PRZEBUDOWA PKW(osobowe) na LKW(ciezarowe) da sie tak zrobic?

19 Paź 2009, 19:31

Witam,
znalazlem firme co sie tym zajmuje. Ze jak sie auto uzywane osobowe sprowadzi z zagranicy to oni go przerobia na "ciezarowe" i wtedy odpada platnosc akcyzy i jest zwrot vatu oczywyscie auto do firmy. Teraz moje pytanie czy to nie jest jakis przekret?

Tutaj jest czesc tekstu:
Mozliwa dodatkowo przebudowa z samochodu osobowego (PKW) na ciezarowy (LKW) pod kątem oplat celno-skarbowych!!! Jest to koszt ktory nie jest wliczony w cene prezentowanego auta i wynosi około 3,5tys.zł.
seanjohn23
Nowicjusz
 
Posty: 2
Miejscowość: Cieszyn

20 Paź 2009, 00:25

tak, przywożąc do Polski ciężarówkę jesteś zwolniony z akcyzy ale pod warunkiem, że będzie to samochód 2 osobowy.

Dodatkowo w chwili przerobienia go na osobowy ten kto to uczyni musi zapłacić akcyzę ;( do sprawdzenia w urzędzie celnym.

Jak chodzi o VAT to różne urzędy wymagają różnych dokumentów. Najlepiej ustalić to w swoim i mieć to na piśmie (raczej nie dostaniesz) i podjąć decyzję, czy warto ryzykować czy nie.

pozdrawiam

Dariusz Sawicki
pozdrawiam

Dariusz Sawicki

Masz problem z rejestracją samochodu?
Daj znać zajmiemy się tym za Ciebie.
DariuszSawicki
Stały forumowicz
 
Posty: 1029
Miejscowość: Wrocław
Auto: Nie mam

20 Paź 2009, 07:57

Tak ale mi chodzi ze ta firma przerabia uzywane osobowe auta na ciezarowe typu Osobowka z kratka.
seanjohn23
Nowicjusz
 
Posty: 2
Miejscowość: Cieszyn

20 Paź 2009, 08:58

o tym właśnie piszę

pozdrawiam

Dariusz Sawicki
pozdrawiam

Dariusz Sawicki

Masz problem z rejestracją samochodu?
Daj znać zajmiemy się tym za Ciebie.
DariuszSawicki
Stały forumowicz
 
Posty: 1029
Miejscowość: Wrocław
Auto: Nie mam

21 Paź 2009, 15:20

Czemu może być tylko 2-osobowe ? Regulują to jakieś przepisy ?
wrocek66
Początkujący
 
Posty: 71
Miejscowość: Wrocław

11 Lis 2009, 22:50

Wyrzucone pieniądze w błoto !
Akcyza będzie do zapłacenia z odsetkami. Urzędy Celne już się tym tematem zajmują.
escalade
Nowicjusz
 
Posty: 15
Miejscowość: śląsk
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ile można zapakować do samochodu?
    Każdy samochód opisany jest dziesiątkami parametrów. Dotyczą pojemności silnika, ilości miejsc siedzących czy masy własnej. Wśród parametrów jest jeszcze jeden, często przez użytkowników ...

12 Lis 2009, 11:15

2 osoby - regulują to przepisy celne.
Zwykle jest tak, że urząd komunikacji nie wnika w szczegóły ważne, że ma się ciężarowy ale mogą wysyłać jakieś informacje do UC jak celnicy stwierdzą, że takie pojazdy są bez akcyzy rejestrowane, potem będą prowadzić postępowania i ściągać kasę z odsetkami.

pozdrawiam

Dariusz Sawicki
pozdrawiam

Dariusz Sawicki

Masz problem z rejestracją samochodu?
Daj znać zajmiemy się tym za Ciebie.
DariuszSawicki
Stały forumowicz
 
Posty: 1029
Miejscowość: Wrocław
Auto: Nie mam

02 Gru 2009, 19:39

wrocek66 napisał(a):Czemu może być tylko 2-osobowe ? Regulują to jakieś przepisy ?


Poniżej regulacje prawne, które określają kiedy auto jest osobowe w myśl przepisów celnych, czyli jakich cech musiałoby nie posiadać aby być ciężarowym.
Zwróćcie uwagę na podpunkty (a), (b), (c), (d) (e)

OBWIESZCZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 1 czerwca 2006 r.
w sprawie wyjaśnień do Taryfy celnej
(M.P. z dnia 4 grudnia 2006 r.)
Na podstawie art. 12 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne (Dz. U. Nr 68, poz. 622 i Nr 273, poz. 2703) ogłasza się wyjaśnienia do Taryfy celnej, w celu zapewnienia jej właściwej interpretacji i jednolitego stosowania, stanowiące załącznik do obwieszczenia.
______
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 220, poz. 1887).
(Załącznik do obwieszczenia stanowi oddzielny załącznik do niniejszego numeru)
ZAŁĄCZNIK  
ZHARMONIZOWANY SYSTEM OZNACZANIA I KODOWANIA TOWARÓW
NOTY WYJAŚNIAJĄCE

kod taryfikacyjny 8703 - POJAZDY SAMOCHODOWE I POZOSTAŁE POJAZDY MECHANICZNE PRZEZNACZONE ZASADNICZO DO PRZEWOZU OSÓB (INNE NIŻ TE OBJĘTE POZYCJĄ 8702), WŁĄCZNIE Z SAMOCHODAMI OSOBOWO-TOWAROWYMI (KOMBI) ORAZ SAMOCHODAMI WYŚCIGOWYMI

Niniejsza pozycja obejmuje również:
 
(1)        Samochody (np. limuzyny, taksówki, samochody sportowe i wyścigowe).
 
(2)        Specjalistyczne pojazdy transportowe, takie jak ambulanse, więźniarki i pojazdy pogrzebowe.
 
(3)        Samochody mieszkalne (kempingowe itd.), pojazdy do przewozu osób specjalnie wyposażone do zamieszkiwania (z miejscami do spania, przygotowywania posiłków, toaletami itd.).
 
(4)        Pojazdy przeznaczone specjalnie do jazdy po śniegu (np. pojazdy śniegowe).
 
(5)        Wózki golfowe i podobne pojazdy.
 
(6)        Czterokołowe pojazdy samochodowe z podwoziem rurowym, posiadające układ kierowniczy typu samochodowego (np. układ kierowniczy oparty na zasadzie Ackermana).
 
W niniejszej pozycji określenie „samochody osobowo-towarowe” oznacza pojazdy przeznaczone do przewozu najwyżej 9 osób (wraz z kierowcą), których wnętrze może być używane bez zmiany konstrukcji do przewozu zarówno osób, jak i towarów.
 
Klasyfikacja pewnych pojazdów mechanicznych objętych niniejszą pozycją jest wyznaczona przez pewne cechy, które wskazują, że te pojazdy są głównie przeznaczone raczej do przewozu osób, niż do transportu towarów (pozycja 8704). Cechy te są szczególnie pomocne przy określaniu klasyfikacji pojazdów mechanicznych, których masa brutto wynosi 5 ton i które posiadają pojedynczą zamkniętą przestrzeń wewnątrz dla kierowcy i zawierają inną przestrzeń dla pasażerów, którą można wykorzystać do transportu zarówno osób, jak i towarów. Do tej kategorii pojazdów mechanicznych włączone są te powszechnie znane jako pojazdy „wielozadaniowe” (np. pojazdy typu van, SUV-y (Sports Utility Vehicles), niektóre pojazdy typu pickup). Przejawem cech projektowych zwykle stosowanych do pojazdów, które objęte są tą pozycją, są następujące cechy:
 
(a)     obecność stałych siedzeń z wyposażeniem zabezpieczającym (np. pasy bezpieczeństwa lub punkty kotwice oraz wyposażenie do zainstalowania pasów bezpieczeństwa) dla każdej osoby lub obecność stałych punktów kotwiących i wyposażenie do zainstalowania siedzeń i wyposażenia zabezpieczającego w przestrzeni tylnej powierzchni dla kierowcy i przestrzeni siedzeń pasażerów; takie siedzenia mogą być zamocowane na stałe, składające się ze zdejmowanych z punktów kotwiących lub składane;
 
(b)     obecność tylnych oknien wzdłuż dwubocznych paneli;
 
(c)     obecność przesuwnych, wahadłowych lub podnoszonych drzwi (jedne lub więcej) z oknami na bocznych panelach lub z tyłu;
 
(d)     brak stałego panela lub przegrody pomiędzy przestrzenią dla kierowcy i przednich siedzeń pasażerów a przestrzenią tylną, która może być używana do przewozu zarówno osób, jak i towarów;
 
(e)     wyposażenie całego wnętrza pojazdu w sposób kojarzony z częścią pojazdu przeznaczoną dla pasażerów (np. dywaniki, wentylacja, oświetlenie, popielniczki).

[ Dodano: Pią Maj 28, 2010 15:57 ]

Czy organ podatkowy ma prawo wezwać podatnika do złożenia deklaracji uproszczonej WNT w związku z kupnem pojazdu w Niemczech, gdy z dokumentów przekazanych przez sprzedawcę wynika, że przedmiotem umowy był samochód ciężarowy?
2010-05-13


Adam Bartosiewicz
Informacja o autorze:

Autor współpracuje z Vademecum Głównego Księgowego, ABC Wolters Kluwer Polska

Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Doradcy Podatkowego

Czy można uznać za prawidłowe zachowanie polskiego organu podatkowego - urzędu celnego, polegające na wzywaniu podatnika do złożenia deklaracji uproszczonej nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu (sprowadzonego z Niemiec), w sytuacji, gdy z dokumentów przekazanych przez sprzedawcę polskiemu nabywcy (m.in. tzw. brief, dowód rejestracyjny, itp.) wynika, że przedmiotem umowy kupna-sprzedaży był samochód ciężarowy?
Jest to pojazd typu SUV. Został zarejestrowany w Polsce jako ciężarowy, co zostało potwierdzone w karcie pojazdu i dowodzie rejestracyjnym.
Jakie konkretne uregulowania prawne obowiązujące w Polsce decydują o kwalifikacji pojazdu do kodu 8703? Czy tego typu kwalifikacja jest wystarczająca do objęcia obowiązkiem podatkowym w podatku akcyzowym?


OdpowiedĽ: Postępowanie organu podatkowego (naczelnika urzędu celnego) było prawidłowe. Wpis w karcie pojazdu i w dowodzie rejestracyjnym nie przesądza o klasyfikacji pojazdu na gruncie Nomenklatury Scalonej (CN). To zaś właśnie od klasyfikacji pojazdu według tego kryterium uzależnione jest opodatkowanie akcyzą.


Uzasadnienie: Samochody osobowe nie są obecnie wyrobami akcyzowymi, lecz w określonych przypadkach podlegają akcyzie. Jak wynika bowiem z przepisów art. 100 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) – dalej u.p.a., w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
Definicja samochodu osobowego dla potrzeb opodatkowania akcyzą zawarta jest w przepisach u.p.a. Jest to definicja właściwa tylko tej ustawie. Różni się ona od definicji zawartej w innych przepisach podatkowych (choćby od definicji przyjmowanej na potrzeby podatku dochodowego, czy też podatku od towarów i usług). Jest także odmienna od definicji przyjmowanej na potrzeby przepisów o rejestracji pojazdów.
Przepis art. 100 ust. 4 n.u.p.a. stanowi, że samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem skuterów śnieżnych o kodzie CN 8703 10 11, pojazdów typu meleks o kodzie CN 8703 10 18 oraz pojazdów typu quad o kodzie CN 8703 10 18.
Istotnie zatem akcyzą (jako "samochody osobowe") objęta będzie szersza grupa pojazdów niż "samochody osobowe" w rozumieniu przepisów o rejestracji pojazdów.
Uregulowania prawne, z których wynika przyporządkowanie danego pojazdu do takiego, a nie innego kodu Nomenklatury Scalonej to przede wszystkim rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, Dz. Urz. UE L. Nr 256, poz. 1) - dalej r.n.t.
W celu dokonania prawidłowej klasyfikacji towarów w Nomenklaturze Scalonej należy kierować się Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury Scalonej mającymi moc normy prawnej, w brzmieniu nadanym r.n.t.
Procedura klasyfikowania konkretnego pojazdu samochodowego do poszczególnego kodu CN powinna przebiegać w ten sposób, iż najpierw ustalane jest przeznaczenie danego pojazdu. Jeżeli przeznaczony jest on zasadniczo do przewozu osób objęty jest kodem 8703, jeżeli natomiast służy do przewozu towarów, obejmuje go kod 8704.
Pojazd typu SUV służy zasadniczo do przewozu osób. Wskazuje się, że w niektóre samochody służące zasadniczo do przewozu osób mogą mieć za zadanie także przewóz towarów. Wówczas należałoby sprawdzać, czy taki samochód (pojazd) nie powinien być kwalifikowany do kodu 8704.
W Notach wyjaśniających przyjętych zgodnie z procedurą określoną w art. 10 ust. 1 r.n.t. wprowadzono zmianę, polegającą na dodaniu do pozycji 8703, która obejmowała "pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż objęte pozycją 8702) włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi" sformułowania, iż pozycja ta obejmuje pojazdy wielofunkcyjne takie jak pojazdy mechaniczne, które mogą przewozić zarówno osoby jak i towary; typu pickup, posiadające zazwyczaj więcej niż jeden rząd siedzeń i tworzone przez dwie oddzielne przestrzenie, zamkniętą kabinę do przewozu osób i otwartą lub zakrytą powierzchnię do transportu towarów. Jednakże takie pojazdy mają być klasyfikowane do pozycji 8704, jeżeli maksymalna wewnętrzna długość podłogi powierzchni do transportu towarów jest większa niż 50% długości rozstawu osi pojazdu lub jeżeli posiadają one więcej niż dwie osie.
Pojazdy typu SUV mają dwie osie. Zwykle długość wewnętrznej powierzchni do transportu towarów jest mniejsza niż 50% długości rozstawu osi. To przesądza o zaklasyfikowaniu pojazdu do kodu 8703 CN. W konsekwencji podlega on opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Ostatnio edytowany przez escalade 26 Mar 2011, 22:23, edytowano w sumie 3 razy
escalade
Nowicjusz
 
Posty: 15
Miejscowość: śląsk

04 Lip 2012, 23:48

W tej chwili jest ogromna nagonka na importerów SUVów i PICKupów zza granicy. Wszystkim organy celne wszczynają postępowanie. Sam mam kilka spraw. Póki nie będzie orzeczenia Sądu Najwyższego lub ETS-u może być ciężko. Polecam prawnika na PW, który mi już doprowadził do umorzenia i wygrania kilku spraw, Prowadzi sprawy w całej Polsce. Z tego co wiem to jest najlepszy.
syrio
Nowicjusz
 
Posty: 4
Prawo jazdy: 05 09 1994
Auto: VW Touareg

01 Gru 2012, 18:58

szukam informacji o tym ,że dilerzy audi oferowali audi Q7 jak ciężarowe
greg108
Obserwowany
 
Posty: 1
Prawo jazdy: 15 06 1979
Przebieg/rok: 29tys. km
Auto: mercedes
Silnik: 2000
Paliwo: Benzyna
Typ: Kabriolet
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2005

25 Gru 2015, 00:49

Witam,
Sprawa nadal aktualna. Możesz podać namiary na tego prawnika?
Chciałbym zarejestrować w Polsce auto typu MB ML, przystosowany do pracy jako pomoc drogowa. Auto ma wymontowane drugi rzad siedzen i zrobiona zabudowe. Służyło jako pomoc na autostradzie w Danii. Jesli to mozliwe to chcialbym nie placic akcyzy. Podpowiecie cos?
robertwu
Obserwowany
 
Posty: 1
Prawo jazdy: 01 02 1984
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: mb c200
Silnik: 2.0 163
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2002