Jak bezpiecznie pokonywać zakręty?

20 Lis 2014, 16:12

Pokonywanie zakrętów nie jest takie łatwe, jakby mogło się wydawać. Redukcja prędkości i skręcenie kierownicy to nie jedyne zadania, jakie musi uwzględnić kierowca. Kluczowa jest płynność wykonania manewru, a do tego potrzeba wyczucia i umiejętnego operowania pedałami.

Ostry czy łagodny
Gdy w oddali dostrzeżemy zakręt, warto spojrzeć w lusterka i rozejrzeć się dookoła, aby mieć pełen ogląd sytuacji na drodze jeszcze zanim zaczniemy wykonywać manewr. "Przyjrzyjmy się nie tylko samemu zakrętowi, ale także drodze za zakrętem. Weźmy pod uwagę widoczność, ostrość zakrętu, stan nawierzchni oraz stopień nachylenia jezdni, a także to jak poruszają się pojazdy przed i za nami" mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Jak bezpiecznie pokonywać zakręty?

Odpowiednia prędkość
Bezpieczniej wjechać w zakręt za wolno niż za szybko. Zbyt szybkie wejście w zakręt może wymusić na kierowcy konieczność hamowania na łuku, a to z kolei prowadzi do niebezpiecznych sytuacji. Jeśli źle ocenimy prędkość, a do tego jezdnia będzie śliska, ryzykujemy wypadnięciem z pasa ruchu i wypadkiem. Aby oszacować prędkość musimy przeanalizować informacje zebrane podczas zbliżania się do zakrętu. Im ostrzejszy zakręt i szybsza prędkość, tym trudniej utrzymać właściwy tor jazdy, Na samochód działa bowiem większa siła odśrodkowa.

POLECAMY Jedzenie, golenie się, czesanie, makijaż za kółkiem

Nigdy na luzie
"Pokonując zakręt pamiętajmy, by koniecznie mieć wrzucony bieg. Nigdy nie przejeżdżajmy zakrętu na luzie, ponieważ wówczas jest duże prawdopodobieństwo utraty kontroli nad pojazdem" radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. "Pamiętajmy także, aby wrzucić odpowiedni bieg przed pokonaniem zakrętu, tak aby nie wchodzić w niego ze wciśniętym sprzęgłem. To także potrafi być niebezpieczne" dodają trenerzy.
Sam zakręt najlepiej przejechać możliwie jak najbardziej płynnie – umiejętnie operować pedałem gazu i z wyczuciem wybierać odpowiedni bieg w optymalnym momencie.

A Wy, mieliście jakieś przygody z pokonywaniem zakrętów? Jeżeli tak to opiszcie swoje przeżycia :)

źródło: Szkoła Jazdy Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3781
Zdjęcia: 13077
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

25 Lis 2014, 15:08

Jasne :) chyba każdy miał jakieś przygody które utkwiły mu w pamięci :mrgreen:
Moja była taka że jechałem kiedyś samochodem (napęd przedni) z przyczepką załadowaną kamieniami. Była zima zakręt ładnie wyprofilowany, prędkość dostosowana do warunków jazdy ok 30km/h bo było naprawdę ślisko. W pewnym momencie straciłem przyczepkę z oczu w prawym lusterku a w lewym było jej widać coraz więcej (zakręt w lewo). Był taki lód że zaczęła się pod ciężarem ślizgać i przesuwać na przeciwległy pas ruchu. Mało tego poczułem że zaczyna mi ściągać tył samochodu za sobą i że się ślizgam. Zakręt miał niewielkie pobocze poza asfaltem gdzie udało mi się zjechać prawą stroną auta i przyczepka wraz z tyłem wróciła na swój tor jazdy, ale nie ukrywam że w pewnym momencie zrobiło mi się gorąco :mrgreen:

Wygrało opanowanie i to że akurat nikt nie jechał z naprzeciwka! A prędkość była naprawdę niewielka.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ponad 800-konnym autem - drift na szutrze
    W minioną sobotę w Warszawie i okolicach odbyła się już 57. edycja słynnego Rajdu Barbórka. Wśród najnowszych rajdowych konstrukcji oraz klasyków znalazło się auto, jakiego na odcinkach specjalnych jeszcze ...