Konserwacja podwozia przed zimą - na czym polega i jak ją wykonać?

22 Paź 2020, 09:01

Dbając o swój samochód, najczęściej czyścimy jego karoserię i wnętrze, wymieniamy wycieraczki czy poszczególne części silnika. Zapominamy jednak o podwoziu, które w polskich warunkach klimatycznych, szczególnie w zimie, jest narażone na liczne uszkodzenia. Konserwacja podwozia przed zimą powinna więc być elementem niezbędnym do wykonania dla każdego właściciela samochodu, który ceni jego dobry stan techniczny.

  1. Zagrożenia dla podwozia samochodu
  2. Okresowa konserwacja podwozia
  3. O co szczególnie zadbać podczas konserwacji podwozia?
  4. Konserwacja podwozia - czy warto?
Konserwacja podwozia przed zimą - na czym polega i jak ją wykonać? Obecnie wielu producentów aut fabrycznie wykonuje zabezpieczenie podwozia, głównie przed korozją. Nie daje to jednak dożywotniej gwarancji, że po pewnym czasie nie pojawi się na nim rdzawy nalot. Mniej szczęścia mają właściciele kilku lub kilkunastoletnich pojazdów - oni o zabezpieczenie podwozia powinni zadbać sami, aby uniknąć kosztownych napraw.

Zagrożenia dla podwozia samochodu
Nawet przy najlepszych warunkach pogodowych, podwozie samochodu ma styczność z wieloma zanieczyszczeniami pochodzącymi z dróg. Zwykle są to drobinki piasku czy niewielkie kamienie, a w zimie do ich grona dołącza również śnieg i pośniegowe błoto. Największym wrogiem podwozia jest jednak sól drogowa, powszechnie używana do posypywania ulic i chodników w okresie zimowym. Wszystkie te drobinki regularnie uszkadzają warstwę ochronną podwozia, co w prostej linii prowadzi do możliwości powstawania rdzy.

Okresowa konserwacja podwozia
Biorąc pod uwagę ilość zagrożeń, na jakie narażone jest podwozie samochodu, specjaliści zalecają, aby co 4-6 lat wykonać dodatkową, okresową konserwację podwozia. Tego typu działanie nie tylko zabezpieczy podwozie samochodu przed zniszczeniami i korozją, ale pozwoli również dokładnie ocenić, w jakim stanie jest ta niewidoczna część auta. Aby konserwacja podwozia przyniosła wymierne rezultaty, nie warto wykonywać jej samemu. Po pierwsze, wymaga to doświadczenia i wiedzy, której przeciętny właściciel auta nie posiada, a po drugie, konieczne jest zainwestowanie w sprzęt i środki chemiczne z https://chemiczna-hurtownia.pl, pozwalające wykonać poszczególne etapy konserwacji.

Tego typu usługa w profesjonalnym warsztacie kosztuje zwykle od 400 zł do 900 zł, chyba że konieczne są naprawy blacharskie - w tym przypadku koszt może znacznie wzrosnąć. W cenie konserwacji podwozia wliczone są wszystkie niezbędne czynności, a więc:
  • mycie podwozia z nagromadzonych zabrudzeń, czyli ziemi, piasku, resztek oleju, itp.,
  • suszenie,
  • oczyszczenie z rdzy przez szlifowanie lub wymianę uszkodzonych elementów na nowe,
  • odtłuszczenie za pomocą benzyny ekstrakcyjnej,
  • pokrycie podwozia podkładem konserwującym.

Do wykonania tych wszystkich czynności używany jest profesjonalny sprzęt, począwszy od myjek ciśnieniowych, przez elementy ochronne układu wydechowego, a na pistoletach natryskowych skończywszy, a także środki chemiczne. Sama procedura konserwacji wykonywana jest zwykle na podnośniku, w temperaturze otoczenia 20-25 stopni, i trwa około 2h. Na koniec samochód powinien odstać jeszcze kilka godzin, zwykle od 6 do 12, aby zastosowane do konserwacji środki mogły wyschnąć. Po tym czasie auto jest gotowe do odbioru, choć niekiedy konieczne jest ponowne pokrycie podwozia warstwą konserwantu, a wtedy procedurę wysychania należy powtórzyć.

O co szczególnie zadbać podczas konserwacji podwozia?
Źle wykonana konserwacja podwozia będzie tylko stratą czasu i pieniędzy, dlatego podczas poszczególnych prac należy zachować szczególną ostrożność, a kolejne zadania wykonywać bardzo dokładnie. Chcąc przeprowadzić konserwację samodzielnie, warto więc pamiętać o kilku kwestiach. Przede wszystkim, przed właściwą konserwacją, a więc naniesieniem środka konserwującego, należy zdemontować wszystkie elementy, które mogą ulec uszkodzeniu. Należą do nich nie tylko luźne części podwozia, ale również wszelkiego rodzaju osłony, plastiki czy nadkola. Nie można zapomnieć o ochronie układu wydechowego - środki konserwujące nie uszkodzą go, ale mogą się na nim osadzić i wydzielać nieprzyjemny zapach, kiedy układ ten nagrzeje się przy codziennym użytkowaniu samochodu.

Najważniejsze jest jak najdokładniejsze pokrycie podwozia środkiem konserwującym. Powstała powłoka powinna być szczelna. Oznacza to, że środek konserwujący musi dotrzeć nie tylko na główne elementy podwozia, ale przede wszystkim do jego zakamarków, w których najczęściej gromadzi się brud, prowadzący do powstawania korozji. Oprócz podwozia, konserwacji warto poddać również progi, które jako elementy mające równie częstą styczność z drogowymi zanieczyszczeniami, także są narażone na powstawanie rdzy. Optymalna grubość konserwującej podwozie powłoki wynosi 2mm. Tak przeprowadzona konserwacja podwozia ochroni je przed wilgocią i uszkodzeniami mechanicznymi.

Konserwacja podwozia - czy warto?
Zdecydowanie tak! Koszt usługi w profesjonalnym warsztacie nie jest zbyt wysoki, a dobrze przeprowadzona konserwacja zabezpieczy podwozie auta przed korozją na kilka lat.

źródło: Artykuł sponsorowany | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3425
Zdjęcia: 12469
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

27 Paź 2020, 08:57

W przypadku jeżeli chcemy sami zabezpieczyć podwozie to jesień nie jest najlepszym czasem bo tu trzeba mieć garaż i pozwolić podwozu porządnie wyschnąć. Dlatego w tym przypadku warto zrobić taki zabieg w lato kiedy mamy ciepłe dni i wszystko szybko nam wyschnie szczególnie liczy się tu dobre osuszenie powierzchni i zakamarków po myciu podwozia.

Zabezpieczanie w warsztacie nie ma większego znaczenia jeżeli chodzi o porę roku :) Bo najczęściej robione są takie zabiegi w zamkniętych pomieszczeniach.
Rokiko
Stały forumowicz
 
Posty: 2665
Zdjęcia: 11

27 Paź 2020, 14:26

Dzięki za świetny artykuł, akurat miałem w planach robić konserwację :)
malmon3
Aktywny
 
Posty: 303
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Lexus LFA Spyder
    Supersportowy LFA to jeden z najsłynniejszych samochodów Lexusa. Wielu miłośników motoryzacji z pewnością pamięta też koncept LF-A Roadster, który jednak ostatecznie nie trafił do seryjnej produkcji. ...
    [VAN-D] Voyager IV 2,8 / Carnival I 2,9 / Espace IV 2,0 / Sharan I 1,9
    Podstawowe kryteria zestawienia: - van segmentu D - silnik diesla o mocy ok. 140KM - automatyczna skrzynia biegów - modele z okolic 2005 roku Wytypowane modele do zestawienia: - Chrysler Voyager IV 2,8 CRD - 150KM ...

  •