Tryb ACCESSORY vs READY w hybrydzie Toyoty - o co tu chodzi?

19 Lut 2023, 12:50

Nawiązując do tematu Ranking usterkowości ADAC 2022 - duże zaskoczenie? postanowiłem opisać dwa tryby pracy w układzie hybrydowym z których możemy korzystać w hybrydach Toyoty. Warto tu zwrócić uwagę na to że częste korzystanie z tego pierwszego trybu dosyć mocno obciąża akumulator 12-woltowy przez co jak jeździmy na krótkich trasach i używamy tego trybu (np. postoju na parkingu jak na kogoś czekamy itp.) możemy mieć problemy właśnie z tym małym akumulatorem.

Tryb ACCESSORY - tu kontrolki się nie odpalają i energia pobierana jest z małego akumulatora 12V. Na zegarach nie świeci się nic poza tym co widać na poniższym zdjęciu po lewej stronie. System multimedialny jeszcze się odpala. Tryb ACCESSORY vs READY w hybrydzie Toyoty - o co tu chodzi?
Tryb READY - tu samochód jest gotowy do jazdy przyłączeniu tego trybu zapalają się wszystkie kontrolki po czym znikają (czyli jak w normalnym zwykłym spalinowym samochodzie) po teście jak jest wszystko ok i zostaje to co widać czyli auto gotowe do jazdy. energia pobierana jest uż z baterii hybrydowej a mały akumulator 12V jest w tym trybie ładowany. Tryb ACCESSORY vs READY w hybrydzie Toyoty - o co tu chodzi?
Na koniec jeszcze zajrzałem z ciekawości do instrukcji i znalazłem coś takiego:
Samoczynne wyłączanie zasilania
W przypadku pozostawienia samochodu z dźwignią przekładni napędowej w położeniu P i wybranym stanem ACCESSORY po upływie około 20 minut lub ON (gdy hybrydowy układ napędowy nie pracuje) po upływie około 1 godziny nastąpi samoczynne przełączenie w stan wyłączony. Jednak nie zabezpiecza to całkowicie przed rozładowaniem akumulatora 12-woltowego. Gdy hybrydowy układ napędowy nie pracuje, nie należy zbyt długo pozostawiać wybranego stanu ACCESSORY lub ON.


oraz w uwagach:
W celu uniknięcia ryzyka rozładowania akumulatora 12-woltowego
Gdy hybrydowy układ napędowy nie pracuje, nie należy zbyt długo pozostawiać wybranego przyciskiem rozruchu stanu ACCESSORY lub ON. Jeżeli hybrydowy układ napędowy jest wyłączony, a lampka kontrolna przycisku rozruchu nadal sie świeci, oznacza to, że przyciskiem rozruchu nie wybrano stanu wyłączonego. Przed opuszczeniem samochodu należy zawsze sprawdzić, czy przyciskiem rozruchu wybrany jest stan wyłączony. Gdy hybrydowy układ napędowy nie pracuje, nie należy pozostawiać włączonych świateł na dłużej, niż to jest konieczne.


Jak ktoś jest ciekawy hybrydy to zapraszam do tematu Toyota Auris TS 1.8 Hybrid w którym opisuję większość rzeczy potrzebnych które warto wiedzieć eksploatując takie auto :wink: Sam wpis dotyczy bezpośrednio Aurisa hybrydowego ale zasada działania innych hybryd Toyoty jest praktycznie taka sama.

Tu jeszcze jak by ktoś miał problem z tym 12V akumulatorem to opisałem jak wygląda jego wymiana: Wymiana / odłączanie akumulatora w hybrydzie - Toyota Auris II TS.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5289
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

19 Lut 2023, 14:43

Czyli jest jednak jakaś informacja w instrukcji żeby nie nadużywać trybu ACCESSORY :ok:
ArteK napisał(a):należy zbyt długo pozostawiać wybranego przyciskiem rozruchu stanu ACCESSORY lub ON
Co do trybu ON to rozumiem że ON = READY bo Ja przynajmniej nie widziałem trybu oznaczonego jako ON. Zostając w tym trybie o ile to jest faktycznie READY to myślę, że tu nic się nie stanie jak będziemy stali zaparkowani z tym trybem jedyne co to co jakiś czas uruchomi nam się silnik w celu podładowania baterii trakcyjnej i tyle.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

19 Lut 2023, 14:57

Rokiko napisał(a):Co do trybu ON to rozumiem że ON = READY bo Ja przynajmniej nie widziałem trybu oznaczonego jako ON
Wygląda na to że jest tak jak piszesz. Dla potwierdzenia zajrzałem do instrukcji i tam mamy na temat wyboru stanów operacyjnych taką informację:

Wybieranie stanów operacyjnych przyciskiem rozruchu
Gdy pedał hamulca zasadniczego jest zwolniony, przyciskiem rozruchu można przełączaç pomiędzy poszczególnymi stanami operacyjnymi. (Stan operacyjny ulega zmianie po każdorazowym naciśnięciu przycisku rozruchu.)

Stan wyłączony
Można włączyć światła awaryjne.

Stan ACCESSORY
Można używać niektórych urządzeń elektrycznych, np. gniazda elektrycznego. Na wyświetlaczu wielofunkcyjnym pojawi się komunikat "Zasilanie Wł. [Power ON.]".

Stan ON
Można używać wszystkich urządzeń elektrycznych. Na wyświetlaczu wielofunkcyjnym pojawi się komunikat "Zasilanie Wł. [Power ON.]".

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5289
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

19 Lut 2023, 19:49

Rokiko napisał(a):Czyli jest jednak jakaś informacja w instrukcji żeby nie nadużywać trybu ACCESSORY :ok:

No jest...Problem w tym, że kto czyta instrukcję obsługi samochodu.... :)
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000