Silniki Nissana w co czwartym samochodzie w wyścigu Le Mans

01 Cze 2012, 10:54

Silniki japońskiego producenta zdominują klasyczny 24-godzinny wyścig napędzając ponad połowę samochodów w klasie LMP2, a także eksperymentalny pojazd Nissan DeltaWing.

    Z silników Nissana korzysta 25% uczestników wyścigu - to najwyższy odsetek spośród wszystkich producentów
    Jednym z tych samochodów jest eksperymentalny Nissan DeltaWing, zużywający o połowę mniej paliwa w porównaniu z tradycyjnymi samochodami startującymi w 24-godzinnym wyścigu
    Ponad połowa samochodów w kategorii LMP2 (13 na 20) korzysta z silników Nissana

Nissan zdominuje tegoroczny 24-godzinny wyścig Le Mans jako dostawca silników dla jednej czwartej uczestników, którzy korzystają z jednostek napędowych Nissana zmodyfikowanych przez Nismo.

Zdjęcie

Na czele pojazdów z silnikami Nissana startujących w słynnym wyścigu wytrzymałościowym, który odbędzie się w dniach 16-17 czerwca stoi niezwykle innowacyjny eksperymentalny Nissan DeltaWing. Jego zadaniem jest dotarcie do mety 24-godzinnego wyścigu przy o połowę mniejszym zużyciu paliwa i zestawów opon w porównaniu z tradycyjnymi rywalami, a tym samym zmiana oblicza sportu samochodowego.

Liderami kategorii LMP2, w której ponad połowę stanowią samochody z silnikami Nissana po tuningu Nismo są partnerskie zespoły Nissana Signatech Nissan i Greaves Motorsport.

Zdjęcie

Wśród kierowców walczących o tegoroczne zwycięstwo w klasie LMP2 będą dwaj absolwenci unikatowej GT Academy, która graczom rywalizującym na platformie Playstation 3 otwiera drogę na tor wyścigowy: Lucas Ordonez dzielący samochód z byłym kierowcą Formuły 1 Martinem Brundle oraz drugi mistrz GTA Jordan Tresson.

Paul Willcox - Starszy Wiceprezes w europejskim oddziale Nissana powiedział: "Tegoroczny 24-godzinny wyścig Le Mans będzie największym w naszej historii, a Nissan DeltaWing wskazuje kierunek, w jakim naszym zdaniem powinna rozwijać się technologia w sporcie samochodowym. Już zdominowaliśmy klasę LMP2, gdzie zespoły wiedzą, że możemy pomóc im w zwycięstwie, natomiast projekt DeltaWing to rodzaj eksperymentu konstrukcyjno-technologicznego, na który mogła sobie pozwolić tylko tak przyszłościowo myśląca firma, jak Nissan".

"Dla samochodu będącego poletkiem doświadczalnym innowacji w sporcie samochodowym nie ma lepszego i równie uważnie obserwowanego przez publiczność laboratorium, jak 24-godzinny wyścig Le Mans. Koncepcja przyjęta w eksperymencie DeltaWing pozwoli wykazać, że technologia, która w przyszłości pozwoli wydatnie podnieść efektywność pojazdów jest dostępna już dziś - niezależnie od tego czy sam samochód dotrwa do końca wyścigu, czy nie".

Zdjęcie

Nissan DeltaWing to najbardziej rewolucyjny pojazd we współczesnym sporcie samochodowym. Jego celem jest wykazanie, że stosowanie silników o zmniejszonej pojemności oraz skutecznych i innowacyjnych rozwiązań aerodynamicznych pozwala znacząco ograniczyć zużycie paliwa.

Cały DeltaWing został zaprojektowany pod kątem efektywności. Dzięki unikatowemu kształtowi pojazd stawia o połowę mniejszy opór aerodynamiczny w porównaniu z tradycyjnymi samochodami wyścigowymi, zaś wszystkie części na czele ze zbudowanym przez Nissana silnikiem o zmniejszonej pojemności 1.6 DIG-Turbo są mniejsze i lżejsze od analogicznych podzespołów w tradycyjnych samochodach na Le Mans. DeltaWing został dopuszczony do wyścigu poza regulaminem Le Mans i wyruszy na tor z numerem 0 z „Garage 56", czyli miejsca zarezerwowanego dla pojazdów eksperymentalnych.

Zaangażowanie Nissana w kategorii LMP2 ma nie mniej przełomowy wymiar ze względu na obecność dwóch absolwentów GT Academy - Hiszpana Ordoneza i Francuza Tressona.

Zwycięzca GT Academy Nissana z 2008 roku, Lucas Ordonez, ukończył Le Mans w 2011 roku na drugiej pozycji w kategorii LMP2, a w tym roku będzie startował w zespole Greaves Motorsport u boku zwycięzcy 24-godzinnego wyścigu Le Mans z 1990 roku i byłego kierowcy F1 Martina Brundle oraz jego syna Aleksa.

Tresson - zwycięzca drugiej edycji GT Academy z 2010 roku - także marzy o tym, aby jako pierwszy kierowca wywodzący się ze środowiska graczy komputerowych w pierwszym podejściu wygrać Le Mans. Dołączy on do Oliviera Lombarda i Franka Mailleux, którzy w 2011 roku zajęli odpowiednio pierwsze i drugie miejsce w kategorii LMP2. Cała trójka reprezentuje barwy zespołu Signatech.

Nissan DeltaWing - DANE TECHNICZNE
Silnik - 4-cylindrowy, 1.6, Nissan DIG-T (z bezpośrednim wtryskiem benzyny i turbodoładowaniem)
Moc maks. - 300 KM przy 7400 obr./min
Maks. moment obr. - 310 Nm w zakresie 4000-6750 obr./min
Skrzynia biegów - 5-biegowa, sekwencyjna
Nadwozie/podwozie - Monococque z włókna węglowego; homologacja FIA
Przednie koła - Średnica 15", szerokość 4"
Tylne koła - Średnica 15", szerokość 12,5"
Przednie opony - 10/31/15 Michelin
Tylne opony - 310/620/15 Michelin
Masa - 475 kg bez paliwa i kierowcy, 575 kg z paliwem i kierowcą
Rozkład mas - 28% przód, 72% tył
Długość - 4,65 m
Rozstaw kół (przód) - 0,76 m
Rozstaw kół (tył) - 2,08 m
Rozstaw osi - 3,05 m
Zbiornik paliwa - 40 litrów
Nadwozie - Kompozyt karbonowy
Elementy aerodynamiczne - Podwójny wir dociskający podwozie - BLAT (technologia przylegania warstw granicznych)
Prędkość maks. - 315 km/h
0-100 km/h - 3,3 s
Zużycie paliwa - Szacunkowe: 230-250 g/kWh

POLECAMY Nissan DeltaWing - samochód wyścigowy

Kierowcy Nissana DeltaWing
Marino Franchitti to kierowca samochodów sportowych z długą karierą i sukcesami na koncie. Ze względu na doświadczenie i dokonania w zespole Highcroft Racing jest to idealny kierowca Nissana DeltaWing.

Michael Krumm może poszczycić się karierą w wymiarze międzynarodowym, ale jako fabryczny kierowca NISMO startuje głównie w wyścigach w Japonii. Michael jest mężem zawodowej tenisistki KimikoDate-Krumm.

Satoshi Motoyama jest znany przede wszystkim w swojej ojczyźnie, czyli w Japonii, gdzie wielokrotnie zdobywał tytuł mistrzowski w Formule Nippon i Super GT. Startował także w Le Mans reprezentując Nissana.

Silnik NISSAN VK45DEV8 LMP2
Wolnossące silniki Nissana V8VK45DE o pojemności 4,5 litra, po tuningu Nismo, zostały dostarczone 10 zespołom startującym w Le Mans i zamontowane w 13 samochodach LMP2.

Silnik jest rozwinięciem modelu VK45DE opracowanego pierwotnie do samochodów GT500 rywalizujących w japońskiej serii Super GT. To trwała, niezawodna i sprawdzona w wyścigach konstrukcja o bardzo dobrych osiągach.

W 2011 roku samochody z silnikami Nissana wygrywały wszystkie rundy serii Le Mans, zdobywając dla swoich użytkowników tytuł zwycięzcy serii Le Mans, Międzykontynentalny Puchar Le Mans oraz pierwsze i drugie miejsce w klasie LMP2 w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.

Aby zaoferować silniki VK45DE LMP2 prywatnym zespołom w Europie i sprawnie realizować obsługę klientów Nissan nawiązał współpracę z firmami Zytek Motorsport Limited i OrecaMagnyCours SAS, które montują jednostki napędowe ściśle według instrukcji Nissana.

DANE TECHNICZNE
Typ silnika - NISSAN VK45DE, Blok aluminiowy, V8 90 stopni, wolnossący
Pojemność - 4494 cm3
Średnica x skok tłoka - 93 mm x 82,7 mm
Moc - Ponad 450 KM / 331 kW (DIN) z ogranicznikiem dopływu powietrza 40 mm
Maks. moment obr. - 58 kgfm / 570 Nm (DIN)
Masa - Ok. 145 kg

POLECAMY Audi R18 e-tron quattro na 24 godzinny wyścig w Le Mans

Greaves Motorsport - Zytek Z11SN Nissan - kierowcy:
Alex Brundle przez ostatnie lata startuje w wyścigach zarówno samochodów jednomiejscowych, jak i samochodów sportowych. W 2012 roku wspólnie ze swoim ojcem Martinem weźmie udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Będzie także rywalizował w pełnej europejskiej serii Le Mans w barwach Greaves Motorsport.

Martin Brundle - jego atutem w zespole Greaves Motorsport jest ogromne doświadczenie. Kierowca ten przez 9 lat jeździł w Formule 1, a w 24-godzinnym wyścigu Le Mans zajął pole position, a następnie stanął na najwyższym miejscu podium.

Lucas Ordonez był studentem MBA kiedy zobaczył reklamę GT Academy. Zgłosił się do konkursu i wygrał jego pierwszą edycję w 2008 roku. Następnie przy wsparciu Nissana piął się po szczeblach kariery kierowcy samochodów sportowych startując w FIA GT4 i walce o Międzykontynentalny Puchar Le Mans, aby w ubiegłym roku zadebiutować na Le Mans i ukończyć wyścig na drugiej pozycji w kategorii LMP2.

POLECAMY Finisz zwycięzcy GT Academy w 24h wyścigu Nürburgring

Signatech Nissan - Oreca 03 Nissan - kierowcy:
Franck Mailleux zaczynał karierę sportową dosiadając jednośladów. Zdobył ważne tytuły mistrzowskie w kategorii BMX i kolarstwie górskim. Później odnosił sukcesy za kierownicą samochodów jednomiejscowych, a od 2009 roku ściga się samochodami sportowymi.

Jordan Tresson jest Francuzem i zwycięzcą drugiej edycji GT Academy z 2010 roku, który poszedł w ślady Ordoneza w programie dla kierowców samochodów sportowych Nissana. Na koncie ma między innymi zwycięstwo w klasie GT4 w ubiegłorocznej serii Blancpain Endurance.

Olivier Lombard skupił na sobie uwagę w 2011 roku, kiedy dołączył do zespołu Greaves Motorsport i wkrótce potem wygrał Le Mans!

źródło: Nissan
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5289
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016