KIA Retona 2.0TD Diagnostyka ECU - błędy czy usterka ECU?

27 Wrz 2010, 00:25

Kia Retona 2.0TD lub Kia Sportage 2.0TD (do roku 2002 lub 2003)
Silnik posiada elektroniczne sterowanie wtryskiem, pompa i moduł elektroniczny Zexel
W sumie silnik pracuje normalnie. Szarpie przy ujmowaniu nogi z gazu lub przy dodawaniu gazu (nie zawsze, ale najczęściej) - to być może kwestia luzów na wyjściu ze skrzyni rozdzielczej lub dyferencjale. Jeszcze się za to nie wziąłem
Jednak któregoś razu wpadłem na pomysł by sprawdzić czy są jakieś błędy
Pod maską jest złącze:

[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Błędy odczytać można poprzez podłączenie skanera do złącza lub zwiera się ze sobą piny Q i S, przekręca się kluczyk i lampka check engine sygnalizuje błędy. Kody błędów są 2 cyfrowe. Jeśli ma być np. 31 to check engine najpierw mruga 3 razy po ok. 1s a potem 1 mrugnięcie szybkie. Trochę to trwa gdyż każdy kod jest powtarzany 3 krotnie

Więc zrobiłem tak i pojawiły się błędy było ich sporo. Nie wszystkie rozszyfrowałem, ale były między innymi: błąd czujnika temperatury płynu chłodzącego, błąd czujnik położenia przepustnicy (TPS), błąd czujnika położenia wału.
Te czujniki wymieniłem i diagnostyka pokazuje nadal błędy!
Po pierwszym odczycie podjechałem jeszcze do serwisu KIA, żeby sprawdzono skanerem.
O ile z podłączeniem nie było problemu to skaner jakby nie potrafił się skomunikować z ECU. W końcu zaczęło działać i skaner pokazał że nie ma błędów. Na próbę odłączono jeden z czujników i skaner zgłosił problem z tym czujnikiem. Czujnik z powrotem podłączona i problem zniknął. Powiedziałem wtedy że taka diagnostyka z check engine wykazuje błędy a serwisant mówił że nie wie dlaczego, ale może jest jakiś problem z pamięcią ECU.
Ale dlaczego skaner wykrył 0 błędów?

Czy ktoś z forumowiczów posiadających Kia Sportage I z silnikiem 2.0TD lub Kia Retona 2.0TD ma doświadczenia z odczytywaniem błędów z ECU?
kruszon72
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 32
Miejscowość: Szczecin
Prawo jazdy: 02 05 1990
Auto: Kia Retona 2.0TD 83KM

27 Wrz 2010, 15:04

A po tym jak sprawdzono skanerem w serwisie, to próbowałeś sprawdzić ponownie migając kontrolką?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

27 Wrz 2010, 21:13

Najpierw sam wymigałem błędy, potem była wizyta w serwisie KIA, a teraz znowu wymigałem błędy. Taka była kolejność, przy czym wszystko było rozciągnięte w czasie. Pierwsze sprawdzenie i wizyta w serwisie były w czerwcu a ponowne sprawdzenie zrobiłem przedwczoraj. W międzyczasie auto dostało parę nowych części, między innymi te które po pierwszej diagnozie wyszły w błędach (pisałem wcześniej).
Na przykład błąd pokazywał problem z czujnikiem położenia przepustnicy. Czujnik wymieniłem na nowy oryginalny KIA a błąd dalej się pojawia

A to jest lista błędów które ostatnio mi wyszły. Te które rozszyfrowałem przetłumaczyłem a w nawiasie umieściłem opis po angielsku
01 - ?
12 – czujnik położenia przepustnicy (Throttle Position Sensor)
23 - ?
09 – czujnik temperatury cieczy chłodzącej (Engine Coolant Temperature Sensor)
86 - ?
14 – czujnik ciśnienia atmosferycznego (Atmospheric Pressure Sensor)
25 – elektrozawór regulatora ciśnienia (Pressure Regulator Control Solenoid Valve)
34 – elektrozawór biegu jałowego (Idle Speed Control Solenoid Valve)
98 - ?
31 - ?
06 - ?
02 – brak sygnału? (Distributor no Signal)
49 – usterka zasilania grupy 2 wewnątrz ECU. Zawór biegu jałowego uszkodzony lub uszkodzone zasilanie ? (Power Stage Group 2 Malfunction (inside ECM). Idle Speed Control Valve Failure or Damaged Power Stage)
50 - ?

Jeśli ktoś wie co oznaczają nieopisane kody to proszę o informację
Czy Atmospheric Pressure Sensor to czujnik określany jako MAP (Mainfold Air Pressure Sensor)?
Dodam jeszcze że gdzieś wyczytałem że kody błędów powinny być wyświetlane od najmniejszego do największego, a tu jest 23 a potem 9. Nic tu nie pasuje

[ Dodano: 3 Październik 2010, 16:08 ]
Dzisiaj zrobiłem tak:
-odłączyłem TPS (ten potencjometr od gazu) - przekręciłem kluczyk i kontrolka check engine zaświeciła się
-odłączyłem czujnik MAP (Mainfold Air Pressure Sensor) i check engine zaświeciła się
Wygląda jak by ECU działało prawidłowo
Co prawda odłączenie zaworu EGR nie zgłasza błędu, ale być może tak ma być - ewentualnie jak by ktoś sprawdził na swojej Kijance, będę wdzięczny
Potem zrobiłem kasowanie pamięci poprzez zwarcie do masy pinu A złącza DLC
A następnie zwarłem Q i S by sprawdzić błędy - i wymigało dokładnie te same błędy co podałem wcześniej
No i dalej nie mam pojęcia o co tu chodzi?
A może wszystko jest OK?
A może faktycznie coś z pamięcią błędów w ECU? Może błędy się nie kasują tylko jak gdyby są po kolei zapisywane w pamięci i tam zostają? Może zwarcie A do masy nic nie daje to znaczy nie kasuje pamięci błędów?

[ Dodano: 20 Październik 2010, 14:54 ]
Nikt nie pisze więc znowu sam kontynuuję

Więc ten czujnik ciśnienia atmosferycznego to MAP Sensor/czujnik

Na włączonym silniku, na biegu jałowym podłączyłem woltomierz i pokazuje 1,95-1,99V
Nie mam danych odnośnie akurat mojego czujnika MAP, ale wiem że przy innych 2V właśnie jest w takiej sytuacji. Zwiększając obroty napięcie wzrastało - pomiar robiłem jak się później okazało przy przeciekającym przewodzie powrotnym paliwa z wtryskiwaczy, więc test będę musiał powtórzyć. No i na razie nie mam pompki z czujnikiem ciśnienia

Dodatkowo na próbę odłączyłem czujnik ECT temperatury cieczy chłodzącej i check engine się zapaliła.
Odłączyłem czujnik temperatury powietrza umieszczony w intercoolerze i kontrolka nie zareagowała - czy to jest normalne?
Zmierzyłem jego oporność i była ok. 3000 ohmów.
kruszon72
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 32
Miejscowość: Szczecin
Prawo jazdy: 02 05 1990
Auto: Kia Retona 2.0TD 83KM

14 Lip 2013, 10:39

Witam
Hmm może to komuś pomoże , a może nie - miałem przypadek z delikatnym szarpaniem w Retonie (diesel) dodatkowo też check engine się zapalał , problem okazał się prozaiczny - śrubka odpowietrzenia filtra paliwa miała wykruszoną gumę i dodatkowo była pęknięta przy główce stąd szło lewe powietrze w paliwie , po wymianie wszystko wróciło do normy .
marek1221
Nowicjusz
 
Posty: 24
Prawo jazdy: 17 09 1989
Auto: Kia Retona
Silnik: 2.0 TD 83KM
Paliwo: Diesel
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2000

16 Wrz 2014, 10:37

Witam wszystkich. Nikt nie nadpisuje ale chyba większość czyta i korzysta z Twojego doświadczenia. Ja osobiście od czerwca 2012 roku "bawię się" w Retonę. Pisz, pisz :D. Jak znajdę temat gdzie będę mógł podrzucić kilka uwag ze swojego doświadczenia napewno to zrobię :-) Póki co wszyscy Ciebie czytamy. Pozdrawiam
Gawrosz
Obserwowany
 
Posty: 1
Auto: Retona, Vectra

14 Sty 2015, 10:48

Napisał kolega że błąd 12 to czujnik położenia przepustnicy ,czy to jest potencjometr gazu.bo ja mam błąd 12 i 23 i brak reakcji na pedał gazu.czy mógłby kolega coś doradzić pozdrawiam
spajk60
Obserwowany
 
Posty: 1
Prawo jazdy: 10 08 1969
Przebieg/rok: 11tys. km
Auto: kia sportage 2,0 td
Silnik: td 83km rf
Paliwo: Diesel
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Warsaw Oldtimer Show 2019 / zdjęcia z targów
    W drugi weekend majowy mieliśmy możliwość odwiedzić szóstą już edycję Warsaw Oldtimer Show VI 2019 która odbyła się w pawilonach wystawienniczych Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie pod Warszawą. To największe targi ...
    Jak Toyota nauczyła świat wydajnej produkcji
    Toyota stała się pierwszym producentem na świecie, którego roczna produkcja przekroczyła 10 milionów aut. Toyota Corolla – samochód, który zmotoryzował japońską klasę średnią – jest ...