Skomplikowane zawieszenie - samochód do driftu

25 Kwi 2019, 12:20

Pasjonaci rajdów czy wyścigów doskonale wiedzą, że na nic nie zda się mocny silnik i szybka skrzynia biegów, jeśli auto nie będzie miało odpowiedniego zawieszenia. Nie inaczej jest w driftingu. W zawieszeniu profesjonalnych driftowozów stosuje się wiele ekstremalnych rozwiązań - robione na zamówienie zwrotnice i wahacze, regulowane amortyzatory czy metalowe przeguby sferyczne - tzw. uniballe.
Skomplikowane zawieszenie - samochód do driftu "Ponieważ w driftingu jeździmy głównie bokiem, zawieszenie i układ kierowniczy naszych aut różni się od tego znanego z rajdówek czy samochodów wyścigowych. Kiedyś auto do driftu można było poznać po mocno pochylonych przednich kołach. Drifterzy chcieli w ten sposób zniwelować działanie systemu Ackermana. To rozwiązanie powszechnie stosowane w samochodach z prostego względu - w zakręcie zewnętrzne koło porusza się po nieco szerszym łuku niż wewnętrzne, dlatego powinno być skręcone pod mniejszym kątem. Jednak w drifcie kompensacja Ackermana przeszkadza, bo przez mniejszy kąt zewnętrzne koło stawia opór i spowalnia auto. Wyjściem był właśnie duży negatyw, który zmniejszał powierzchnię styku opony z podłożem, a więc i opór. Jednak dzisiaj w autach driftingowych zupełnie pozbywamy się systemu Ackermana, więc wyraźny negatyw nie jest potrzebny. Dbamy również o to, by w czasie pracy zawieszenia nie zmieniała się geometria kół. No i oczywiście zwiększamy skręt kół, bo im większym kątem jedziemy, tym więcej punktów możemy dostać" zdradza Paweł Trela.

Samochód driftingowy Jak zbudować profesjonalny samochód driftingowy?

Samochód driftingowy Przyczepne opony i sprawne hamulce
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3786
Zdjęcia: 13085
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y