Ekologiczne paliwa R33 do samochodów z silnikiem benzynowym i diesla

15 Gru 2022, 12:26

Przyjazny dla środowiska olej napędowy R33 Blue Diesel jest dostępny na zakładowych stacjach paliw Audi w Ingolstadt i w Neckarsulm od marca 2021 roku. Teraz ekologiczna benzyna R33 Blue Gasoline zastępuje benzynę konwencjonalną E10.

  1. O ile mniej dwutlenku węgla jest emitowane dzięki R33?
  2. Jakie samochody mogą tankować paliwa R33?
  3. Kto wynalazł paliwa R33?
  4. Które stacje benzynowe oferują R33?
Ekologiczne paliwa R33 do samochodów z silnikiem benzynowym i diesla Benzyna R33 Blue Gasoline i olej napędowy R33 Blue Diesel składają się w jednej trzeciej ze składników odnawialnych, opartych wyłącznie na materiałach odpadowych i resztkowych, stąd nazywane są biopaliwami drugiej generacji. Odnawialna część benzyny składa się w 10 procentach ze związków tlenowych, np. etanolu, oraz w 23 procentach z bionafty uzyskiwanej z materiałów odpadowych, takich jak olej talowy, będący produktem ubocznym przy produkcji celulozy. R33 Blue Diesel składa się w 26 procentach z odnawialnego paliwa parafinowego, czyli HVO (hydrorafinowanego oleju roślinnego) i w 7 procentach z biodiesla. Pozostałe 67 procent to paliwo kopalne.

O ile mniej dwutlenku węgla jest emitowane dzięki R33?
Paliwa R33 Blue w analizie well-to-wheel zmniejszają emisję CO2 o co najmniej 20 procent w porównaniu z kopalnym olejem napędowym i benzyną, a liczba ta rośnie. Finansując certyfikowane projekty ekologiczne, producenci paliw robią coraz więcej, by poprawić wpływ na środowisko pozostałych składników kopalnych w paliwach R33. Celem jest dalsze zmniejszenie globalnego efektu cieplarnianego, a stosowanie takich paliw jest ważnym krokiem w kierunku realizacji celu Audi, jakim jest neutralność węglowa w zakładach produkcyjnych do roku 2025.

Jakie samochody mogą tankować paliwa R33?
R33 Blue Gasoline jest w pełni zgodna z obowiązującą dla benzyny normą DIN EN 228, co oznacza, że może jej używać każdy pojazd dopuszczony do ruchu na benzynie Super 95 E10. R33 Blue Diesel spełnia najbardziej rozpowszechnioną obecnie normę EN 590, dzięki czemu jest certyfikowany dla wszystkich pojazdów z silnikiem wysokoprężnym - nawet tych starszych. Paliwa R33 to paliwa premium, które dzięki specjalnym dodatkom pozytywnie wpływają na zużycie i żywotność jednostek napędowych. Oba paliwa uzyskały jednoznacznie pozytywne wyniki w szeroko zakrojonych testach silników i pojazdów. W kluczowych parametrach, takich jak stabilność przechowywania i zachowanie we wrzeniu, przewyższają nawet normę EN 228/E10. Dzięki wysokiej jakości dodatkom, te paliwa odnawialne są również bardzo czyste i zapobiegają korozji silnika.

Kto wynalazł paliwa R33?
Audi i Grupa Volkswagen, we współpracy z producentami olejów mineralnych i dostawcami energii, wniosły swoją wiedzę techniczną, zapewniając kompatybilność istniejących silników z paliwami odnawialnymi (tzw. reFuels). Paliwa R33 zostały opracowane we współpracy z koncernami Shell i Bosch.

Które stacje benzynowe oferują R33?
Oprócz zakładowych stacji paliw znajdujących się na terenie fabryk Audi, Volkswagen i Bosch, R33 Blue Diesel jest już dziś dostępny na niektórych niemieckich publicznych stacjach paliw. W Niemczech normą jest jednak nadal Super E10 i olej napędowy z zawartością do 7 procent biodiesla (na stacjach paliw oznaczony symbolem B7). Producenci olejów mineralnych planują również stosowanie niebieskiej benzyny R33 w istniejącej sieci stacji paliw. Stosowanie reFuels nie wymaga żadnych dostosowań sprzętowych na stacjach paliw.

Audi stosuje paliwo R33 w swoich dwóch niemieckich fabrykach – w Ingolstadt i w Neckarsulm. W ten sposób jeszcze bardziej redukuje emisję CO2 w zakładach, przyczyniając się do realizacji celu firmy, jakim jest uczynienie zakładów produkcyjnych Audi neutralnymi pod względem emisji dwutlenku węgla do roku 2025. Emisja z pojazdów służbowych również wlicza się do emisji w danym zakładzie. Zatem tankowanie samochodów służbowych przy użyciu odnawialnych źródeł energii również przyczynia się do redukcji emisji w obu niemieckich zakładach Audi.

źródło: Audi Group | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3786
Zdjęcia: 13085
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

15 Gru 2022, 13:23

Jakoś biopaliwa kojarzą mi się z gorszą jakością ale pytanie jak takie paliwo wpływa na kondycję silnika w dłuższej perspektywie? Czy nie działa bardziej destrukcyjnie od tego normalnego?

Koncerny mają z góry nałożone dążenie do coraz niższych emisji CO2 stąd pewnie też i takie paliwa bo w połączeniu z bardziej oszczędnymi silnikami pomagają one ograniczyć jeszcze emisję.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9765
Zdjęcia: 34

15 Gru 2022, 15:55

Rokiko napisał(a):Jakoś biopaliwa kojarzą mi się z gorszą jakością

Mnie również. Paliwo to ma być paliwo a nie jakaś gnojówka, która niszczy auto.
Rokiko napisał(a):jak takie paliwo wpływa na kondycję silnika w dłuższej perspektywie?

Na pewno silnik nie będzie miał takiej kondycji jak by jeździł na normalnym paliwie. Prędzej czy później wyjdzie szydło z worka :D
Rokiko napisał(a):Koncerny mają z góry nałożone dążenie do coraz niższych emisji CO2 stąd pewnie też i takie paliwa bo w połączeniu z bardziej oszczędnymi silnikami pomagają one ograniczyć jeszcze emisję.

Dokładnie. Dla nas, ekologia = drogo. Wszystko co ekologiczne to drogie. A wiadomo kto zarabia najwięcej na ekologii...
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Master Truck 2009 / relacja
    Już po raz piąty w Opolu odbył się Międzynarodowy Zlot Ciężarowych Pojazdów Tuningowych Master Truck. Zlot Master Truck, czyli święto podrasowanych ciężarówek, to impreza znana w całej Europie. Rokrocznie pojawiają ...