Mazda CX-7 jaki olej?

20 Paź 2020, 20:49

Cześć,

Potrzebuję porady olejowej. Silnik to benzynowy 2.3 turbo 260KM, duży Nm, obciążony termicznie, bezpośredni wtrysk. Książka woła o 5w30 A3/A5. Obecnie jeżdżę na Shellu Helix Ultra 5w30. Ze względu na pracę zdalną, samochód ogólnie jeździ mało, jeżeli już to trasy, po mieście prawie wcale. Średnia prędkość od ostatniej wymiany 54km/h. Około 7k kilometrów rocznie więc taki będzie interwał olejowy. Przy moim charakterze jazdy zastanawiam się nad 5w40.

Pozdrawiam.
Silu
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 117
Auto: E46, CX-7
Silnik: M54, 2.3 Tubo DISI
Paliwo: Benzyna

21 Paź 2020, 05:31

Ja zawsze preferuje wlewanie tego co przewidział producent, do tego co któryś raz robie płukankę w moim przypadku tec2000. Nigdy nie było problemu z żadnym samochodem.
malmon3
Aktywny
 
Posty: 302

21 Paź 2020, 09:50

Silu napisał(a):Książka woła o 5w30 A3/A5. Obecnie jeżdżę na Shellu Helix Ultra 5w30
Jak Ci się sprawdza ten olej? Jeżeli nie bierze oleju i silnik ładnie pracuje to moim zdaniem warto zostać przy takim jak zaleca producent. No chyba że są jakieś przesłanki do jego zmiany.
Silu napisał(a):Około 7k kilometrów rocznie więc taki będzie interwał olejowy.
Ja bym tu zastosował zasadę raz w roku skoro robić mniej niż 10tkm.
Silu napisał(a):Przy moim charakterze jazdy zastanawiam się nad 5w40.
Jak robisz w większości trasy to ja bym tu raczej pozostał przy oleju który masz obecnie.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

21 Paź 2020, 10:01

Silu napisał(a): Książka woła o 5w30

I do tego się stosuj.
Silu napisał(a):Przy moim charakterze jazdy zastanawiam się nad 5w40.

Twój charakter jazdy nie ma nic wspólnego z lepkością oleju.
Oczywiście klasa jakościowa nie niższa niż ta, którą miałeś teraz. Najlepiej szukać oleju o najwyższej klasie jakościowej. Obecna to A5 wg ACEA lub SP wg API.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

22 Paź 2020, 22:38

Dzięki za komentarze, panowie.

malmon3 napisał(a):a zawsze preferuje wlewanie tego co przewidział producent
Jja również nie jestem zwolennikiem poprawiania producenta, natomiast w tym przypadku zachodzi podejrzenie, że jednak swoje zrobiło kierowanie się ekologią i emisją. Silnik ma 380NM, co na benzynę jest sporo, mocno obciąża termicznie olej. Dodatkowo lubi sobie dolać paliwa do oleju, więc z czasem lepkość spada.

Rokiko napisał(a):Jak Ci się sprawdza ten olej? Jeżeli nie bierze oleju i silnik ładnie pracuje to moim zdaniem warto zostać przy takim jak zaleca producent. No chyba że są jakieś przesłanki do jego zmiany.
Sprawuje się OK, o ile takie ocenianie na ucho czy oko jest coś warte :) Coś tam bierze, przez pierwsze 2 tysiące nie wziął nic, obecnie jestem już po niedużych dwóch dolewkach, ogółem na ~4500km wzięło około 230ml. Ale większość czasu jazda 2+2 załadowany po dach, trasy.

Rokiko napisał(a):Ja bym tu zastosował zasadę raz w roku skoro robić mniej niż 10tkm.
Tak robię, wychodzi co ok. 7k km wymiana.

MotoAlbercik napisał(a):Twój charakter jazdy nie ma nic wspólnego z lepkością oleju.
Ma o tyle, że długotrwała jazda autostradą to większe wyzwanie dla oleju pod kątem termicznym niż kręcenie się wokół komina po mieście. Lepkość spada wraz z temp i degradacją oleju.

MotoAlbercik napisał(a):Oczywiście klasa jakościowa nie niższa niż ta, którą miałeś teraz. Najlepiej szukać oleju o najwyższej klasie jakościowej. Obecna to A5 wg ACEA
A5 to oleje o obniżonym HTHS i lepkości, to jest lekkobieżna A3, nie jest ani lepsza ani gorsza. Oba to full sapsy z pakietami na bogato i wyższą zawartością popiołów. Nie zaleję lekkobieżnego oleju do tego silnika, jeżdżąc dużo trasami. Wyższa lepkość to zawsze wyższy bufor bezpieczeństwa przy rozcieńczaniu paliwem.
Silu
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 117
Auto: E46, CX-7
Silnik: M54, 2.3 Tubo DISI
Paliwo: Benzyna

23 Paź 2020, 19:40

Silu,szukaj raczej problemów nie związanych z olejem,sprecyzuj dokładnie jak użytkujesz to auto,jaki silnik ma przebieg,natomiast jeśli chodzi o sam olej,Koledzy wyczrpali temat,tutaj już niczego dołożyć nie można,można natomiast poszukać oleju o lepszych parametrach od SHELLA,tylko pytanie,czy chcesz płacić za coś czego nie wykorzystasz,no chyba,że rzeczywiście katujesz to auto w trasach,ale wtedy pytanie,skąd paliwo w oleju,chcesz wiedzieć skąd i dlaczego?!
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8477
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

23 Paź 2020, 22:31

Nie zrozumieliśmy się. Nie mam problemów z samochodem. Paliwo w oleju to norma w silniku z bezpośrednim wtryskiem, jak dużo to już zależy od konkretnej jednostki, ale trzeba się liczyć z tym, że z biegiem interwału paliwo będzie stopniowo rozcieńczało i degradowało olej. Taki urok tej technologii. Szczególnie, gdy ktoś dużo jeździ na krótkich dystansach i silnik wraz z oliwą rzadko ma szansę się solidnie rozgrzać i trochę benzyny odparować. Akurat ja po mieście prawie nie jeżdżę od miesięcy.

Stąd moje pytanie o olej i lepkość. Shell jest spoko w tej cenie, ale nie jest jakimś cudem świata. Silnik akurat z tych bardziej wymagających, to nie jest wolnossące 1.4, które się w ogóle cieszy, że ma olej. Duży moment, turbina, wspomniany DI, obciążenie termiczne plus mój styl jazdy, czyli większość kilometrów w trasie dociążonym autem. Silnika nie katuję, ale korzystam z mocy.
Silu
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 117
Auto: E46, CX-7
Silnik: M54, 2.3 Tubo DISI
Paliwo: Benzyna

24 Paź 2020, 07:55

Zapytałem o przebieg tego silnika.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8477
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

24 Paź 2020, 20:14

Około 154k km.
Silu
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 117
Auto: E46, CX-7
Silnik: M54, 2.3 Tubo DISI
Paliwo: Benzyna

25 Paź 2020, 11:18

No to widzisz Kolego,zastanawiasz się nad olejem a całkowicie zapomniałeś o nagarach na trzonkach i grzybkach zaworów,zobacz sobie na YT jak potrafi być ten rejon zanagarowany w silnikach z bezpośrednim wtryskiem,skutek? Wiadomy łącznie z przeciekaniem paliwa do oleju,brata uczuliłem od razu na ten proces(też bezpośredni wtrysk)Mechanicy zalecają mechaniczne czyszczenie po każdych 50-60 tyś km przebiegu,mozna ten proces wykluczyć stosując,,czyste,,paliwo i jeszcze dolewając wedle instrukcji preparat STP np(do benzyny),naturalnie wtedy gdy zawory czyste,inaczej już nagromadzonego nagaru inaczej jak mechanicznie się nie pozbędzie,pomyśl o tym,a olej stosujesz b.dobry,masz tam bezpośredni wtrysk,mojemu bratu wybrałem też tego SHELLA przez bezpośredni wtrysk wlaśnie,nie tworzy nagarów gdyż pochodzi z rafinacji gazu ziemnego,benzynę też stosuj GTL Shella.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8477
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

25 Paź 2020, 17:17

PhantomASA1 napisał(a):a całkowicie zapomniałeś o nagarach na trzonkach i grzybkach zaworów
Skąd ten wniosek?

Nie wiem skąd narracja, że mam uszkodzone lub zaniedbane auto. Kolego, ja o czysty układ paliwowy mogę dbać, ale paliwo w oleju w silnikach DI wynika przede wszystkim z samej konstrukcji układu wtryskowego. Tyczy to każdego auta w każdym wieku, nowe z salonu też to mają, gdzie jeszcze nie ma mowy o nagarze. To nie jest jakiś dramat, po prostu trzeba mieć to na uwadze dobierając olej czy jeżdżąc dużo po mieście.

Shell Helix Ultra jest spoko, GTL, od 2019 nowoczesny pakiet pod turbo benzyny na bezpośrednim wtrysku. Rozważam, czy zalanie jakiegoś oleju na PAO może nie być lepszym rozwiązaniem. Tak czy siak dzięki za sugestie.
Silu
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 117
Auto: E46, CX-7
Silnik: M54, 2.3 Tubo DISI
Paliwo: Benzyna

26 Paź 2020, 00:37

Mnie się wydaje, że kolega wie wszystko o olejach. Nie rozumiem więc, po co pytanie...Chyba na siłę chce żeby ktoś mu napisał, że ma rację...No i co zrobić?
Skoro książka woła o 5W30, a ty uważasz, że lepszy będzie olej 5W40, to lej taki. My cię na siłę nie zmusimy do niczego. Od nas rady dostałeś. Co zrobisz - twoja sprawa, twoje auto.
Co do temp oleju podczas jazdy autostradą - producent silnika zadbał o to, by olej był odpowiednio chłodzony i miał ustaloną temperaturę. Taką a nie inną. Oprócz tego, nie ty jeden jeździsz po autostradach przecież.
Chyba, że mysłisz inaczej, to ja nie będę cię na siłę z błędu wyprowadzał. Nie gniewaj się o moją lekko ostrą wypowiedź, ale czego od nas oczekujesz? Mnie się wydaje, że tylko potwierdzenia twoich poglądów. Nie wiem jak inni, ale ja niestety nadal uważam, że olej 5W30 jest dobry i taki powinien pozostać. Tak samo z jakością. Aczkolwiek nie wiem co masz na myśli pisząc A3/A5. Nie ma takiego oznaczenia. Zawsze jest oznaczenie A/B. Chyba, że producent zaleca jakość A3 lub A5. Więc jak nie chcesz A5, to lej A3.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

26 Paź 2020, 18:31

To samo miałem napisać:)
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8477
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

26 Paź 2020, 18:34

Kolego Silu,gulnij endoskopem na trzonki zaworów,obaczysz,czy jest nagar,czy nie ma,nie ma to nic wspólnego z dbaniem czy nie dbaniem o auto,po prostu w silnikach z bezp.wtryskiem nagar się tworzy lotem prawie błyskawicy.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8477
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

27 Paź 2020, 01:04

MotoAlbercik napisał(a):Aczkolwiek nie wiem co masz na myśli pisząc A3/A5. Nie ma takiego oznaczenia. Zawsze jest oznaczenie A/B
To mój manual o tym najwidoczniej nie wie.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Tak, myślę, że chodzi o A3 lub A5 ;)

Jeszcze raz dziękuję za rady. Co do doboru oleju, to nie to, że się nie zgadzałem z propozycjami, po prostu głośno wyrażałem wątpliwości licząc na dyskusję.

Pozdrawiam.
Silu
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 117
Auto: E46, CX-7
Silnik: M54, 2.3 Tubo DISI
Paliwo: Benzyna