
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1998
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ford Fiesta 1,0 EcoBoost o mocy 100 KM Ford Fiesta 1,0 EcoBoost o mocy 100 KM
    Pod maską opisywanej wersji Fiesty znajduje się trzycylindrowa jednostka benzynowa o pojemności jednego litra, która generuje równe 100 KM. Napęd przekazywany jest za pomocą manualnej skrzyni biegów o ...
    Elektryczny autobus BYD kursuje w Warszawie Elektryczny autobus BYD kursuje w Warszawie
    W pełni elektryczny autobus BYD K9 kursuje już w stolicy. Miejskie Zakłady Autobusowe testują ekologiczny autobus chińskiej firmy BYD (Build Your Dreams) aż do 18 czerwca. Autobus kursuje na linii 222 przebiegającej przez ...

  •  
    • Warto przeczytać
    • Motor z napędem odrzutowym, 7
      VW Passat CC
      Mercedes-Benz SLS 6,3 AMG
      Tuning Mazda, przezentacja, dym, woda