10 samochodów, które powinny stać się kabrioletami

10 samochodów, które powinny stać się kabrioletami

13 Wrz 2019, 14:13

Są cięższe, bardziej skomplikowane i wymagają dodatkowej pielęgnacji. Ale odwdzięczają się stylem i bardziej bezpośrednimi wrażeniami z jazdy. Kabriolety mają coś w sobie. Jednak ich opracowanie jest dla producentów samochodów sporym wyzwaniem, które nie zawsze podejmują. Oto 10 modeli, które aż proszą się, by stworzyć je w wersji z otwartym dachem.

Jak zbudować kabriolet?
Samochody ze zdejmowanym dachem stanowią tylko ułamek rynku motoryzacyjnego. Producenci aut rzadko decydują się na tworzenie takich konstrukcji z prostego powodu - opracowanie kabrioletu to ogromna inwestycja. "Dach jest bardzo istotnym elementem konstrukcyjnym samochodu. Usunięcie tej części nadwozia sprawia, że inżynierowie muszą wyraźnie wzmocnić pozostałą część konstrukcji, a także przednie słupki i ramę okna. Celem jest zachowanie odpowiedniej sztywności, która wpływa na pewność prowadzenia, a także bezpieczeństwo. Wzmocnień jest tak dużo, że zwykle auto w wersji cabrio okazuje się nawet cięższe od swojego odpowiednika ze stałym dachem" mówi Kamil Kleczewski, Dyrektor Handlowy i Marketingu Webasto Petemar.
10 samochodów, które powinny stać się kabrioletami W efekcie taka operacja wymaga przeprojektowania samochodu, uwzględniając obciążenia, które będą działały na jego konstrukcję, a następnie dostosowania linii produkcyjnej do wytwarzania nowego auta. Producent musi pogodzić się również z rosnącą masą, która wypływa na osiągi, właściwości jezdne i zużycie paliwa. “Rozwiązaniem pośrednim jest stosowanie dachów typu targa czy T-top. W ich przypadku zmiany konstrukcyjne nie muszą być aż tak drastyczne, bowiem nie usuwamy całego dachu, lecz zdejmujemy tylko jego część” - dodaje Kamil Kleczewski z Webasto. Aby obniżyć masę, jednocześnie zachowując odpowiednią sztywność, niekiedy producenci samochodów ze zdejmowanym dachem wykonują konstrukcję pojazdu z takich materiałów jak włókno węglowe. Jednak rozwiązania tego typu są wciąż bardzo drogie i zarezerwowane dla najbardziej zaawansowanych samochodów sportowych.

Ile kabrioletów, tyle dachów
Zmiany konstrukcyjne to jedno. Producent kabrioletu musi również tak zmodyfikować nadwozie, by dobrze współgrało ze składanym dachem, a ten miał się gdzie schować. Na koniec pozostaje oczywiście opracowanie odpowiedniego rozwiązania dachowego. Na szczęście twórcy samochodów nie są tutaj sami, bowiem mogą sięgnąć po wiedzę zewnętrznych firm. Zdecydowanym liderem w zakresie produkcji dachów do kabrioletów – i nie tylko - jest właśnie Webasto, znane również z systemów ogrzewania postojowego.
10 samochodów, które powinny stać się kabrioletami Niemiecka firma zaopatruje wiele marek samochodowych. A jej produkty pokazują, że w przypadku samochodów ze zdejmowanym dachem mówimy o naprawdę zaawansowanych rozwiązaniach. Dla przykładu dach Audi A5 Cabriolet został tak zszyty, by szwy stawiały jak najmniejsze opory powietrza, Mazda MX-5 RF cechuje się dachem w stylu targa, lecz z chowaną tylną szybą, natomiast przedni łuk dachu Mercedesa AMG GT Roadster wykonano z mocnego i lekkiego stopu magnezu.


źródło: Producenci
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3070
Zdjęcia: 11514
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

Re: 10 samochodów, które powinny stać się kabrioletami

20 Wrz 2019, 13:21

Fajnie byłoby mieć kabriolet, ale w miejscu gdzie nie pada jak u nas i nie ma zimy ;)
grzegorek22
Początkujący
 
Posty: 56
Rejestracja: 08 Sie 2019, 11:29

Re: 10 samochodów, które powinny stać się kabrioletami

20 Wrz 2019, 14:15

U nas też się sprawdzają ale takie w wersji hardtop. Generalnie kabriolet powinien być samochodem takim dodatkowym w domu bo na co dzień ciężko go używać no chyba że ktoś nie ma rodziny jest jeszcze sam to wtedy powinien wystarczyć jako jeden samochód :)

Swoją droga ciekaw jestem jak by wyglądał Nissan GTR w Cabrio :mrgreen:
Cichy77
Stały forumowicz
 
Posty: 3556
Zdjęcia: 33
Rejestracja: 25 Sty 2018, 16:52
Auto: Nie mam

Re: 10 samochodów, które powinny stać się kabrioletami

28 Wrz 2019, 06:47

Gdyby bugatti chiron było w cabrio to ciężko sobie wyobrazić jaka by była jego cena. Co do cabrio w naszych warunkach to faktycznie nie ma lekko. W żaden samochód nie włożyłem tyle co w e46 cabrio a i tak jeżdże nim kilka razy w ciągu roku.
kraskeusz
Początkujący
 
Posty: 80
Zdjęcia: 316
Rejestracja: 22 Sie 2018, 01:01
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Elektronicznie sterowana klimatyzacja dwustrefowa – 1971 rok Elektronicznie sterowana klimatyzacja dwustrefowa – 1971 rok
    Który z producentów samochodów jako pierwszy na świecie wprowadził ręcznie sterowaną klimatyzację? Powszechnie uważa się, że pionierem był amerykański Packard w 1939 roku. Weather Conditioner firmy Bishop ...
    Ultima GTR i wyścigowa Corvetta - Jerzy Dziewulski Ultima GTR i wyścigowa Corvetta - Jerzy Dziewulski
    Jerzy Dziewulski, honorowy członek klubu Elite Circle co roku podczas imprez motoryzacyjnych zaszczyca nas swoją obecnością prezentując swoje auta między innymi Ariela Atoma, Ultimę GTR i wyścigową Corvette. W tym roku po ...

  •