Zimowa Szkoła Bezpieczeństwa

Zimowa Szkoła Bezpieczeństwa

16 Sty 2015, 18:37

Jazda w zimowych warunkach wymaga od kierowcy większych umiejętności, a także odpowiedniego wyposażenia samochodu w opony, które zapewnią maksymalną możliwą przyczepność. Od kilku lat toczy się dyskusja, czy warto używać opon zimowych, czy faktycznie wpływają one na poprawę bezpieczeństwa? Poniżej kilka informacji ułatwiających podjęcie decyzji o ich zakupie.

Zimowa Szkoła Bezpieczeństwa

Budowa opony - materiały wykorzystywane do produkcji opon zimowych i letnich różnią się. Zadaniem opon zimowych jest praca w temperaturze poniżej 7 stopni Celsjusza. Do ich produkcji wykorzystywane są materiały z dodatkiem większej ilości krzemionki, które nie twardnieją, gdy jest zimno. Opona letnia w podobnych warunkach pogodowych będzie twardniała i przez to jej przyczepność do podłoża będzie mniejsza.

Ważnym elementem odróżniającym opony letnie od zimowych jest ich bieżnik. Zimą opona musi zabezpieczyć przyczepność nie tylko na śniegu czy lodzie, ale również na śliskim, zmarzniętym asfalcie. Bieżnik zimowej opony ponacinany jest wieloma lamelkami oraz ma duże kostki.

Zimowa Szkoła Bezpieczeństwa

Bezpieczeństwo - opony zimowe, poza komfortem podróżowania w śniegu dają gwarancję lepszej sterowalności, lepszego przyspieszania oraz hamowania. Badania pokazują, że opony zimowe w zimowych warunkach dają dwukrotnie lepszy wynik podczas hamowania niż opony letnie. Używając opon w kolejnym sezonie zwróćmy uwagę na ich bieżnik. Nie trzeba przypominać, że jazda na zużytych oponach oprócz obniżenia bezpieczeństwa może być przyczyną mandatu.

Zadbajmy o to, by jeździć na oponach, które mają bieżnik 3-4 mm. Jeśli mierzymy ciśnienie w oponach pamiętajmy, że temperatura ma wpływ na jego wysokość.

Montaż opon - jeśli decydujemy się na zakup opon pamiętajmy, żeby zakładać je na 4 koła. Założenie tylko na przednią oś spowoduję, że podczas hamowania czy skręcenia będzie uciekał nam tył samochodu. Jeśli założymy opony tylko na tył, przód samochodu będzie pozbawiony sterowalności.

Zimowa Szkoła Bezpieczeństwa

"Założenie opon zimą rodzi pokusę, by przejeździć na nich cały rok. Nie zachęcam do tego. Te cechy, które są atutem opon zimą, latem będą ich słabością. Opony będą szybciej się zużywały, a ich miękkość negatywnie wpłynie na przyspieszanie oraz hamowanie. Opony te również słabiej sprawują się w zakręcie. Dodatkowo ich budowa powoduje, że zwiększają hałas odczuwalny w samochodzie" mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA.

Technika jazdy - zimą droga hamowania będzie dłuższa, nasz samochód, nawet doskonale reagujący, może zachować się inaczej niż latem. Zakup opon to inwestycja w bezpieczeństwo, ale nic nie zastąpi zdrowego rozsądku. Zwiększmy odległość między samochodami, bądźmy wyczuleni na śliską nawierzchnię i nie balansujmy na granicy.

źródło: Szkoła Auto ŠKODA
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2926
Zdjęcia: 11176
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Porsche 918 Spyder - końcówki wydechu na wysokości zagłówków Porsche 918 Spyder - końcówki wydechu na wysokości zagłówków
    Tworząc hybrydowe hiperauto o łącznej mocy niemal 900 KM Porsche musiało mierzyć wysoko. Takie myślenie najwyraźniej udzieliło się również inżynierom odpowiedzialnym za zaprojektowanie układu wydechowego, bowiem dwie ...
    Latający samochód elektryczny - czy to jest możliwe? Latający samochód elektryczny - czy to jest możliwe?
    Toyota opatentowała nowy projekt latającego samochodu-drona, którego koła mogą pełnić funkcję śmigieł. Pojazd ma mieć napęd elektryczny zasilany bateriami lub ogniwami paliwowymi. Projekt opracowała Toyota Engineering ...

  •