Najlepsze ciągniki siodłowe dostępne na polskim rynku

18 Gru 2023, 12:32

Ciągniki siodłowe to kluczowe maszyny w transporcie drogowym. Na polskim rynku można znaleźć wiele marek i modeli ciągników siodłowych, które oferują różne parametry techniczne, wyposażenie, cenę i jakość. W tym artykule zaprezentujemy kilka najlepszych ciągników siodłowych, a także omówimy najnowsze trendy i innowacje w tej branży.

  1. MAN TGX
  2. Scania R
  3. DAF XF
  4. Mercedes-Benz Actros
  5. Premiery 2024 i plany producentów
  6. Opis nowoczesnych i autonomicznych rozwiązań
  7. Podsumowanie
Najlepsze ciągniki siodłowe dostępne na polskim rynku

MAN TGX

MAN TGX, flagowy model niemieckiego producenta ciężarówek, zdobył w 2021 roku tytuł Międzynarodowego Samochodu Ciężarowego Roku. Charakteryzuje się nowoczesnym designem, komfortowymi kabinami, niskim zużyciem paliwa i wysoką niezawodnością. Dostępny jest w wersjach napędowych 4x2, 6x2, 6x4, z silnikami o mocy 330-640 KM i pojemności 9,3-15,2 litra. Wyposażenie obejmuje systemy asystujące kierowcy, telematyczne, bezpieczeństwa i multimedialne.

Scania R

Scania R, popularny model szwedzkiego producenta, trzykrotnie zdobył tytuł Międzynarodowego Samochodu Ciężarowego Roku (2005, 2010, 2017). Wyróżnia się wytrzymałością, niezawodnością, wydajnością i oszczędnością paliwa. Dostępna w wariantach napędowych 4x2, 6x2, 6x4, z silnikami 370-730 KM i pojemnością 9-16,4 litra. Oferuje różnorodne kabiny, od dziennych po luksusowe z podwójnym łóżkiem, oraz zaawansowane systemy asystujące i bezpieczeństwa.

DAF XF

DAF XF, holenderska ciężarówka, dwukrotnie laureatka tytułu Międzynarodowego Samochodu Ciężarowego Roku (1998, 2007), jest znana z komfortu kabin, niskiego hałasu i zużycia paliwa. Oferuje wersje napędowe 4x2, 6x2, 6x4, silniki 410-530 KM i pojemności 10,8-12,9 litra. Wyposażona w systemy asystujące kierowcy, bezpieczeństwa i multimedialne.

Mercedes-Benz Actros

Mercedes-Benz Actros, niemiecka ciężarówka, pięciokrotnie zdobywała tytuł Międzynarodowego Samochodu Ciężarowego Roku (1997, 2004, 2009, 2012, 2020), uznawana za jedną z najbardziej innowacyjnych ciężarówek. Dostępna w wersjach napędowych 4x2, 6x2, 6x4, z silnikami 330-625 KM i pojemnością 7,7-15,6 litra. Oferuje innowacyjne rozwiązania takie jak MirrorCam, Active Drive Assist, Active Brake Assist i Predictive Powertrain Control.

Premiery 2024 i plany producentów

Rok 2024 zapowiada się ciekawie pod względem premier i nowości w branży ciężarówek. Wśród najbardziej oczekiwanych modeli są:

  • Ford F-MAX, debiutujący na polskim rynku w 2023, jest tureckim pojazdem uhonorowanym w 2019 roku tytułem Międzynarodowego Samochodu Ciężarowego Roku. Znaczące cechy to nowoczesny design, przestronna kabina, efektywny silnik 500 KM o pojemności 12,7 litra oraz bogate wyposażenie obejmujące systemy asystujące, telematyczne, bezpieczeństwa i multimedialne.
  • Iveco S-WAY, planowany na 2024, jest włoską ciężarówką, następcą popularnego modelu Iveco Stralis. Wyróżnia się odświeżonym designem, większą przestrzenią kabiny, oszczędnością paliwa i niskimi kosztami eksploatacji. Dostępny w wersjach 4x2, 6x2, 6x4, z silnikami 360-570 KM i pojemnością 8,7-12,9 litra. S-WAY oferuje także opcje napędu ekologicznego (gaz ziemny, biometan, wodór, hybryda) oraz zaawansowane systemy asystujące i bezpieczeństwa.
  • Volvo FH, charakteryzujący się wydajnością i oszczędnością paliwa, z silnikami 420-540 KM o pojemności 10,8-13 litra, zapewnia wysoki komfort i bezpieczeństwo. Dostępny w wersjach napędowych 4x2, 6x2, 6x4, z opcjami napędu alternatywnego (gaz ziemny, biometan, hybryda) oraz zaawansowanymi systemami asystującymi i bezpieczeństwa. Cena Volvo FH rozpoczyna się od około 460 tysięcy złotych.

Opis nowoczesnych i autonomicznych rozwiązań

Sektor ciężarówek intensywnie rozwija innowacje i autonomiczne technologie, by zwiększać efektywność, oszczędność, bezpieczeństwo i komfort pracy kierowców. Wśród najnowszych technologicznych przełomów, które już funkcjonują lub wkrótce zostaną wprowadzone, są:

  • Platooning: Ten system umożliwia ciężarówkom jazdę w zorganizowanych kolumnach, automatycznie regulując odstępy i prędkość. Dzięki temu zmniejsza się opór powietrza, zużycie paliwa i emisja spalin, a także poprawia bezpieczeństwo i płynność ruchu. Wymagany jest specjalny software i komunikacja między pojazdami. Firmy jak Scania, DAF i Volvo już testują platooning na europejskich trasach.
  • Autonomiczna jazda: Pozwala na prowadzenie pojazdów bez bezpośredniego udziału kierowcy, zwiększając wydajność i bezpieczeństwo oraz redukując wypadki i zatory drogowe. Wymaga zastosowania zaawansowanych sensorów, radarów, lidarów, map i algorytmów opartych na sztucznej inteligencji. Mercedes-Benz, Volvo i Tesla już przeprowadzają testy autonomicznej jazdy w Europie i USA.
  • Elektryfikacja: Zastępowanie silników spalinowych przez elektryczne lub tworzenie systemów hybrydowych. Celem jest obniżenie zużycia paliwa, emisji i hałasu, przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności. Elektryfikacja wymaga budowy infrastruktury ładowania, rozwoju technologii baterii i ogniw paliwowych. MAN, Scania, DAF, Mercedes-Benz, Volvo i Tesla już wprowadzają na rynek elektryczne i hybrydowe modele ciężarówek.

Podsumowanie

Ciągniki siodłowe to ważne maszyny w transporcie drogowym, które muszą spełniać wysokie wymagania. Na polskim rynku można znaleźć wiele marek i modeli ciągników siodłowych, które oferują różne parametry techniczne, wyposażenie, cenę i jakość. W tym artykule zaprezentowaliśmy kilka najchętniej wybieranych modeli przez polskich przedsiębiorców, oraz wszystkie opisywane modele znajdziesz na giełdzie pojazdów ciężarowych Truck1.

źródło: Truck1 | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3786
Zdjęcia: 13085
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

18 Gru 2023, 12:54

Redakcja napisał(a):Platooning: Ten system umożliwia ciężarówkom jazdę w zorganizowanych kolumnach, automatycznie regulując odstępy i prędkość. Dzięki temu zmniejsza się opór powietrza, zużycie paliwa i emisja spalin, a także poprawia bezpieczeństwo i płynność ruchu.
Pytanie czy można wjechać między takie ciężarówki bo dajmy na to że jedzie 15 ciężarówek w takiej kolumnie a ja potrzebuję zjechać na prawy pas do skrętu i co teraz? Przecież na lewym pasie nie zatrzymam się czekając aż przejadą. Przypuszczam, że będą one jechały na tyle blisko siebie że nie będzie możliwości przecięcia takiej komuny. Ciekawe jak to jest rozwiązane...
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9766
Zdjęcia: 34

18 Gru 2023, 14:47

Rokiko napisał(a):Pytanie czy można wjechać między takie ciężarówki bo dajmy na to że jedzie 15 ciężarówek w takiej kolumnie a ja potrzebuję zjechać na prawy pas do skrętu i co teraz?

Myślę, że nie będzie takiej sytuacji. Zresztą to jest tak samo, jak oburzeni kierowcy TIRów zapowiadali, że będą jechać jeden za drugim prawym pasem i nie będa nikogo wpuszczać na prawy, żeby np. zjechać z ekspresówki czy autostrady ( chodzi o wprowadzenie tych nowych przepisów dotyczących wyprzedzania się TIR-ów ). No i jak to zwykle bywa w takich sytuacjach skończyło się tylko na gadaniu.
Oprócz tego jazda w takich kolumnach jest regulowana przez przepisy ( nie pamiętam który dokładnie artykuł ) - ale liczba samochodów ciężarowych jadących w kolumnie nie może przekraczać 5. Z kolei odległość między kolumnami nie może być mniejsza jak 500 metrów. A jak ktoś zapyta, skąd ma wiedzieć kierowca TIR-a który jedzie w danej kolumnie, jak nie widać, bo jedzie przed nim inny TIR i on nie wie który jest, to odpowiedź też jest prosta - ryzyko zawodowe, o czym ci kierowcy doskonale wiedzą, bo policja nie jest od wyjaśniania i tłumaczenia przepisów tylko wystawia mandat na podstawie konkretnego artykułu i tyle. A kierowca może się nie zgodzić i dochodzić swoich praw w sądzie. Pytanie tylko, który będzie taki mądry i będzie miał czas szwędać się po policji i sądach... :) A trzeba dodać, że jak sprawa trafi do sądu, to do sądu odpowiedniego dla miejsca wykroczenia. I kierowcy o tym doskonale wiedzą i dlatego nie jeżdżą w takich kolumnach i nie ma tego zapowiadanego przez nich problemu :)
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

18 Gru 2023, 18:24

Ten system chyba bierze to pod uwagę. Ciężarówki będą jeździć w bezpiecznych i odpowiednich odległościach między sobą?
swistacki
Nowicjusz
 
Posty: 8
Prawo jazdy: 27 08 2012
Auto: Nie mam

18 Gru 2023, 18:42

swistacki napisał(a):Ciężarówki będą jeździć w bezpiecznych i odpowiednich odległościach między sobą?
Raczej bardzo blisko siebie. Dlaczego? Bo wszystkie ciężarówki będą prowadzone automatycznie oprócz pierwszej :wink: oczywiście po podłączeniu się do takiego konwoju.

Platooning to koncepcja związana z autonomicznymi pojazdami i systemami wspomagającymi kierowcę. Polega na łączeniu się kilku pojazdów wzdłuż trasy, tak aby poruszały się w jednym ciągłym strumieniu, utrzymując niewielkie odległości między nimi. W skrócie, jest to forma koordynacji ruchu pojazdów, która ma na celu zwiększenie efektywności, bezpieczeństwa i oszczędności paliwa. Oto kilka kluczowych aspektów Platooning:

  1. Komunikacja między pojazdami: Pojazdy w konwoju komunikują się ze sobą za pomocą zaawansowanych systemów komunikacji i kontroli. Działa to na zasadzie sieci, w której każdy pojazd jest świadomy pozycji, prędkości i zachowań innych pojazdów w konwoju.
  2. Automatyczne utrzymywanie odległości: Systemy automatycznego utrzymywania odległości są kluczowe dla Platooning. Pojazdy w konwoju są tak zaprogramowane, aby utrzymywać stałą odległość między nimi, co pozwala na zwiększenie przepustowości dróg i wykorzystanie przestrzeni drogowej bardziej efektywnie.
  3. Oszczędność paliwa: Jazda w konwoju pozwala na redukcję oporu powietrza, co z kolei przyczynia się do oszczędności paliwa. Główny pojazd, zwany liderem, stawia największy opór powietrza, dzięki czemu pojazdy za nim napotykają mniejszy opór.
  4. Poprawa przepustowości drogi: Platooning może poprawić przepustowość drogi poprzez zwiększenie liczby pojazdów, które mogą przemieszczać się w jednym czasie i miejscu. To szczególnie istotne w warunkach zatłoczenia ruchu.
  5. Zastosowanie autonomicznych funkcji: Platooning jest często powiązany z autonomicznymi funkcjami pojazdów, które pozwalają im na automatyczne utrzymanie kursu, prędkości i odległości od innych pojazdów w konwoju.

W praktyce, Platooning jest nadal w fazie rozwoju i testów, a wprowadzenie go do powszechnego użytku wymagałoby uwzględnienia wielu aspektów technologicznych, regulacyjnych i społecznych. Obejmuje to rozwój zaawansowanych systemów komunikacji, bezpieczeństwa i akceptacji społecznej dla autonomicznych pojazdów.
blocke
Nowicjusz
 
Posty: 18