Szarpnięcie przy zmianie z 1 na 2 bieg

09 Lip 2021, 13:33

WItam,

Auto: Mondeo mk4 1.6 EB.
Zauważyłem w aucie taki mankanent.

Ruszam jest ok, na jedynce rozpęczam się do tych ok 3 tyś obr. I w momencie odpuszczenia gazu z jednoczesnym wciśnięciem sprzęgła autem szarpnie. To szarpnięcie jest takie jakby zahamowaniem silnikiem. Nie wiem jeszcze czy to od puszczenia gazu czy wciśnięcia sprzęgła bo robię te rzeczy synchronicznie. Występuje to wyłacznie w przejściu z 1 na 2 bieg.
Jeżeli delikatnie operuję pedałami lub najpierw puszczę gaz a potem wcisnę sprzęgła to póki co nie zauważyłem tego szarpnięcia. Ale najbardziej jest to upierdliwe jak chcę dynamiczniej przyspieszyć, lub ruszam spod świateł.

Sam nie wiem czy to jest zła technika jazdy?
Czy może jednak dopatrywać się jakiejś usterki ?
Będę za 3 tygodnie oddawał auto na reklamację na naprawę centralki to dobrze żeby i to ogarnęli.
Dodam jeszcze, że żadnych dźwięków ani drgań nie ma. Ruszanie z miejsca jest zupełnie prawidłowe.




Jeszcze zauważyłem rzecz mianowicie właśnie na tej jedynce jak wcisnę sprzęgło to obroty nie spadają natychmiast tylko z takim 0,5sekundowym opóźnieniem. Nie wiem czy ma to związek.
Auto ma nowe sprzęgło po akcji serwisowej.
Cynerion
Początkujący
 
Posty: 155
Prawo jazdy: 09 10 2009
Auto: Ford Mondeo mk4
Silnik: EB 1.6 160KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

12 Lip 2021, 08:37

Zauważyłem jeszcze, że jak rozpędzę się na tej jedynce tak do ok 3 tyś obrotów i puszczę szybciej gaz to następuje gwałtowne (szarpane) zahamowanie silnikiem natomiast jest to samo zahamowanie, bez kangurzenia.
Cynerion
Początkujący
 
Posty: 155
Prawo jazdy: 09 10 2009
Auto: Ford Mondeo mk4
Silnik: EB 1.6 160KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

12 Lip 2021, 10:55

Cynerion napisał(a):Nie wiem jeszcze czy to od puszczenia gazu czy wciśnięcia sprzęgła bo robię te rzeczy synchronicznie. Występuje to wyłacznie w przejściu z 1 na 2 bieg.
Z Twojego opisu wynika że to raczej technika którą musisz dopracować. Wnioskuję, że puszczasz za wcześnie gaz w stosunku do wciśnięcia sprzęgła. Pierwszy bieg ma największe przełożenie (z tych do przodu) przez co przy takich obrotach nawet lekkie odpuszczenie gazu będzie dosyć mocno odczuwalne.

Cynerion napisał(a):Zauważyłem jeszcze, że jak rozpędzę się na tej jedynce tak do ok 3 tyś obrotów i puszczę szybciej gaz to następuje gwałtowne (szarpane) zahamowanie silnikiem natomiast jest to samo zahamowanie, bez kangurzenia.
Szarpnięcie jest pewnie tylko odczuwalne w momencie puszczenia gazu i to jest normalne. Na pierwszym biegu szybko silnik wyhamuje samochód z racji przełożenia biegu (nie polecam tak robić). Generalnie bieg pierwszy służy tylko do ruszenia i nie powinno się na nim wyhamowywać silnikiem no chyba że zjeżdżasz ze sporej pochyłości gdzieś na parkingu to po jadąc pomału jest to dopuszczalne.

Poćwicz zmianę z 1 na 2 i powinno być ok. Tu przy wyższych obrotach trzeba naprawdę dobrej synchronizacji żeby zrobić to gładko bez wyczuwalnych szarpnięć :ok:
Rokiko
Stały forumowicz
 
Posty: 4028
Zdjęcia: 12

12 Lip 2021, 12:20

Dzięki :)
No może tak jest z tym hamowaniem silnika że za wys obroty i dlatego takie wyhamowanie, a tu dojscie do 3 tyś to jest chwila i dźwięku silnika w kabinie przy włączonym radiu nie słychać, w przeciwieństwie do poprzedniego auta gdzie już te 2,5 tyś było słyszalne.
Na pewno pomaga tylko delikatny rozpęd na jedynce i od razu dwa. Ale zmianę pedałów też poćwiczę :)
Cynerion
Początkujący
 
Posty: 155
Prawo jazdy: 09 10 2009
Auto: Ford Mondeo mk4
Silnik: EB 1.6 160KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

12 Lip 2021, 13:32

Cynerion napisał(a):No może tak jest z tym hamowaniem silnika że za wys obroty i dlatego takie wyhamowanie, a tu dojscie do 3 tyś to jest chwila
Im wyższy bieg tym będzie mniejsze odczucie po gwałtownym puszczeniu gazu przy tych obrotach :wink:
Cynerion napisał(a):Na pewno pomaga tylko delikatny rozpęd na jedynce i od razu dwa
Dokładnie. Generalnie jedynka służy tylko do ruszania stąd też takie jej przełożenie.
Cynerion napisał(a):le zmianę pedałów też poćwiczę
Tu bardziej chodzi o synchronizację puszczania jednego pedału i wciskania w tym czasie drugiego i na odwrót :wink: :ok:
Rokiko
Stały forumowicz
 
Posty: 4028
Zdjęcia: 12

15 Lip 2021, 14:53

Mam bardzo podobnie w swoim aucie, tylko raz jest to bardziej odczuwalne a raz mniej. Wydaje mi się że ruch zmiany biegu mam na tyle wyuczony, że jest to kwestia mechaniczna a nie mój błąd. Muszę rozważyć wymianę sprzęgła chyba :unsure:
krystek95
Obserwowany
 
Posty: 2
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Toyota Auris Hybrid II - czyszczenie filtra powietrza baterii trakcyjnej
    Bateria trakcyjna znajduje się pod tylną kanapą i z lewej strony mamy kanał wlotu powietrza do chłodzenia baterii. Zaraz za plastikową kratką znajduje się przymocowany do niej od środka okrągły filtr siatkowy który ...
    Trzydziestolecie VW California - ikona wśród kamperów
    30 lat temu pierwszy egzemplarz modelu California wszedł na rynek. Był to początek wyjątkowego sukcesu. Marka Volkswagen Samochody Użytkowe świętowała urodziny ikony wśród kamperów podczas targów Techno-Classica ...

  • 22 Lip 2021, 21:17

    Krystek
    To na pewno nie sprzęgło. Jezt nowe poza tym ono by dawało wydaje mi się chyba inne spektrum objawów. M9żliwe że to technika bo teraz ostatnio wiecej pojeździłem i problem pojawiał się rzadziej.
    Cynerion
    Początkujący
     
    Posty: 155
    Prawo jazdy: 09 10 2009
    Auto: Ford Mondeo mk4
    Silnik: EB 1.6 160KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Liftback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2014