Widzisz wypadek? Nie bądź gapiem!

17 Gru 2018, 14:57

Kiedy na trasie, którą przejeżdżamy, wydarzy się wypadek, wielu kierowców zwalnia, by przyjrzeć się miejscu zdarzenia, a nawet je sfotografować czy sfilmować. Może to utrudnić pracę osobom udzielającym pomocy, prowadzić do niebezpiecznych sytuacji i dodatkowo spowalniać ruch.

Można zaobserwować, że wiele osób, przejeżdżając obok miejsca wypadku, celowo redukuje prędkość, aby zobaczyć, co dokładnie się stało. Jeśli pomoc została już wezwana, nie powinniśmy jednak tego robić.
Widzisz wypadek? Nie bądź gapiem! Coraz częściej zdarza się, że karetka czy wóz straży pożarnej ma problem z dotarciem do poszkodowanych w wypadku. Przejazd blokują kierowcy, którzy chcą przyjrzeć się zdarzeniu lub nawet uwiecznić je i umieścić materiał w Internecie. Zamiast tego powinni w miarę możliwości sprawnie minąć to miejsce i zwyczajnie kontynuować jazdę, o ile oczywiście ktoś już udziela pomocy uczestnikom wypadku.

Niebezpieczne rozproszenie uwagi
Zainteresowanie takim zdarzeniem jak wypadek drogowy jest naturalne. Powinniśmy jednak oprzeć się pokusie rozglądania się na boki. Trzeba pamiętać, że kierowcy przed nami i za nami również mogą zapatrzeć się na miejsce wypadku i zachowywać w nieprzewidywalny sposób. Wtedy łatwo jest o kolejną kolizję, tym razem z naszym udziałem. Przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych badania wykazały, że w przypadku aż 68% kolizji drogowych chwilę przed zdarzeniem uwaga kierowcy uległa rozproszeniu(*).

Zator na drodze
Powinniśmy wziąć też pod uwagę płynność ruchu. Często utrudnienia wynikające z wypadku drogowego są potęgowane przez kierowców, którzy zamiast obserwować osoby kierujące ruchem i starać się sprawnie przejechać, celowo zwalniają, przyglądając się miejscu zdarzenia. W ten sposób może powstać korek nawet na pasie ruchu, który mógłby być przejezdny.

POLECAMY Korytarz życia - droga ekspresowa, autostrada

Miej wzgląd na innych
Patrzenie to jedno, ale dokumentowanie wypadku drogowego i publikowanie tych materiałów w Internecie jest szkodliwe jeszcze z jednego powodu. Informacje w mediach społecznościowych rozchodzą się bardzo szybko, dlatego bliscy i znajomi ofiar mogą natknąć się na zdjęcia czy film z miejsca wypadku, zanim ta wiadomość dotrze do nich inną drogą. Z szacunku do osób, których dotknęła tragedia, nie powinniśmy upubliczniać tego rodzaju treści.

źródło: (*) Driver crash risk factors and prevalence evaluation using naturalistic driving data, National Academy of Sciences of the United States of America PNAS; Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3832
Zdjęcia: 13140
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

06 Lis 2023, 16:59

Ja wychodzę z założenia że jak nie pomagasz to przynajmniej nie przeszkadzaj. Zmniejszenie prędkości w miejscu wypadku jest jak najbardziej oka ale tylko do odpowiedniego poziomu i o tym warto pamiętać.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10276
Zdjęcia: 35

06 Lis 2023, 20:56

Takie zdarzenie . Osiedlowe skrzyżowanie w strefie 30 km/godz. Nadmierna prędkość , nieustąpienie pierszeństwa i unfal . Mocny unfal . Starszy pan ( sprawca ) nie daje oznak życia . Pani ( poszkodowana ) wysiada z auta z telefonem w ręku . Dzwoni do ..........partnera swojego skarżąc się że ktoś jej wyjechał . Heh...... Ktoś ze świadków wypadku zajmuje się tym starszym panem ( żyje ) a pani dalej prowadzi rozmowę ze swoim partnerem . Pytam zebranych osób oraz tej pani - dzwonił ktoś na numer alarmowy ? No nie . Dzwonię . Ok . Zgłoszenie przyjęte. Będzie karetka . I teraz gwóżdż programu . Pani ma pokaleczone nogi , narzeka a jakaś dobra dusza daje jej krzesełko , stawia na środku skrzyżowania - pani usiądzie :mrgreen: A auta jeżdzą tam i z powrotem . Czeski film :mrgreen:
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Forumowicz VIP
 
Posty: 5002
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Cyfrowe lusterka Lexusa – to musisz o nich wiedzieć
    To musiało nastąpić. Kamery najpierw trafiły do naszych samochodów, by ułatwiać parkowanie i wspomagać działanie systemów bezpieczeństwa, a teraz zaczynają zastępować klasyczne lusterka. Kluczową rolę w tej ...
    Hybrydowe 4x4 Lexusa - RX, NX, UX
    Japoński producent samochodów klasy premium, który wraz z wprowadzeniem w 1989 roku flagowego Lexusa LS podbił segment aut reprezentacyjnych limuzyn, w niespełna dekadę później de facto stworzył kategorię ...