Wpływ skrzyni biegów na obroty silnika

16 Lut 2023, 13:08

Sorki za trochę głupi temat ale nie mam gdzie zaczerpnąć wiedzy. Jestem laikiem w temacie mechaniki samochodowej i chciałem się dowiedzieć o pracy wału korbowego i skrzyni biegów. Nie jest dla mnie jasne do końca czemu obroty się zwiększają silnika na niskim biegum. Wał korbowy napędza skrzynie a nie odwrotnie i zmienia się prędkość kół zębatych w zależności od biegu. Jedyne co mi przychodzi do głowy, to to, że jak wł niższy bieg, to przy tym samym poziomie gazu obroty zwrastaja, bo ma lżej i są mniejsze opory. Tak jak jedziemy rowerem i zmienimy na mniejszą zębatkę, to przy takim samym poziomie nacisku na pedała automatycznie zaczniemy szybciej obracać. Koło zamachowe jest takie samo cały czas w silniku i wał korbowy, więc jak skrzynia miałaby inaczej wpływać na jego szybkość obrotową.?Szybkość obrotową silnika determinuje ilość spalanego paliwa i opory, na wale korbowy związane miedzyjnymi przełożeniem.
MATRIX266
Początkujący
 
Posty: 98
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 17 02 1987
Auto: VW

16 Lut 2023, 13:24

Jakoś trochę dziwnie to napisałeś ale w skrócie każdy bieg ma swoje przełożenie. Masz w skrzyni pięć biegów to będziesz miał do każdego z nich innej wielkości koło zębate przez które będzie przenoszony napęd z wału korbowego silnika i to dzięki niemu zmienia się przełożenie. Dzięki temu przy takich samych obrotach silnika na każdym z biegów jedziesz z inną prędkością.
Randol
Nowicjusz
 
Posty: 6

16 Lut 2023, 17:42

No ale obroty jakie widzimy na wyświetlaczu, to obroty silnika czyli wału korbowego, który jest uzależniony od dawki paliwa a zmieniając bieg zmieniamy prędkosci kół zębatych, które przekazują w dalszej kolejności na koła samochodu. To jakim sposobem przy takim samym gazie a różnych biegach mamy różne obroty silnika. Tego nie rozumiem.Jak nie zwiększymy dawki paliwa, to jakim sposobem po zmianie biegu się obroty zmieniają. Wraz z że zmianą biegu nie zmienia się średnica koła zamachowego, czy wału - cały czas jest taki sam.

Możesz mi to wytłumaczyć na jakimś prostym przykładzie. Będę wdzięczny.
MATRIX266
Początkujący
 
Posty: 98
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 17 02 1987
Auto: VW

16 Lut 2023, 21:09

Prosty przykład to rower, twoje nogi to silnik a przerzutki to skrzynia, taki sam ruch wykonujesz ale w zależności od biegu prędkość jest różna, na niskim biegu łatwiej Ci będzie przyspieszyć niż na wysokim.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16747
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

16 Lut 2023, 23:58

Czyli dobrze rozumiem a kolega się ze mną spiera, że bezpośredni wpływ ma na to przełożenie w takim sensie, że jak jest niskie przełożenie, to się szybko kręci i zarazem wzrasta obroty silnika. Ale z takiego powodu jak ja myślałem, ma po prostu lżej i się rozpędza tak jak rowerem przy takim samym nacisku na pedała po zmianie przrzutki nagle zaczniesz kręcić szybciej.

Jeszcze jedno pytanie. Jak w czasie jazdy wciśniemy sprzęgło bez puszczenia gazu, to obroty się zwiększa? Porównując do roweru, to tak jakby łańcuch spadł, to nagle zaczniemy pedałować szybciej także wydaje mi się, że to logiczne. Całe życie jeżdżę automatem dlatego pytam.
MATRIX266
Początkujący
 
Posty: 98
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 17 02 1987
Auto: VW

17 Lut 2023, 08:30

MATRIX266 napisał(a):Porównując do roweru, to tak jakby łańcuch spadł, to nagle zaczniemy pedałować szybciej
dokładnie
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16747
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Silnik 2UR-GSE
    Powody do dumy mają również inżynierowie odpowiedzialni za stworzenie jednostki V8 2UR-GSE. To wolnossący motor, który jest sercem sportowych Lexusów z ostatnich lat. Dzisiaj jednostkę znajdziemy pod ...

17 Lut 2023, 10:40

Ja bym to tak ujął: im wyższe przełożenie w skrzyni i niższe obroty, tym większe obciążenie dla silnika.

Wracając do roweru bo to faktycznie dobry przykład jak jedziesz ze stałą prędkością i zrzucisz przerzutkę tylną na mniejszą to będziesz wolniej pedałował ale żeby utrzymać prędkość musisz użyć większej siły do tego. Tu na każdym przełożeniu można znaleźć taki "złoty środek" da się to wyczuć jadąc rowerem, taki moment w którym wyczujesz że jedzie Ci się całkiem dobrze pedałujesz w miarę normalnie nie używając jakiejś wielkiej siły do utrzymania danej prędkości. Wtedy zmęczysz się najmniej jadąc dalej.

Wracając do samochodu będzie podobnie, a Co ciekawe jadąc zbyt wolno na wyższym przełożeniu spalanie może być wyższe niż przy tej samej prędkości na niższym. Oczywiście to sprawa dyskusyjna i sporo czynników ma na to wpływ :wink: Na samo spalanie większy wpływ ma obciążenie silnika niż jego obroty.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10199
Zdjęcia: 35