Lane Assist próbował mnie zabić - jak się trwale pozbyć lane assist?

21 Gru 2023, 12:48

jinx napisał(a):A gdyby wskutek tego niepotrzebnego, i niepotrzebnie ostrego hamowania ktoś jadący za mną przywalił mi w tyłeczek, to czy byłaby to wina tego pana z tyłu ("nie zachował bezpiecznej odległości") czy może moja wina

A dlaczego piszemy teraz o ostrym i niepotrzebnym hamowaniu? Bo temat był cały czas o tym, że system LAS zjechał na przeciwległy pas, ponieważ po zakończonym manewrze wyprzedzania, zjeżdżając na swój pas nie włączyłeś kierunkowskazu i system LAS działając prawidłowo i dbając o twoje bezpieczeństwo skierował samochód z powrotem na pas, po którym wyprzedzałeś, bo LAS wziął pod uwagę to, że np. kierowca zasłabł, przysnął itd ). Więc skąd ostre hamowanie?
Ale ok, może myślisz o innym systemie, może ze strachu zahamowałeś itd itd. Ale odpowiadając na twoje pytanie, zazwyczaj winny jest ten, co jedzie z tyłu, bo to on nie zachował ostrożności i odległości od ciebie i nie zdążył zahamować. Zapewne padło by do niego pytanie, a co by się stało, gdyby to nie ten system wywołał ostre hamowanie, a jakaś przeszkoda na drodze? Ten, co jedzie za tobą, nie widzi co się dzieje przed tobą...
jinx napisał(a):Czy może wina byłaby producenta, ponieważ wyprodukował auto, które zupełnie niepotrzebnie i kretyńsko gwałtownie hamuje?

Ja myślę, że taki system jeszcze u nikogo w aucie niepotrzebnie nie zahamował...
Cały czas, jako młody gniewny, mimo, że wina jest ewidentnie twoja, próbujesz zwalić ja na system bezpieczeństwa. Zrozum w końcu, że gdybyś włączył kierunkowskaz, to ta sytuacja nie miała by w ogóle miejsca. Nie wina systemu bezpieczeństwa ani producenta samochodu, że za kierownicę wsiadł młody gniewny i nie czytając instrukcji, a co za tym idzie nie umiejąc obsługiwać samochodu do którego wsiadł, spowoduje takie zagrożenie na drodze...Nie szukaj winy u wszystkich oprócz ciebie.
A na koniec rada - albo zacznij jeździć z godnie z przepisami i instrukcją samochodu, albo jak ci te systemy bezpieczeństwa przeszkadzają, to sprzedaj ten zabójczy samochód i kup sobie inny, bez tych systemów.
Dziwne tylko dla mnie jest to, że nie umiesz przyznać się do winy i na siłę winą za tą sytuację obciążasz wszystkich i wszystko wokół...
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

21 Gru 2023, 14:35

"za kierownicę wsiadł młody gniewny i nie czytając instrukcji, a co za tym idzie nie umiejąc obsługiwać samochodu do którego wsiadł, spowoduje takie zagrożenie na drodze"

No ale to przecież właśnie w instrukcji jest napisane: "Nie zaleca się używania systemu Lane Assist w niżej wymienionych sytuacjach. W przeciwnym razie może dojść do wypadku". I tu następuje opis różnych sytuacji, a jedna z nich brzmi: "na drogach innych niż autostrady i drogi ekspresowe z białymi i żółtymi liniami".

Pomimo tego zalecenia, samochód sam włącza LAS po każdym odpaleniu silnika i bardzo trudno jest go wyłączyć.

Poza tym Pan tak na serio sugeruje, że używając auta zgodnie z zaleceniem producenta (czyli wyłączywszy LAS na zwykłej drodze)
prawnicy dowaliliby mi w razie wypadku spowodowanego przez brak LAS?
Przecież to się nie trzyma kupy.
Czy może Pan wskazać z jakiego paragrafu?
jinx
Nowicjusz
 
Posty: 16

21 Gru 2023, 14:42

Problem w tym, że mało kto dzisiaj czyta całą instrukcję. Uważam, że niektóre systemy powinny mieć osobny przycisk na konsoli żeby można było je szybko wyłączyć coś jak w przypadku "start i stop".
Adrianeex
Nowicjusz
 
Posty: 12

21 Gru 2023, 15:44

jinx napisał(a):Pomimo tego zalecenia, samochód sam włącza LAS po każdym odpaleniu silnika i bardzo trudno jest go wyłączyć.
W takim razie, zgodnie z instrukcją za każdym razem kiedy zachodzi potrzeba, powinieneś ten system wyłączać. Producent samochodu czy też tego systemu nie rozmyśla nad tym, po jakich drogach kto jeździ.
jinx napisał(a):Poza tym Pan tak na serio sugeruje, że używając auta zgodnie z zaleceniem producenta (czyli wyłączywszy LAS na zwykłej drodze)
prawnicy dowaliliby mi w razie wypadku spowodowanego przez brak LAS?
Przecież to się nie trzyma kupy.
Czy może Pan wskazać z jakiego paragrafu?

Zacznijmy od tego, że żaden ze mnie pan :wink: Na forum walimy sobie wszyscy na ty i nie jest to jakieś niegrzeczne :wink: Więc nie panuj mi tu proszę :ok: I ja wypowiadając się w tematach nie jestem moderatorem, tylko zwykłym użytkownikiem piszącym na forum.
Nie zrozumiałeś mnie...Jak instrukcja zaleca, to masz ten system wyłączać. W innych sytuacjach powinien być włączony, a ty masz obowiązek jechać zgodnie z przepisami, bo wtedy ten system działa prawidłowo. Natomiast ja odniosłem się głównie do tego, że zakryłeś kamerę, z której korzysta ten system jak i inne systemy. I wierz mi, że jakby doszło do jakiegoś wypadku, nie daj Boże śmiertelnego, to prokurator sprawdzi cały przebieg zdarzenia i dojdzie do tego, ze ta kamera jest/była zakryta. I w trakcie postępowania możesz zostać uznany za winnego lub współwinnego. A nawet jak dojdzie do kolizji i trafisz na jakiegoś majganego, który ma dobrych prawników, to będzie ta sama sytuacja. Nigdy nie wiesz, na kogo trafisz na drodze. Wierz mi, zakrywanie kamery to naprawdę nie jest dobry pomysł :no:
A tak na spokojnie patrząc na te wszystkie systemy, które masz w aucie - jak jedziesz zgodnie z przepisami i stosujesz się do instrukcji, to czy któryś z tych systemów działał niepoprawnie? Pomijając fakt, że np. ten LAS trzeba wyłączać w kilku sytuacjach, co nie jest łatwe ( a może nie tyle co nie jest łatwe czy trudne, co zabiera troszkę czasu - ile trzeba klikać po menu żeby ten system wyłączyć - 15 sekund? Zastanów sie nad tym proszę tak na chłodno, na spokojnie.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

27 Sty 2024, 13:25

Sorry za wskrzeszenie tematu, ale przeczytałem go całego i dla mnie sytuacja jest ostro walnięta.


Po pierwsze, gdybym miał używać zgodnie z zaleceniami producenta systemu LAS, jadąc do sklepu (mieszkam na odludziu na Podlasiu) to musiałbym go wyłączyć (bo się sam włącza) następnie go włączyć 10km dalej po to, by go po 20km wyłączyć i to razy 2. Jeśli chce to zrobić bezpiecznie, muszę zatrzymać się 2 razy w jedną stronę.





Innymi słowy, robiąc 70-80km (daleko mam do biedronki a po tym jeszcze wrócić trzeba) mając ten samochód, musiałbym go ZGODNIE Z ZAŁOŻENIAMI PRODUCENTA zatrzymać 4 razy tylko po to, by poklikać.

LAS przy lekkim błędzie kierowcy nie może stwarzać zagrożenia dla wszystkich. To nie jest opinia, tylko stwierdzenie. Jeżdżę już trochę po Polsce i wiem, jak ludzie jeżdżą. Wiem, jak zmieniają pasy czy wyprzedzają. Ok nieużycie kierunkowskazu to błąd, ale się zdarza każdemu, szczególnie jeśli sytuacja na drodze jest bardziej skomplikowana.

Rozumiem, że trzeba dawać znaki. Nie kłócę się. Można stwierdzić, że LAS bał się, że samochód wypadnie z trasy i zadziałał dobrze. OK, jasne to jest sensowny argument. Nie danie kierunkowskazu jest błędem. To też jasne.

W tej sytuacji faktem jest, że ingerencja LAS stworzyła zagrożenie. Dziwi mnie trochę, że LAS nie daje sygnału dźwiękowego, tylko skręca samochodem, ani nie widzi samochodu jadącego z naprzeciwka (mowa była, że prawie była czołówka). Może, zamiast wyłączać LAS na stałe, da się zrobić obejście i jakiś przycisk włącz wyłącz jakaś na pulpicie ikona???

Nie dziwie się chęci wyłączenia go. Mam nadzieje, że to kwestia bardziej modelu konkretnego samochodu niż całokształtu samochodów, ale zdecydowanie temat ten zniechęcił mnie do nowych samochodów.

Potrafię sobie wyobrazić mnie zmęczonego po długiej drodze niedającego albo dającego za późno kierunkowskaz.
STF
Nowicjusz
 
Posty: 7

28 Sty 2024, 01:31

LAS daje ciała nie tylko w przypadku braku kierunkowskazu.
Tydzień temu próbował wepchnąć mnie na betonowe bariery przy zjeździe na Płońsk z trasy Warszawa-Gdańsk. Gdy są remonty to pasy ruchu zbaczają z normalnego ich biegu i omijają różne przeszkody, szeregi betonowych barier itp.
Z lewej strony w mój pas ruchu skośnie wszedł szereg betonowych barier, więc zjechałem w prawo częściowo na sąsiedni pas, a ten durny LAS próbował mnie wepchnąć czołowo na te betonówki. Nie pamietam dokładnie, ale pewnie nie było tam żółtych linii dorysowanych, a białe wchodziły pod beton, więc ten kretyński system uznał, że trzeba przywalić czołowo w ten beton. I nie jest to raczej sytuacja, w której włączamy kierunkowskaz (bo oznaczałby zmianę pasa, a my podążamy
"zmodyfikowanym" pasem).
Po kilku miesiącach jazdy statystyka u mnie jest taka, że trzykrotnie LAS
wyraźnie zwiększył zagrożenie na drodze, a kilkunasto/kilkudziesiatkrotnie zadziałał niepotrzebnie. Nie można go łatwo/wygodnie wyłączyć.
Generalnie LAS:
1. wywołuje groźne sytuacje na drodze
2. odwraca uwagę kierowcy od jazdy (niepotrzebnymi komunikatami i szarpnięciami)
3. denerwuje i drażni kierowcę, niwecząc przyjemność jazdy samochodem.
Straszny szajs i nikt nie oddaje pieniędzy, gdy już kupimy to łajno
(z braku wiedzy, lub z konieczności).
Kochani inżynierowie!, pożądamy możliwosci trwałego/łatwego wyłączania
poronionych systemów w naszych samochodach.
Ja wyłączam zawsze po odpaleniu silnika, ale jest to droga przez mękę,
i jest to męka za duże pieniądze.
jinx
Nowicjusz
 
Posty: 16
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Sezon na porywiste wiatry
    Od października do marca mamy w Polsce sezon na porywisty wiatr. Zimowe wichury różnią się od tych występujących latem swoją długotrwałością, ponieważ mogą siać zniszczenie nawet ponad dobę. Na co uważać w czasie jazdy ...

28 Sty 2024, 11:34

To jest jakaś porażka.

Nim ktoś powie że kierunkowskaz trzeba włączać przy wymijaniu przeszkody

Mieszkam na podlasiu zdarza mi się że zwierzaki wybiegają na jezdnie. Na szczęście będąc tego świadomy jeżdze z mniejszą prędkością i na ogół daje radę wychamować.

Czasem jednak muszę skręcić i kurcze system LAS w tej sytuacji stwierdzi że co, nie mogę???? Na maskę drania? A jak dziecko wybiegnie na ulice to co też na maskę drania????

KTO WYMYŚLA SYSTEM OPARTY NA KAMERZE KTÓRA NIE POTRAFI STWIERDZIĆ KONIEC DROGI?? SYSTEM KTÓRY NIE JEST SPRZĘŻONY Z KAMERAMI BOCZNYMI.


Mam nadzieje że to nie jest kwestia związana ze wszystkimi samochodami tylko z tym konkretnym modelem.

Złe rzeczy słyszałem o mazdzie. Byłem zawsze fanem hondy więc może Honda jeśli ma ten system? Jest lepsza.


PS jeśli jeździsz Teslą to wiele wyjaśnia i zwalił bym wtedy na Elona :mrgreen:
STF
Nowicjusz
 
Posty: 7

17 Lut 2024, 07:40

Powinna być możliwość wyłączenia na stałe wszystkich tych pseudo ułatwiających życie systemów jak LAS (na szczęście u mnie się jeszcze da) czy S/S, ale także wg uznania kierowcy doświetlania zakrętów (niektórzy nadgorliwi kierowcy odczytują je jak kierunkowskazy), LCD przy słuchaniu muzyki, także świateł dziennych (jak coś konfiguruję po zmroku czy w garażu), itp. W każdym kolejnym samochodzie którym jeżdżę w stosunku do poprzedniego coraz mniej opcji można wyłączyć.
Voytek
Nowicjusz
 
Posty: 3

17 Lut 2024, 09:23

na szczęście te systemy można wyłączyć przez obd z tego co widziałem. Przejściówka obd komórka i tam np lane assist był. w zakładzie tunerskim przy okazji Eco boosta napewno też można.

jeśli wypadek by był i policja zobaczyła by że te systemy są wyłączone można się tłumaczyć że były wadliwe w działaniu. może by przeszło, pytanie z czyjej winy wypadek i jaki, co sie stało. ale myślę że by zrozumieli.
STF
Nowicjusz
 
Posty: 7

06 Mar 2024, 00:56

Od miesiąca jeżdżę nowym samochodem, który też ma to godne pożałowania lane assist. Niestety u mnie również przed każdą podróżą muszę wejść w menu i to manualne wyłączać - na szczęście jest to 5 kliknięć a nie 7 czy 8, ale mimo wszystko irytuje to przeokropnie, że auto nie zapamiętuje tego ustawienia i po ponownym uruchomieniu samochodu trzeba się bawić od początku.

Zastanawia mnie, co by było, gdyby jakiś kozak jadący w przeciwnym kierunku zdecydował się znienacka wyprzedzić na trzeciego, zmierzając tym samym na czołowe ze mną. Kto normalny bawiłby się w kierunkowskazy w takiej sytuacji? Wiadomo że od razu robi się unik wjeżdżając na kawałek pobocza. Jednak lane assist próbowałoby ten manewr uniemożliwić, co mogłoby doprowadzić do tragedii.

Świetnie rozumiem autora tego posta i wszelkim krytykującym, lub dającym złote rady w stylu „jeździj przepisowo” czy „włączaj kierunkowskaz” chcę jedynie wskazać że są sytuacje nagłe, krytyczne i bardzo niebezpieczne - niekoniecznie z winy kierowcy. I fakt że kierowca nie ma wtedy pełnej kontroli nad autem z uwagi na jakieś bzdurne systemy, jest dla mnie totalnym nieporozumieniem.
Smitiandral
Obserwowany
 
Posty: 1

12 Mar 2024, 13:58

"jeśli wypadek by był i policja zobaczyła by że te systemy są wyłączone można się tłumaczyć że..."
Na zwykłej drodze w ogóle nie trzeba się tłumaczyć, ponieważ instrukcja obsługi nie zaleca używania Lane Assist "poza drogami ekspresowymi i autostradami".
Mam to na piśmie w papierowej instrukcji obsługi, którą dostałem razem z samochodem.
Pomimo tego, producent - jakby wbrew samemu sobie - utrudnił kierowcom wyłączanie LAS tak jak to jest tylko możliwe. O ile mi wiadomo nie obowiązują w Polsce żadne przepisy nakazujące używanie LAS (?).
Natomiast na autostradzie, gdzie robi się trochę straszno, nie mam nic przeciwko używaniu tego systemu. Nie wiem jak to zrobić, ale wystarczyłoby zmienić default na wyłączone i pozostawić możliwość włączania w razie potrzeby.

"można wyłączyć przez obd z tego co widziałem. Przejściówka obd komórka i tam np lane assist był. w zakładzie tunerskim przy okazji Eco boosta"
Trochę grzebię w kilku samochodach (głównie w mechanice i w najprostszej elektryce), ale te porady to dla mnie czarna magia.
jinx
Nowicjusz
 
Posty: 16