Jak dbać o filtr cząstek stałych?

22 Lut 2012, 22:27

Będziemy musieli nauczyć się dbać o filtr cząstek stałych.Zadaniem filtra cząstek stałych jest przechwytywanie cząstek stałych, tj sadzy, gromadzenie jej na powierzchni filtra oraz cykliczne dopalanie.Aby maksymalnie wydłużyć żywotność filtra cząstek stałych należy stosować się do zaleceń producenta dot. eksploatacji samochodu. Auto z filtrem cząstek stałych powinno raz na około 300-400 kilometrów pokonać ciągłą trasę 20-30 kilometrów z prędkością przekraczającą 60 km/h, podczas której filtr może się zregenerować. :wink:
Ostatnio edytowany przez tomekba, 23 Lut 2012, 19:53, edytowano w sumie 1 raz
tomekba
Nowicjusz
 
Posty: 2
Prawo jazdy: 01 01 2001
  • 23 Lut 2012, 16:29

    To 1 rzecz ze DPF nie lubi tylko jazdy po miescie.

    2-ga sprawa ,to olej o jak najnizszych zanieczyszczeniach, tutaj motul jest najlepszy.

    Cos takiego dla przykladu:
    [link do oferty na Allegro wygasł]
    To akurat link do Motula spelniajacego norme Mercedesa.
    Czimi
    Stały forumowicz
     
    Posty: 2099
    Prawo jazdy: 01 01 2001
    Auto: W210 220 CDI

    03 Mar 2012, 19:32

    tomekba napisał(a):Auto z filtrem cząstek stałych powinno raz na około 300-400 kilometrów pokonać ciągłą trasę 20-30 kilometrów z prędkością przekraczającą 60 km/h, podczas której filtr może się zregenerować


    Witam!
    Tak piszą w instrukcjach obsługi dla samochodów, ale bardziej niż o prędkość chodzi o OBROTY silnika. Nie chodzi tu sensu stricte o przejechanie odcinka drogi z pewną prędkością, lecz o temperaturę gazów wylotowych, które "pomagają" filtrowi DPF/FAP/inny dopalić sadzę, którą zgromadził. Przykład: w moim aucie jest napisane w instrukcji, żeby jechać tak, aby obroty przekraczały 2000/min przez 15 minut - dotyczy to sytuacji, gdy filtr się "zapcha" i muszę go przeczyścić. Wtedy gorące gazy plus dodatek paliwa, dodawany w filtrze, dopala sadzę. Poza tym mogę przejechać nawet 100km z prędkością 80km/h, na obrotach 1300 - 1400/min na V biegu i NIc to nie pomoże, albo z obrotami 2500-3000/min na III biegu i wyczyścić filtr na cacy :mrgreen:
    smarekxy
    Początkujący
     
    Posty: 219
    Miejscowość: podkarpacie
    Prawo jazdy: 29 09 2000
    Auto: Chevrolet Cruze 2.0 VCDI 175KM

    07 Mar 2012, 13:24

    Dokładnie jak w powyższych postach. Nie chodzi o prędkość,lecz o obroty silnika. My jako sklep Dabtuner zajmujemy się również czymś takim,posiadamy części oraz niezbędne akcesoria. Myślę,że mógłbym tutaj pomóc.
    Dabtuner
    Aktywny
     
    Posty: 295

    21 Cze 2012, 14:53

    to po co jechac? jak mozna na postoju wprowadzic na 2000 obroty i powyzej auto i tak czyścic f.c.s przez 15min?
    piotrauto
    Stały forumowicz
     
    Posty: 1931

    26 Cze 2012, 12:30

    piotrauto napisał(a):to po co jechac? jak mozna na postoju wprowadzic na 2000 obroty i powyzej auto i tak czyścic f.c.s przez 15min?


    Podobno różnica jest istotna. Wg artykułów w czasopismach motoryzacyjnych, takie czyszczenie dpf'a na postoju bez obciążenia silnika, będzie powodowało niedopalanie paliwa w cylindrach, skutkiem czego będzie ono w małych ilościach spływało do miski olejowej (przez nieszczelne pierścienie tłoków), podobno to zjawisko występuje zawsze, jeśli się gazuje silnik bez obciążenia. Najbardziej widoczne przy zimnym silniku, czyli najgorzej w zimie, bo diesla trudno zagrzać... Ale może poczynić duże szkody przez rozrzedzenie oleju i jego częściowe spalanie (jak wzrosnie jego poziom w misce, to będą go tłoki "brały"). Nie wiem, ile w tym prawdy, ale wolę się nie przekonać :mrgreen:
    smarekxy
    Początkujący
     
    Posty: 219
    Miejscowość: podkarpacie
    Prawo jazdy: 29 09 2000
    Auto: Chevrolet Cruze 2.0 VCDI 175KM
    • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

      Land Rover Discovery - 7-miejscowy SUV klasy premium
      Samochód zadebiutował w 2016 roku i jest pozycjonowany jako piąte wcielenie tego modelu. Producent zapowiadał, że stanowi on połączenie samochodu terenowego z zaletami SUV-a. Ceny tego modelu startują od 245 900 zł. ...
      Pagani Huayra - centralnie umieszczony wydech
      Samochody ze stajni Pagani zawsze słynęły z ekstrawaganckiego wyglądu i nie inaczej jest w przypadku następcy modelu Zonda, czyli Huayry. Tak samo jak w Lexusie LFA, wszystkie końcówki wydechu włoskiego auta skupiono ...

    09 Sty 2014, 13:29

    Okazuje się, że można nawet 400 tys. km przejechać.
    filtrydpf
    Obserwowany
     
    Posty: 1
    Miejscowość: Krzywiń
    Auto: Audi A6
    Paliwo: Diesel
    Rok produkcji: 2011

    09 Sty 2014, 15:15

    Najlepiej kupić samochód z silnikiem bez filtra cząstek stałych i w zasadzie problem mamy z głowy:)i lepiej na postoju nie przeprowadzać takich eksperymentów,no chyba ze już planujemy wymianę filtru,wtedy to inna sprawa.
    Oveo
    Początkujący
     
    Posty: 111
    Auto: LEXUS

    28 Kwi 2014, 21:00

    Kolego , pytasz po co jechać? Otóż w sterowniku silnika (ECU) jest mierzona prędkość samochodu, jeśli nie przekroczysz 60km/h to wypalanie filtra cząstek stałych po prostu się nie uruchomi. Jeśli już się wypalanie zacznie, można zwolnić, ale tak naprawdę dowiesz się o wypalaniu tylko po chwilowym spalaniu paliwa. Zazwyczaj wzrasta prawie dwukrotnie :!: Ponadto, jeśli zauważysz, że wypalanie powtarza się częściej niż co 200km, to bądź pewien, że zaczynają się problemy. Czyli należy sprawdzić stan oleju (czy przypadkiem go nie przybywa) , jeśli jest podwyższony, sprawdzić za jakieś 1000km i zareagować w momencie kiedy przybywa! Natychmiast wymienić i zająć się ; i tu dwie drogi postępowania... 1- Jeśli podejmiemy decyzję o wymianie to koniecznie trzeba sprawdzić , czy silnik z jakiegoś powodu nie generuje zbyt wysokiej emisji spalin- ustalić , wyeliminować problem. 2- Usunąć filtr cząstek stałych skontrolować emisję spalin, jeśli mieści się w EURO 3 to zaniechać dochodzenia, jeśli nie to poszukać przyczyny i wyeliminować, ponieważ w przyszłości da o sobie znać podwójnie! :)
    marserwis
    Nowicjusz
     
    Posty: 4
    Prawo jazdy: 13 06 1996
    Przebieg/rok: 30tys. km
    Auto: OPEL VECTRA V6 CDTI
    Silnik: 3,0 CDTI 184KM
    Paliwo: Diesel
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2006

    24 Paź 2018, 06:53

    Niektórzy już kupili i filtr jest. Nie zawsze trzeba wymieniać na nowy, można regenerować
    marian303
    Obserwowany
     
    Posty: 1
    Auto: Audi A4 B7

    24 Paź 2018, 08:07

    Filtr DPF nawet prawidłowo użytkowany i wypalany na czas będzie w końcu wymagał regeneracji ponieważ odkłada się w nim popiół który nie ulega spalaniu. Po pewnym czasie jest go tyle że bez mechanicznej ingerencji nie da rady się go pozbyć i w tym celu należy wymontować filtr. Każdy użytkownik samochodu z filtrem cząstek stałych musi brać taką ewentualność pod uwagę.
    Cichy77
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 5225
    Zdjęcia: 62
    Auto: Mam, często zmieniam!

    26 Mar 2019, 12:58

    Ja właśnie jakiś czas temu regenerowałem, w firmie Tomasza S. z Wrocławia. I jest ok jak się fachowcom to odda do regeneracji, samemu bym się w to nie bawil. Usunięcie filtra to dla mnie głupota, i tak już oddychamy syfnym powietrzem.
    mikosz
    Nowicjusz
     
    Posty: 8

    27 Mar 2019, 14:31

    Dla filtra najlepsze wypalanie jest podczas robienia trasy. Ogólnie DPFy nie lubią jazdy po mieście i w trasie czują się najlepiej bo najdłużej wtedy służą bezawaryjnie.
    Kacper
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 6842
    Zdjęcia: 3348
    Miejscowość: Warszawa - okolice
    Prawo jazdy: 14 09 1997
    Auto: Volvo S40
    Silnik: 2.0 140KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Sedan/Limuzyna
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 1999

    09 Maj 2019, 14:18

    No podobno grożą kary za usuwanie takiego filtra, więc ja nawet tym nie ryzykuję. Przeczytałem artykuł, w którym napisali, że nie przejdzie się przeglądu bez filtra. Samemu nie mam możliwości go wyczyścić, więc po prostu jeżdżę do Serwisu regeneracji filtrów DPF w Łodzi i sam nic nawet nie kombinuję.
    antonio79
    Nowicjusz
     
    Posty: 2
    Miejscowość: Caelum Świebodzin

    14 Maj 2019, 10:40

    antonio79 napisał(a):więc po prostu jeżdżę do Serwisu regeneracji filtrów DPF w Łodzi i sam nic nawet nie kombinuję
    Przecież filtr z dnia na dzień się nie zapycha nawet jeżdżąc po mieście więc reklama tego serwisu jest zbędna. Wystarczy przegonić raz na jakiś czas auto po trasie żeby filtr wypalił się odpowiednio lub podjechać do mechanika który ma interfejs diagnostyczny żeby wymusił wypalanie. Regeneracja filtra to ostateczność i jest tańsza od wymiany na nowy a dobrze zrobiona przywraca około 95% sprawności nowego filtra :)

    Tak więc regularna wymiana odpowiedniego oleju i trasy od czasu do czasu powinny wydłużyć życie takiego DPF'a :ok: Tu ważnie nie wyłączanie silnika podczas wypalania filtra. Druga sprawa to warto jak już widzimy że trwa takie wypalanie jechać ze zwiększonymi obrotami czyli np. przy niższych prędkościach warto zredukować np. o jeden bieg.
    Cichy77
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 5225
    Zdjęcia: 62
    Auto: Mam, często zmieniam!