31 Sie 2019, 15:33
Nie jest tajemnicą, iż instalacje LPG są w naszym kraju bardzo popularne. Niejedna osoba chcąc kupić auto używane szuka modelu, którego silnik będzie dobrze współpracować z tego typu systemem. W poniższym artykule pokażemy przykłady silników, które najlepiej znoszą tego typu ingerencję.
Po pierwsze – starsze silniki z wtryskiem pośrednim
Jeżeli chcemy założyć instalację LPG do jakiegoś pojazdu, to zdecydowanie łatwiej będzie to zrobić w starszym samochodzie wyposażonym w pośredni wtrysk paliwa. Nowoczesne konstrukcje wyposażone we wtrysk bezpośredni wymagają znacznie bardziej zaawansowanego (a co za tym idzie droższego) układu. Dodatkowo konieczny jest w nich dotrysk benzyny. W takim wypadki zwrot z inwestycji znacząco się opóźni.
Przykłady silników z wtryskiem pośrednim
1.6 MPI z grupy Volkswagen (1994-2011)
Na początek powszechnie stosowany motor pochodzący z grupy VAG. Występował on w takich autach jak Volkswagen Passat B6, Golf V, czy też dwie pierwsze generacje Audi A3 i A4. Wartym uwagi jest także fakt, iż Skoda Octavia z tym silnikiem mogła być doposażona w fabryczną instalację LPG. Pisaliśmy o tym w artykule TOP 10 aut do 10 tysięcy złotych.
1.4 T-Jet z grupy Fiat (od 2006 roku)
Od 2006 grupa Fiat wyposaża część swoich modeli w bardzo popularny silnik 1.4 T-Jet. Znaleźć go można w takich modelach jak Fiat Bravo, Alfa Romeo Gulietta, czy też w Lanci MiTo. Warto także zauważyć, że te motory cieszyły się uznaniem użytkowników zarówno w wersji bez, jak i z instalacją LPG.
1.8 i 2.0 z Grupy PSA (1999 – 2010)
Tym razem prezentujemy coś dla miłośników francuskiej motoryzacji. W latach 1999-2010 Grupa PSA montowała motory benzynowe o pojemności 1.8 i 2.0. Znalazły się one m.in. w takich modelach jak Peugeot 407, Citroen C4 Picasso, czy też Citroen C5. Jeżeli szukacie taniego w eksploatacji auta klasy średniej, do którego docelowo założycie instalację LPG, to zdecydowanie powinniście rozejrzeć się za dobrze zachowaną C5-tką lub 407-ką.
Przykłady silników z bezpośrednim wtryskiem
Silniki FSI i TSI z grupy Volkswagen
Standardowo, jeśli słyszymy, że jakiś silnik był montowany w samochodach grupy Volkswagena, to przed oczami mamy już całą gamę marek i modeli. Możemy tu przebierać począwszy od Skody, poprzez Seata i Volkswagena, a na Audi kończąc. Dla przykładu motor 2.0 FSI występował m.in. w Audi A3, Seacie Leonie, Volkswagenie Passacie oraz Skodzie Octavii.
Silniki Mazdy 2.0 DIS
Silnik ten pomimo bezpośredniego wtrysku także nieźle sobie radził z LPG. Zainstalowano go między innymi w miejskim kompakcie (seria 3) oraz limuzynie klasy średniej (seria 6). Każdy miłośnik tej marki chcący nieco zaoszczędzić na kosztach eksploatacji powinien na poważnie wziąć pod uwagę wybór auta z tym motorem.
KIA i Hyundai 1.6 GDI
Marki KIA i Hyundai pochodzą z jednego koncernu i coraz bardziej podbijają europejski rynek motoryzacyjny. W swojej ofercie posiadają silnik z bezpośrednim wtryskiem 1.6 GDI, który także całkiem nieźle znosi instalację LPG. Możemy znaleźć go w takich modelach, jak Tuscon, i30, Veloster, czy Sportage
Jaki silnik do LPG wybrać?
Jeżeli chcemy założyć instalację LPG do swojego auta, to musimy pamiętać, ze znacznie łatwiej (i taniej) będzie to można zrobić w starszych samochodach z pośrednim wtryskiem paliwa. Niemniej jednak wbrew obiegowej opinii bezpośredni wtrysk nie wyklucza zastosowania tego typu systemu. Mimo wszystko należy pamiętać, iż taki zestaw będzie dużo bardziej skomplikowany i powinien być wykonany przez wysoce wyspecjalizowany warsztat.