Czarne paski i kropki na krawędziach szyby samochodowej

04 Gru 2017, 12:09

Obecnie chyba wszystkie szyby samochodowe głównie czołowe ale też tylne i rzadziej boczne mają obwódkę w postaci czarnego szerokiego paska, a na jego wewnętrznej stronie są kropki różnej wielkości. Zastanawialiście się kiedyś dlaczego szyby mają takie paski i kropki?

Rola tego paska i kropek jest niezwykle istotna i przypuszczam że większość z Was nigdy nad tym się nie zastanawiała dlaczego tak jest a nie inaczej. Czarny pasek to specjalna ceramiczna farba która po odpowiednim podgrzaniu bardzo dobrze łączy się ze szkłem i ma strukturę porowatą co z kolei umożliwia lepsze połączenie / przyklejenie szyby za pomocą odpowiedniego kleju do szyb samochodowych do nadwozia. Taka warstwa dodatkowo chroni połączenie przed szkodliwym promieniowaniem UV przedłużając żywotność takiego połączenia. Klej na który nie działają bezpośrednio promienie UV zachowuje dłużej swoje właściwości.
Czarne paski i kropki na krawędziach szyby samochodowejPrzykład szyby z paskiem z kropkami i bez kropek bo i takie też się zdarzają.

A skąd te kropki i po co one są potrzebne? Podczas procesu podgrzewania farba ceramiczna osiąga dużo wyższą temperaturę końcową niż szkło i dlatego mamy te kropki które są rożnej wielkości i największe są od strony czarnego paska po czym stopniowo zmniejszają się. Mają one za zadanie zapobiec dużej różnicy temperatur między powierzchnią szyby, a czarnym paskiem przez właśnie stopniowanie ich wielkości. Dodatko patrząc na taką szybę z pewnej odległości nie mamy wrażenia że czarna obwódka raptownie nam się odcina tylko jest takie łagodne przejście. Jest to oczywiście czysto estetyczna kwestia :)
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3781
Zdjęcia: 13077
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

20 Lis 2020, 13:07

Właśnie szukałem informacji w necie o tych paskach i trafiłem na nasze forum :) Faktycznie te paski pełnią bardzo ważną rolę w przypadku szyby. Ja sobie na przykład pomijając już fakt że chronią klej i przez to szyba mocno trzyma się nadwozia nie wyobrażam sobie jak by to wyglądało jak byśmy mieli taki klej na widoczności w przypadku braku takiego paska. Dodatkowo pewnie tak wklejona szyba dzięki promieniowaniu UV nie wytrzymała by na kleju 3 lata.

Zastanawiam się tylko nad kwestią projektowania takich pasków bo widzę że różne samochody mają różne takie paski nie tylko ich szerokość ale kropki i wzór. Ciekawe czy zależy to od wielkości szyby? jaką dowolność mają tu producenci?
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9712
Zdjęcia: 34

20 Lis 2020, 15:30

Rokiko napisał(a):Zastanawiam się tylko nad kwestią projektowania takich pasków
to już nie kwestia projektu tylko rodzaj maszyny
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16084
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4