Technika jazdy - fakty i mity [ pytania / odpowiedzi ]

20 Wrz 2012, 18:12

Wraz z redakcją KATALOGu dla kierowców przygotowaliśmy dla Was wyjątkową gratkę.

Zapraszamy do zadawania pytań dotyczących bezpieczeństwa i techniki jazdy oraz jej doskonalenia. Pytajcie również o wszelkiego rodzaju systemy zamontowane w samochodach. Chcesz przykładowo wiedzieć jak "pracować gazem, aby nie wylecieć z zakrętu", lub "czy ABS naprawdę skraca drogę hamowania?". Pytaj.

Tylko teraz możecie utwierdzić się we własnych przekonaniach lub zobaczyć że były one tylko mitami. Czekamy na wszelkiego "kalibru" pytania. Te trywialne, jak również poruszające skomplikowane zagadnienia. Nie bójcie się pytać. Uważasz że wiesz wszystko - nie zaśmiecaj powyższego tematu. Masz zamiar cwaniakować i być śmiesznym zadając pytanie nie związane z tematem - daruj sobie. Zostaw temat tylko tym którzy naprawdę chcą czegoś się dowiedzieć.

Pytania zadawajcie w poniższym temacie do 10 października 2012. Odpowiedzi zostaną umieszczone zbiorowo również w nim po zakończeniu akcji.

Na Wasze pytania będzie odpowiadał Jakub Nabagło*
*Instruktor technik jazdy. Swoją karierę rozpoczął w Szkole Jazdy Subaru pracując nad programami bezpiecznej jazdy, a w późniejszym czasie przygotowując wielu zawodników do sportu samochodowego. Jego uczniowie wielokrotnie sięgali po tytuły w randze Mistrzostw Polski oraz seriach międzynarodowych, zarówno w rajdach jak i wyścigach. W latach 2010-12 wraz z Krzysztofem Hołowczycem współtworzył klub supersamochodów.
teksty to wyraz moich poglądów, nie należy ich identyfikować z linią programową firmy Trynid
Trynid
Początkujący
 
Posty: 135
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Polska

01 Gru 2012, 15:36

Kiedy będą odpowiedzi?
hehe
Początkujący
 
Posty: 104
Prawo jazdy: 10 06 2010
Przebieg/rok: 2tys. km
Auto: VW Polo 6n2
Silnik: 1.0 50KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

01 Gru 2012, 19:30

Hmmm, ciekawe ...
Jednakże jakie by nie były pytania i odpowiedzi, to ja zawsze uważałem i do dziś uważam, że żaden system w samochodzie nie zastąpi myślenia kierowcy. ABS nie spowoduje, że do kogoś nie dobijemy, albo kogoś nie przejedziemy. ASR niekoniecznie sprawi, że ruszymi na śliskiej nawierzchni. ASR nie zapewni, że nie wypadniemy z zakrętu. Poduszka niekoniecznie może życie uratować - może też zabić...A wielu kierowców uważa, że jak ma autko wyposażone w bajery, to jest bezpiecznie. Najgorsze myśłenie, jakie może być.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

01 Gru 2012, 23:37

Aaaa nie doczytałem że pytania w tym temacie ludzie musza wpisywać :D nikt nie napisał :)
hehe
Początkujący
 
Posty: 104
Prawo jazdy: 10 06 2010
Przebieg/rok: 2tys. km
Auto: VW Polo 6n2
Silnik: 1.0 50KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

03 Gru 2012, 13:45

Dokładnie tak. Byłyby pytania, byłyby odpowiedzi.
A że okazało się iż na tym forum wszyscy wszystko wiedzą lub/i są na tyle nieśmiali że nie zadali żadnego pytania stąd też nie pojawiła się żadna odpowiedź.
Ciężko jest odpowiadać na nie zadane pytania.
teksty to wyraz moich poglądów, nie należy ich identyfikować z linią programową firmy Trynid
Trynid
Początkujący
 
Posty: 135
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Polska

03 Gru 2012, 17:02

No to ok - zaczynamy :)
1.Czy samochód z AB hamując na śniegu, lodzie ma krótszą drogę hamowania niż samochód bez ABS-u?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

03 Gru 2012, 19:22

Świetnie, tylko ta "tura" pytań została zakończona 10 października :/
Będzie czas zrobimy nową.
Proszę zapamiętać sobie pytania które chcecie zadać. W swoim czasie zrobimy kolejną "rundę" pytań - skoro jednak możemy komuś pomóc :)
teksty to wyraz moich poglądów, nie należy ich identyfikować z linią programową firmy Trynid
Trynid
Początkujący
 
Posty: 135
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Polska

12 Gru 2012, 15:13

MotoAlbercik napisał(a):1.Czy samochód z AB hamując na śniegu, lodzie ma krótszą drogę hamowania niż samochód bez ABS-u?

Zadaniem ABS-u nie jest skracanie drogi hamowania.
Los_Dawidos
Aktywny
 
Posty: 351
Prawo jazdy: 05 08 2010
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Opel Astra
Paliwo: Diesel

23 Mar 2013, 09:34

miałem stłuczkę - droga była śliska i abs`y w ogóle nie zadziałały :| ale na suchej nawierzchni jestem za abs :-)
KrzysiekStreet
Nowicjusz
 
Posty: 12
Auto: GOLF V
Silnik: 1.4
Paliwo: Benzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2006

23 Mar 2013, 10:24

ABS to dobra rzecz, jednak tak jak kolega wyżej wspomniał, na oblodzonej jezdni się nie sprawdza.
Ostatnio edytowany przez matix9292, 23 Mar 2013, 13:12, edytowano w sumie 1 raz
matix9292
Nowicjusz
 
Posty: 12
Prawo jazdy: 25 03 2009
Przebieg/rok: 5tys. km
Auto: Partner
Silnik: 1.6 16v 110KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Van
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

23 Mar 2013, 10:56

Dokładnie. Na oblodzonych nawierzchniach się nie sprawdza.
Gajor
Nowicjusz
 
Posty: 14
Auto: Opel Astra Classic
Silnik: 1.4 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

25 Mar 2013, 17:26

A ja mam pytanie do czego przydaje się ESP oprócz czuwania pojazdu nad utrzymaniem go w pasie jazdy podczas zakrętów?
dreamer
Początkujący
 
Posty: 191
Zdjęcia: 48
Prawo jazdy: 22 01 2013
Przebieg/rok: 6tys. km
Auto: Volkswagen Jetta
Silnik: 1.9
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

31 Mar 2013, 13:19

Temat troszkę zmoderowałem, ponieważ wkradła się to dyskusja na temat problemów z ABS-em. Przypomne - temat nie dotyczy problemów z hamowaniem i innym związanym z tym problemem osprzętem. Tu dyskutujemy tylko czy dany osprzęt sprawdza się na drodze, czyli FAKTY i MITY.

Los_Dawidos napisał(a):Zadaniem ABS-u nie jest skracanie drogi hamowania.


:shock: A ja myślałem, że konstruktorm właśnie o to chodziło, żeby skrócić drogę hamowania :|
Ale chyba nie będziemy na ten temat dyskutować, bo to głupie by było troszkę...

Pytanie brzmiało, czy ABS się sprawdza na śniegu. Odpowiedz jest raczej prosta - jeżeli jest to śnieg, to się sprawdza i to w dwojaki sposób - dzięki unikaniu zablokowania kół, auto nie wpada w poślizg i zwalnia. Druga ważna rzecz, to ta, że podczas hamowania ABS-em mamy możliwośc w jakiś tam sposób kontrolowania toru jazdy, ponieważ koła się nie blokują i można nadawać samochodowi kierunek jazdy. Oczywiście nie jest to tak jak na suchej nawierzchni, ale da się wymanewrować samochód, w przeciwieństwie do samochodu bez ABS-u, gdzie koła się blokują i samochód jedzie w kierunku, w jakim zostały zablokowane koła.
Jeżeli natomiast jest to lód, to raczej ABS nie pomoże. Chyba, że ktoś ma opony z kolcami ( nie używane w Polsce ).

dreamer napisał(a):do czego przydaje się ESP oprócz czuwania pojazdu nad utrzymaniem go w pasie jazdy podczas zakrętów?


ESP nie dopuszcza do nadsterowności pojazdu, a co za tym idzie, nie pozwala w razie hamowania obrócić się. samochodwi wokół własnej osi. Oprócz tego pozwala samochodwi na w miare bezpieczny powrót na swój pas po nagłym ominięciu jakiejś przeszkody na drodze, czyli nie pozwala samochodwi stanąć np. w poprzek drogi.
Ale czy to się sprawdza?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

22 Kwi 2013, 17:32

Który napęd lepszy: przedni czy tylny?
Freelancer
Nowicjusz
 
Posty: 3
Miejscowość: Radom
Auto: Ferrari ;)

24 Kwi 2013, 00:37

Pewnie że tylny :). Bez dwóch zdań. Każdy kto jeździł kiedyś RWD to powie. Ponieważ ludzie jeżdżący na codzień normalnie i tak pewnie nie zobaczą różnicy. A Ci którzy lubią przycisnąć zobaczą dużą i to na korzyść RWD. Praktycznie w każdej sytuacji RWD trzyma się drogi lepiej. Szczerze to osobiście jestem zdania że RWD trzyma się lepiej od 4X4... I tak w każdym napędzie najczęściej ślizga się przód...
Vermin
Stały forumowicz
 
Posty: 1670
Zdjęcia: 4
Prawo jazdy: 06 01 1992
Auto: Ściera
Silnik: 2.0 DOHC EFI
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1993