Wpływ skrzyni biegów na obroty silnika

16 Lut 2023, 13:08

Sorki za trochę głupi temat ale nie mam gdzie zaczerpnąć wiedzy. Jestem laikiem w temacie mechaniki samochodowej i chciałem się dowiedzieć o pracy wału korbowego i skrzyni biegów. Nie jest dla mnie jasne do końca czemu obroty się zwiększają silnika na niskim biegum. Wał korbowy napędza skrzynie a nie odwrotnie i zmienia się prędkość kół zębatych w zależności od biegu. Jedyne co mi przychodzi do głowy, to to, że jak wł niższy bieg, to przy tym samym poziomie gazu obroty zwrastaja, bo ma lżej i są mniejsze opory. Tak jak jedziemy rowerem i zmienimy na mniejszą zębatkę, to przy takim samym poziomie nacisku na pedała automatycznie zaczniemy szybciej obracać. Koło zamachowe jest takie samo cały czas w silniku i wał korbowy, więc jak skrzynia miałaby inaczej wpływać na jego szybkość obrotową.?Szybkość obrotową silnika determinuje ilość spalanego paliwa i opory, na wale korbowy związane miedzyjnymi przełożeniem.
MATRIX266
Początkujący

Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 17 02 1987
Auto: VW

16 Lut 2023, 13:24

Jakoś trochę dziwnie to napisałeś ale w skrócie każdy bieg ma swoje przełożenie. Masz w skrzyni pięć biegów to będziesz miał do każdego z nich innej wielkości koło zębate przez które będzie przenoszony napęd z wału korbowego silnika i to dzięki niemu zmienia się przełożenie. Dzięki temu przy takich samych obrotach silnika na każdym z biegów jedziesz z inną prędkością.
Randol
Nowicjusz

16 Lut 2023, 17:42