Telemetria w nowej Astrze OPC

Telemetria w nowej Astrze OPC

23 Maj 2012, 17:06

Firma Opel, podobnie jak jej klienci, z entuzjazmem podchodzi do nowych technologii, dlatego jako pierwsza w branży postanowiła udostępnić im wybrane informacje przesyłane magistralą CAN (Controller Area Network). Kierowca może je przeglądać i analizować na ekranie iPhone'a. Magistrala CAN to centralny system łączący dane ze wszystkich modułów elektronicznych w pojeździe.

Telemetria w nowej Astrze OPC

Posiadacze smartphone'ów Apple mogą pobrać odpowiednią aplikację z AppStore w cenie 0,79 euro, umożliwiającą odczytywanie danych z magistrali CAN. Światowy debiut tej innowacyjnej aplikacji ma miejsce w Astrze OPC z silnikiem o mocy 206 kW/280 KM, czyli w najbardziej usportowionym kompaktowym modelu Opla.

Telemetria w nowej Astrze OPC

Magistralą CAN przesyłane są sygnały z różnych podzespołów pojazdu. Dotychczas informacje te były dostępne tylko dla specjalistycznych warsztatów dysponujących odpowiednim oprogramowaniem. Dzięki OPC PowerApp niektóre z informacji dotyczących funkcjonowania podzespołów pojazdu pozna także kierowca i pasjonat motoryzacji. Dla fanów technologii to zupełna nowość.

Zabawa z OPC PowerApp nie kończy się z chwilą wyłączenia silnika. Na ekranie iPhone’a można w czasie rzeczywistym obserwować do 60 różnych parametrów, takich jak ciśnienie doładowania, pozycja przepustnicy, przyspieszenie boczne czy moment obrotowy. Co więcej, dane te można zapisać i porównać z wynikami uzyskiwanymi przez znajomych. Rejestrator czasu okrążenia sprzężony z GPS zainteresuje z pewnością wielbicieli wyścigów, którzy zechcą sprawdzić się na przykład na legendarnym torze Nürburgring, a następnie analizować i poprawiać wyniki uzyskane na Nordschleife. Aplikacja pozwala prześledzić punkty hamowania i prędkości na poszczególnych odcinkach, a także mierzyć przeciążenia w zakrętach.

Telemetria w nowej Astrze OPC

Aby maksymalnie wykorzystać funkcje OPC PowerApp, pod panelami wykończenia wnętrza zainstalowano specjalną „czarną skrzynkę”, czyli „smart phone controller”. Moduł można zamontować już w fabryce lub w autoryzowanym serwisie pojazdów Opel. Jest on bezpośrednio połączony z magistralą CAN i przesyła dane z częstotliwością 30 Hz do iPhone’a, co odpowiada transmisji w czasie rzeczywistym. Korzystanie z PowerApp i śledzenie danych ułatwia opcjonalny uchwyt FlexDock iPhone. Telefon komórkowy działa wówczas jako dodatkowy przyrząd w kabinie, gdzie rejestruje dane.

Użytkownik ma do wyboru siedem trybów wyświetlania z logo i kolorami OPC, w tym wskaźniki analogowe, wskaźnik wartości przeciążenia, wyświetlacz cyfrowy, wskaźnik pod- i nadsterowności, wykres słupkowy i liniowy oraz mapę. OPC PowerApp współpracuje z iPhone’ami (od trzeciej generacji), iPadem 2 i iPodem Touch. Na początku 2013 pojawi się także wersja aplikacji przeznaczona na urządzenia z systemem Android.

Nowy Opel Astra OPC (Opel Performance Center) to najmocniejszy kompaktowy model w ofercie marki. Po światowym debiucie podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie samochód pojawi się w sprzedaży już latem. Astra OPC jest napędzana dwulitrowym silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem, rozwijającym moc 206 kW/280 KM i maksymalny moment obrotowy 400 Nm. Astra OPC z taką jednostką może rozpędzić się do 250 km/h. Takiej prędkości nie osiągała żadna z wcześniejszych wersji tego modelu. W wyczynowym podwoziu zastosowano amortyzatory o zmiennej charakterystyce i wyczynowe kolumny zawieszenia (HiPerStruts), zapewniające znakomite wrażenia z dynamicznej jazdy, a także hamulce Brembo wyróżniające się niezmienną skutecznością nawet w ekstremalnych warunkach.

POLECAMY Opel Astra OPC rozpoczęcie produkcji w Gliwicach

źródło: Opel
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 4673
Zdjęcia: 11271
Rejestracja: 08 Mar 2006, 21:21
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy od: 12 12 1996
Przebieg/rok: 23tys. km
Auto: Toyota Yaris, Grand Voyager
Silnik: 1.3 VVTi, 3.3 V6
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2008

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Lexus LC Matte Prototype Lexus LC Matte Prototype
    Wersja LC 500h Matte Prototype to najnowsza odsłona coupé Lexusa, zaprezentowana na Barcelona Motor Show 2019. Samochód pokryto lakierem Space Orange, inspirowanym barwą zachodzącego słońca. Powłoka jest matowa, ...
    Japońskich producentów hybryd czeka rekordowy rok Japońskich producentów hybryd czeka rekordowy rok
    W 2016 roku Toyota sprzedała na świecie 1,4 mln hybryd, zaś w tym roku jest na dobrej drodze do wyniku 1,5 mln egzemplarzy. Łącznie japońscy producenci, przede wszystkim Toyota i Honda, dostarczą w tym roku klientom prawdopodobnie ...

  •