Jak zabezpieczyć samochód przed zimą? - praktyczny niezbędnik dla kierowców

22 Lis 2023, 16:28

Zbliża się zima, a wraz z nią surowe warunki na polskich drogach. Dla kierowców oznacza to nie tylko konieczność dostosowania swojego stylu jazdy, ale także odpowiednie przygotowanie samochodu. Czy dobór opon wystarczy? A może akumulator niedomaga? Eksperci autobaza.pl wskazują na co zwrócić uwagę.

  1. Podstawa z podstaw, czyli opony
  2. Płyny, płyny i jeszcze raz – płyny
  3. Pomocnicy silnika
  4. Chroń podwozie swojego auta
  5. Czy wszystko działa, jak należy?
Jak zabezpieczyć samochód przed zimą? - praktyczny niezbędnik dla kierowców Drobne starania przed zimą mogą znacznie wpłynąć na bezpieczeństwo i wydajność samochodu. Przed sezonem warto zadbać o jakość swojego pojazdu na odpowiednim poziomie, aby nic nikogo nie zaskoczyło, gdy będzie już za późno. Dla tak wypielęgnowanego auta, zima nie będzie już taka straszna.

Podstawa z podstaw, czyli opony

Zimowe warunki wymagają opon, które zapewnią lepszą przyczepność na śliskiej nawierzchni. Wszystkim znane: deszcz, śnieg, plucha, lód… nikt nie chce wpaść w poślizg. Od dłuższego czasu na popularności zyskały rozwiązania całoroczne, jednak warto zaznaczyć, że narażone są na szybsze przetarcia, zużycia bieżnika oraz mniejsze zdolności względem przyczepności w okresie niższych temperatur. Bezpieczniejszą opcją są więc sezonowe opony, a regularne ich zmienianie to kluczowy krok. Nie oznacza to jednak, że bieżnik jest nietykalny. Należy pamiętać, aby systematyczne monitorować jego stan, ponieważ zużyty traci na skuteczności na mokrych i śliskich od mrozu nawierzchniach.

"Same opony to jednak nie wszystko. Ważne jest pilnować odpowiedniego ciśnienia, jakie zaleca producent, ponieważ wpływa to nie tylko na lepszą przyczepność, ale i mniejsze zużycie paliwa. Z kolei w niektórych warunkach geograficznych przydatne okażą się także łańcuchy śniegowe. Założenie ich na koła umożliwia płynniejsze przemieszczanie się po śniegu lub śliskiej nawierzchni. Z pewnością niejeden mieszkaniec rejonów górskich traktuje to jako element obowiązkowy" dodaje Przemysław Gąsiorowski, ekspert autobaza.pl.

Płyny, płyny i jeszcze raz – płyny

Płyny eksploatacyjne odgrywają kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu pojazdu i utrzymaniu go w dobrej kondycji. Zaleca się regularne ich monitorowanie i wymienianie, szczególnie w warunkach zimowych. Są to:

  1. Płyn chłodniczy (chłodzący) – utrzymuje optymalną temperaturę silnika poprzez cyrkulację w układzie chłodzenia, aby nie doprowadzić do przegrzania go podczas eksploatacji. Zaleca się wymienianie go co ok. 2 lata, jednak istotna jest sezonowa weryfikacja jego stanu.

  2. Płyn hamulcowy – to kluczowy element układu hamulcowego odpowiadający za koordynację sił przenoszonych z pedału na klocki. Warunkuje on skuteczne i kontrolowane zatrzymywanie pojazdu. Zaleca się wymienianie go co ok. 2 lata lub częściej – w zależności od częstotliwości użytkowania auta oraz pokonywanych kilometrów.

  3. Olej silnikowy – odpowiada za otoczenie i ochronę silnika przed zużyciem, czyniąc jego pracę płynniejszą. Zimą zaleca się stosowanie wariantu o odpowiedniej lepkości do temperatury otoczenia. Zazwyczaj producenci wskazują, aby wymieniać go co 10-15 tys. km, jednak warto upewnić się o jego jakości i zasobach przed sezonem.

  4. Płyn do spryskiwaczy – wspiera w utrzymaniu czystości szyb oraz przyspiesza proces skutecznego usuwania z nich lodu lub brył śniegu. W tym przypadku wymiana płynu do spryskiwaczy powinna odbywać się dwa razy w roku: wiosną na sezon wiosenno-letni oraz jesienią na okres jesienno-zimowy.

  5. Płyn wspomagający – odpowiada za układ kierowniczy poprzez wytwarzanie ciśnienia tłoczenia do nośnika siły obrotu. Dzięki niemu manewrowanie kierownicą jest płynniejsze i mniej wymagające, a kierownica po skręcie powraca do pierwotnego ułożenia. Zaleca się wymianę co ok. 60 tys. przebytych kilometrów, jednak warto upewnić się o jego stanie przed rozpoczęciem mrozów.

  6. Olej do skrzyni biegów – odpowiada za smarowanie, a tym samym za ochronę mechanizmów skrzyni biegów, a także zapobiega jej przegrzewaniu. Zalecenia względem wymiany, są podobne, jak w płynie hamulcowym – zazwyczaj co ok. 60 tys. przebytych kilometrów, jednak istotne jest bieżące monitorowanie, aby nie doprowadzić do tarcia i wzrostu temperatury wewnątrz.

Pomocnicy silnika

Niskie temperatury mogą sprawić, że efektywność pracy akumulatora spadnie. Nie ulega wątpliwości, że jego skuteczność jest kluczowa do jakiegokolwiek użytkowania samochodu. Odpowiada za przekazywanie siły elektrycznej do silnika, a także za napędzanie pozostałych elementów pojazdu. Szczególne jest więc sprawdzenie jego stanu przed rozpoczęciem sezonu. Jeśli wydajność jest słaba – należy rozważyć wymianę na nowszy model.

Do pracy silnika samochód potrzebuje także sprawnych świec. Dla aut benzynowych są to świece zapłonowe, a dla wysokoprężnych – żarowe. W dieslach służą one jedynie do uruchomienia i rozruchu silnika, jednak czasem mogą włączyć się także w trakcie jazdy. Z kolei silniki benzynowe wymagają wsparcia generowanej iskry podczas jazdy bez przerw. Dlatego istotne jest, aby sprawdzać ich stan, ponieważ w innym wypadku niemożliwym będzie uruchomienie pojazdu.

Chroń podwozie swojego auta

Zimowe warunki, zwłaszcza w towarzystwie soli, mogą prowadzić do korozji podwozia. Drogi zostają pokryte śniegiem, piachem i kamieniami, a te mogą uszkodzić pojazd od spodu. Wjeżdżając w niechciany element, istnieje ryzyko, że uderzy on w auto z dużą siłą. Warto zabezpieczyć je odpowiednimi preparatami, które tworzą swego rodzaju warstwę woskową. Takie płyny dostępne są w każdym sklepie motoryzacyjnym, a ich aplikacja nie powinna dla nikogo stanowić problemu, dzięki technice natryskującej.

Czy wszystko działa, jak należy?

Każdy moment jest dobry, aby przypomnieć o systematycznym oddawaniu aut w ręce profesjonalistów. Regularny przegląd w serwisie pomoże we wcześniejszym wykryciu ewentualnych uszkodzeń lub braków, jak np. konieczność uzupełnienia lub wymiany płynów czy też aktualnym stanie zawieszenia. Istotne jest także kontrolowanie systemu grzewczego i wentylacji, aby wspierały pasażerów o każdej porze roku.

"Okres zimowy to czas, w którym widoczność na drodze jest szczególnie utrudniona. Niedziałające żarówki to ostatnie czego chce kierowca, gdy już po godzinie 16:00 robi się ciemno. Należy regularnie sprawdzać stan wszystkich świateł w samochodzie i niezwłocznie wymieniać zużyte żarówki na nowe. Dodatkowo, każdy kierowca powinien mieć w wyposażeniu zestaw na sytuacje awaryjne, czyli m.in. koc termiczny, łańcuchy na koła, trójkąt ostrzegawczy, gaśnicę czy podstawowe narzędzia. Może dzięki temu pomóc sobie lub innym, których spotka na drodze" podsumowuje Przemysław Gąsiorowski, ekspert autobaza.pl.

źródło: Autoiso Sp. z o.o. | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3778
Zdjęcia: 13072
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

23 Lis 2023, 09:36

Warto wymienić dywaniki na gumowe jeżeli w lato korzystaliśmy z welurowych, przed okresem zimowym nie zaszkodzi wymiana filtra kabinowego bo poprawi to sprawność układu klimatyzacji i osuszania wnętrza do tego warto przejrzeć podszybie pod względem liści i igieł które mogą tam zalegać oraz sprawdzić drożność odpływów z podszybia. Dla bezpieczeństwa własnego warto sobie nałożyć niewidzialną wycieraczkę na przednią i boczne szyby oraz na lusterka (to naprawdę pomaga przy gorszej pogodzie).
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9686
Zdjęcia: 34

23 Lis 2023, 09:45

Ja bym odradzał powłokę na szybę z przodu (i tyłu jeśli mamy wycieraczkę). Bród spod kół i tak nie spłynie a wycieraczkę dużo gorzej ściąga na szybie z powłoką.
Jak są pióra w dobrym stanie i dobry płyn do spryskiwaczy to wystarczy pióra z piachu wytrzeć częściej w zimie i nie ma problemu
rupertpumpkin
Nowicjusz
 
Posty: 47
Miejscowość: Kraków
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Audi A4 B5
Paliwo: Diesel
Rok produkcji: 1996

23 Lis 2023, 10:03

rupertpumpkin napisał(a):Ja bym odradzał powłokę na szybę z przodu (i tyłu jeśli mamy wycieraczkę). Bród spod kół i tak nie spłynie a wycieraczkę dużo gorzej ściąga na szybie z powłoką.
To ciekawe, nigdy nie miałem takiej sytuacji i z powloką było o niebo lepiej. Gorzej było po myjni i wosku który zalegał na przedniej szybie to fakt ale po nałożeniu niewidzialnej wycieraczki efekty dużo lepsze nawet w sytuacji którą opisałeś.
Warunek jest jednak jeden, dobrze przygotowana powierzchnia szyby pod taką powłokę niewidzialnej wycieraczki.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9686
Zdjęcia: 34

30 Lis 2023, 11:24

Ja zawsze staram się dbać o czyste szyby od wewnętrznej strony i usuwać wilgoć z gumowych dywaników na ile to możliwe.

Pamiętam, że kiedyś najlepszym rozwiązaniem na wilgoć były gazety w samochodzie położone na dywaniku :mrgreen:
Dawid35
Nowicjusz
 
Posty: 12

30 Lis 2023, 11:41

Redakcja napisał(a):"Same opony to jednak nie wszystko. Ważne jest pilnować odpowiedniego ciśnienia, jakie zaleca producent, ponieważ wpływa to nie tylko na lepszą przyczepność, ale i mniejsze zużycie paliwa.

No patrz...A dopiero co wczoraj czytałem na forum, że esksperci szkoły bezpiecznej jazdy chyba Renault, pisali, że jak jest zimno, to żeby obniżyć ciśnienie o 02...No to jak to w końcu jest - bo jedni eksperci twierdzą, żeby obniżyć ciśnienie w oponach, a inni eksperci znowu twierdzą że trzeba utrzymywać ciśnienie jak zaleca producent...Co ekspert to inna ekspertyza :lol:
Redakcja napisał(a):Od dłuższego czasu na popularności zyskały rozwiązania całoroczne, jednak warto zaznaczyć, że narażone są na szybsze przetarcia, zużycia bieżnika oraz mniejsze zdolności względem przyczepności w okresie niższych temperatur.

Pierwsze słysze...Szczególnie o tych przetarciach. Jeżdżę już tyle lat na całorocznych i jakoś jeszcze nie miałem żadnego przetarcia...Bieżnik też jakoś szybko się nie niszczy...Generalnie opony wymieniam tak mniej więcej co 4 - 5 lat.
Rokiko napisał(a):Dla bezpieczeństwa własnego warto sobie nałożyć niewidzialną wycieraczkę na przednią i boczne szyby oraz na lusterka (to naprawdę pomaga przy gorszej pogodzie).

Kiedyś się na to nabrałem... Generalnie spełniało to swoje zadanie. Problem pojawił się jednak bardzo szybko - jak szyba się zabrudziła. Nie można jej było umyć bo taka tłusta była. To samo miałem jak popsikałem szyby od wewnątrz antyparą czy coś takiego. Kurz osiadał na tym bardzo szybko i domyć...Masakra.
Rokiko napisał(a): ale po nałożeniu niewidzialnej wycieraczki efekty dużo lepsze

A jakiej firmy to miałeś? Bo może ja jakieś dziadostwo kupiłem. Było to już jakiś czas temu, nie wiem, czy to nowość wtedy nawet nie była. Ale to była naprawdę porażka z umyciem tej szyby.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    MORPHOZ - dane techniczne samochodu koncepcyjnego
    Samochód koncepcyjny Renault MORPHOZ z nadwoziem o długości 4,40 lub 4,80 m (w zależności od wersji) przy szerokości 2 m i wysokości 1,55 m to crossover z napiętymi i zmysłowymi liniami nadwozia. Jego stylistyka łączy ...
    Volkswagen Atlas - 7-miejscowy SUV
    Światowa premiera Volkswagena Atlasa w Kalifornii. Nowy 7-miejscowy SUV przeznaczony na rynek Stanów Zjednoczonych został 27 października późnym wieczorem zaprezentowany na molo w Santa Monica, gdzie kończy ...