Szkło i stal – nowe alternatywy

Szkło i stal – nowe alternatywy

12 Lut 2018, 14:57

Branża motoryzacyjna nieustannie się zmienia. Kwestie związane z elektryfikacją układów napędowych, autonomiczną jazdą czy cyfryzacją produkcji stanowią z jednej strony poważne wyzwanie dla producentów, z drugiej ogromne możliwości wprowadzenia na rynek nowych rozwiązań.

W ciągu roku na motoryzacyjnym rynku pojawia się przynajmniej kilkanaście nowych modeli samochodów i niezliczona ilość systemów i rozwiązań technologicznych. Te ostatnie mają za zadanie nie tylko poprawić osiągi obecnie produkowanych samochodów, ale przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo podróżujących. Warto przy tym dodać, że praktycznie każdy z producentów samochodów korzysta z systemów i technologii przygotowanych przez wyspecjalizowane w danej dziedzinie firmy.
Image"Praktycznie już od wieku nasza firma pracuje na rozwojem technologicznym w branży motoryzacyjnej. Już w latach 30. wyposażyliśmy autobus w pierwszy składanych dach i opracowaliśmy samochodowy system ogrzewania powietrza dla pojazdów z silnikami benzynowymi. Dzisiaj firma Webasto dzieli się na trzy dywizje. "Sunroof & Components" specjalizuje się w szyberdachach i w rozwiązaniach dachowych, "Convertibles" w rozwiązaniach dachów składanych, a "Thermo & Comfort" tworzy systemy ogrzewania i chłodzenia. Inżynierowie pracujący nad nowymi rozwiązaniami opracowują technologie, które mają za zadanie kształtować motoryzacyjną przyszłość. Wspieramy producentów w ich wysiłkach zmierzających do ograniczenia emisji spalin zwiększając ilość wykorzystywanych lekkich materiałów oraz oferujemy rozwiązania dla elektromobilności" mówi Kamil Kleczewski, Dyrektor Handlowy i Marketingu firmy Webasto Petemar.

Jednym ze sposobów, które wspierają producentów w dążeniu do ograniczenia emisji szkodliwych substancji jest dążenie do zmniejszenia wagi samego pojazdu poprzez zastosowanie lekkich materiałów, takich jak np. poliwęglan. Jest on stosowany przez firmę Webasto od 2002 roku i wykorzystywany do konstruowania lekkich systemów dachowych. Pierwszym samochodem, w którym Webasto zastosowało to rozwiązanie był samochód Smart Fortwo – dach ma około 1,2 metra kwadratowego powierzchni, co oznacza, że jest to jeden z największych dachów samochodowych na świecie wykonanych z tego materiału.

"Poliwęglan jest idealną alternatywą dla szkła. Użycie tego materiału pomaga w zmniejszeniu masy konstrukcji nawet o 50 proc. Dodatkowo jest on wyjątkowo odporny na uderzenia, a równocześnie o wiele łatwiej można go formować. Co więcej, jest odporny na zadrapania, działanie warunków atmosferycznych i promieniowanie UV" dodaje Kamil Kleczewski z Webasto Petemar.

Kolejną ciekawą alternatywą jest Webasto Glas ProTec – szklane i bezpieczne rozwiązanie ze szkła kompozytowego. Na wewnętrznej powierzchni jednowarstwowego szkła znajduje się odporna na rozdarcie folia PET. W przypadku rozbicia szyby utrzymuje ona całą konstrukcję. Webasto Glas ProTec pozwala również na zastosowanie bardzo cienkich – do 3 mm grubości – paneli, co zmniejsza masę o około 15 proc. w stosunku do konwencjonalnych rozwiązań. W przyszłości system ten będzie oferował folię, która odbija promieniowanie podczerwone skutecznie zmniejszając temperaturę wewnątrz pojazdu, co z kolei odciąży układ klimatyzacji i obniży zużycie paliwa.

Najnowszym osiągnięciem firmy Webasto w dziedzinie lekkich technologii jest kompozyt poliuretanowy. Rdzeń tego materiału składa się z papierowej konstrukcji w kształcie plastrów miodu pokrytych mieszaniną poliuretanu i włókien wzmacniających. Dzięki swojej stabilności i wytrzymałości idealnie nadaje się do tworzenia z niego elementów nadwozia o powierzchni nie przekraczającej dwóch metrów kwadratowych.

To właśnie w tej technologii został wykonany pierwszy w historii system dachowy wzmacniany włóknami z kompozytu – konstrukcja została wykorzystana w Jeepie Renegade i składa się z dwóch elementów, które można w łatwy sposób zdemontować i schować do bagażnika. Materiał może też być bez problemów stosowany w kabrioletach. Zaletą takiego rozwiązania jest zmniejszenie wagi w stosunku do stalowych dachów o nawet 50 proc oraz doskonała formowalność, a także dobre właściwości akustyczne i termoizolacyjne.

Producenci samochodów stale pracują nad udoskonalaniem swoich konstrukcji. Nowe modele są coraz lepiej wyposażone, coraz bardziej bezpieczne i ekologiczne. Warto przy tym pamiętać, że w parze z nowoczesnymi systemami elektronicznymi, bardziej wydajnymi układami napędowymi i nowoczesnym designem idzie również rozwój mający na celu poprawę nie tyle wyglądu, co mechanicznych właściwości wykorzystywanych w aucie materiałów.

źródło: Webasto, FCA
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2430
Zdjęcia: 8606
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Co oznacza dla kierowcy znak STOP? Co oznacza dla kierowcy znak STOP?
    Znak STOP oznacza zakaz wjazdu na skrzyżowanie bez wcześniejszego zatrzymania się. Zwykle jest umieszczony tam, gdzie wyjazd z danej drogi jest szczególnie niebezpieczny. Według badań tylko 50% kierowców całkowicie ...
    "Szklana pułapka 5": Klasa G, Sprinter, Unimog i Zetros
    "Szklana pułapka 5" trafi do polskich kin 14 lutego br. Mercedes-Benz ma w filmie silną reprezentację, a auta spod znaku trójramiennej gwiazdy będą obsługiwały jego premierowe pokazy w Londynie i Berlinie. John McClane ...

  •  
    • Warto przeczytać
    • Wyścig żużlowy, J.Hampel
      Targi AutoSalon, bass i tuning
      Mercedes Benz f700
      received 837351286432766